Saloon tullaan shoppailemaan

0
Joulusesonki, alekampanjat ja tarjonta tuovat shoppailijoita Saloon kauempaakin.

Joulunalusmyynti ja välipäivien alennusmyynnit toivat jälleen esiin, että Saloon tullaan ostoksille muualtakin. Salon keskustaajama onkin helppo paikka hoitaa kaikki ostoksensa yhdellä reissulla.
Täsmällisiä ostosvirran suuntia selittäviä lukuja ei ole yleisesti tarjolla, vaikkakin kanta-asiakaskorttien jäljistä niitä epäilemättä saisi selville – jos saisi: kyse on ketjujen liikesalaisuuksista ja markkinoinnin täsmennystyökaluista.

Salo saa paljon asiakkaita etenkin etelän suunnalta sekä myös idästä, Lohjan seudulta. On lehdessä haastateltava suoraan todennutkin, että liki tunnin ajomatka pohjoiseen kannattaa: tarjonta on omaa kotikaupunkia parempaa ja hinnat kilpailukykyiset.
Paradoksaalisesti vetovoimaa selittää Salon keskustan kompakti koko: etäisyydet ovat lyhyitä, aikaa ei tuhraannu ruuhkassa istumiseen. Tiedossa on myös paikoituksen riittävyys, läheisyys kaupoista sekä ilmaisuus. Kaikki vetovoimatekijöitä, joita etenkin iäkkäämmät autoilijat arvostavat.

Tiedossa on myös Salon hyvä sijainti Helsingin ja Turun välissä. Kaupallinen tarjonta on näissä isoissa keskuksissa toki myös isoa, mutta isompi on matkakin niiden ääreen.
Suurempia keskuksia vastaan voi kilpailla erikoisliikkeillä, palvelulla, laadulla ja asioinnin helppoudella. Erikoisliikkeistä on vuosien varrella kerrottu lehdessä, että vakioasiakkaita on sekä lännen että idän suurista kaupungeista.
Vaikka Salon kaupat saavat lisäapua eri ilmansuunnilta, kauppojen menestyminen nojaa vankasti salolaisten omaan ostoskäyttäytymiseen. Salolaisen kannattaa ostaa Salosta, omankin viihtymisensä takia.
Paikallista ostovoimaa ei silti paranna muuttotappiokierre, jota on jatkunut jo vuosia.

Kierteen katkaisemiseksi tarvitaan uusia työpaikkoja, hyviä palveluita ja houkuttelevaa imagoa. Imagoon vaikuttavat kaupungin palvelutarjonta, viihtyisyys, asuinkustannukset ja ulkonäkö.
Salon imago onkin vaikeiden rakennemuutosvuosien jälkeen taas noususuuntainen monien hyvien uutisten myötä.
Salon maine hyvänä kauppapaikkana on tärkeä asia koko kaupungille.

Jätä kommentti