Netflix ja halpalennot kirittävät teatterintekijää

0
Otso Kautto ehti olla monessa mukana Salon seudulla. Kuva on vuodelta 2012, jolloin Quo Vadiksen väki puuhasi Rituaalimuseota Saloon Rikalanmäelle. Pitkän prosessin päätteeksi hanke ei kuitenkaan toteutunut, vaan Rikalanmäelle tuli Antiikkiverstas Wilma.

Laadun mittakaava asetetaan nyt kansainvälisen tason mukaan, sanoo Tampereen Työväen Teatterin uusi johtaja Otso Kautto.

Teatterinjohtaja Otso Kautto vastaa puhelimeen Tampereella.
Työ vie pian kohti näyttämöä, mutta ensin on pienen muistelun vuoro. Ennen ”Mitä kuuluu nyt?” kysymystä on aika palata vuoteen 1985. Tuolloin Teatterikorkeakoulussa toista vuotta opiskeleva Kautto saapui junalla Helsingistä lumiseen Saloon.
Reissun takana oli Teatterikorkeakoulun professori Jouko Turkka. Salolaiset Markku Hoikkala ja Harri Nordell olivat kirjoittaneet Kerjäläisten jalkapuu -näytelmän, jonka ohjaajaksi Turkkaa pyydettiin. Turkalle ei sopinut, mutta hän passitti Kauton Saloon.
– Hanke oli ihan kreisi, ja lähdin mukaan, sanoo Kautto.
Saman vuoden elokuussa Kerjäläisen jalkapuu esitettiin Uskelan kirkonmäellä. Teatteri Quo Vadis oli syntynyt.

Teatteri Quo Vadis piti Otso Kauton salolaisten tietoisuudessa vuosikymmenten ajan.
Quo Vadis teki asioita eri tavalla kuin Salon – tai koko Suomenkaan – perinteiset teatterit. Ryhmässä oli paljon punkkaritaustaisia esiintyjiä.
– Esiintyjät eivät olleet tyypillisiä amatööriteatterilaisia. Siitä tuli ihan erilainen virta tekemiseen.
– Teimme performansseja ennen performansseja.
Salon Seudun Sanomien arkistosta löytyy lukuisia juttuja, joissa kerrotaan Quo Vadiksen omintakeisesta tyylistä ja lukuisista esiintymismatkoista ympäri maailmaa.
Ja Mathildedalinkin Quo Vadis löysi ennen nykyistä hipsteriaaltoa! Siellä ryhmä piti kesäleiriään vuosina 2005–2008.
Quo Vadis teki Kautosta osa-aikasalolaisen.
– Se oli pitkä aikakausi erilaisia sohvia ja sänkyjä. Nykyään minulla on kakkosasunto Kemiönsaarella.
Quo Vadis toimii edelleen kiertävänä ammattiteatterina, seuraavan sukupolven voimin.
Nyt 56-vuotias Otso Kautto katselee maailmaa laitosteatterista.
Vuoden alussa alkanutta pestiä edelsi useamman vuoden työ väitöskirjan parissa, ja Kautto oli valmistautunut jatkamaan samalla polulla.
– Olin kuvitellut runouden ja tutkimuksen määrän lisääntyvän, mutta koin jotain väistämätöntä, kun tähän työhön tuli mahdollisuus.
Tampereen Työväen Teatterin johtajana Kautolla on käytössään maineikkaan teatteritalon historia ja osaaminen. Sen päälle hän pyrkii saamaan saman intohimon, johon on pitkällä urallaan aina tähdännyt.
– Miten isossa talossa yhdistetään taito ja intohimo niin, että se kohtaa yleisön? Se on tärkeää. Yleisön merkityksen kaipuuseen täytyy vastata.
Uudistamisen ja yleisön tavoittamisen keinona Kautto aikoo käyttää myös syvenevää yhteistyötä muiden laitosteattereiden ja vapaiden ryhmien kanssa.
– Pienten ryhmien potentiaali täytyy hyödyntää.

Teatterimatka Tampereelle on monelle tuttu konsepti.
Mutta niin on myös teatterimatka Lontooseen tai laatusarjan katselu television vallanneista suoratoistopalveluista. Edulliset lentoliput ja internet mahdollistavat suomalaiskatsojille elämyksiä, joiden jälkeen puolivillaiset produktiot eivät kiinnosta.
– Laadun mittakaava asetetaan nyt kansainvälisen tason mukaan. Se on suuri muutos ja teatterille haaste, sanoo Kautto.
– Jos yleisöä ei tule, ei pidä kysyä, mitä vikaa katsojissa tai markkinoinnissa oli. Pitää kysyä, oliko esitys hyvä.

OTSO KAUTTO 
– 56-vuotias Tampereen Työväen Teatterin johtaja.
– Salossa vuonna 1985 perustetun Quo Vadis -teatteriryhmän perustajajäsen, jota on haastateltu lukuisia kertoja vuosikymmenten varrella.

1.12.1999 SSS kertoi, että Otso Kautto oli tulossa Saloon Quo Vadiksen johtajaksi.