Vain nopein oikorata-juna ei pysähtyisi Salossa

9

Oikorata-hankkeen Väyläviraston projektipäällikkö Heidi Mäenpään mukaan uusi ratahanke nopeuttaisi Salon tulevia junayhteyksiä huomattavasti. Mäenpään mukaan Väyläviraston nettisivulla oleva teksti, jossa nopeat junat ohittaisivat Salon, viittaa vain Express-juniin, ei Helsinkiin puoli tuntia nykyistä nopeammin kulkeviin Intercity-juniin.
Salon aseman ohittaa nykyisin kaksi Express-junaa päivässä.

VR:n hallintoneuvostossa istuva salolainen kansanedustaja Katja Taimela (sd.) sanoo, ettei Salon asemaa olla missään nimessä ohittamassa oikoratasuunnitelmissa.

Salon kaupunkikehitysjohtaja Mika Mannervesi sanoo ymmärtävänsä, miksi Väylän nettikirjoitus kysymys- ja vastauspalstalla voi herättää huolta salolaisissa.
– Minusta tuosta Nopeat junat -vastauksesta saa pikkuisen ohuen ja puutteellisen käsityksen asiasta. Onneksi totuus on meidän kannalta paljon parempi, Mannervesi sanoo.

Lue koko juttu 12.1.2019 lehdestä

Z.Z.Zalolainen

Eipä ne nopeat junat pysähdy Salon asemalla. Mutta jos vanhat merkit pitävät paikkansa, niin monet pysähtyvät jossain Perniön pellolla. Joten jatketaan entiseen malliin.

Jossain muualla

Nopeat junat eivät Suomessa pysähdy ollenkaan.

Vastarannankiiski

Siinä teidän pikajunat, eilenkin juna meni sellaista kävelyvauhtia, että autolla tai bussilla olis ollut nopeammin perillä 😡 Turhaa maisemien pilaamista ja jos juna ei edes pysähdy Salossa, niin kysyn että miksi Salo uhraa tähän aikaa, rahaa ja kansalaisten maita? No, onneks aina voi valittaa ja pitkittää prosessia.

Vastarannankiiski

Ei auta nopeat yhteydet ja useat raiteet jos junat eivät kulje. Nimittäin jos järjestelmissä vika, ei ykskään juna kulje vaikka raiteta olisikin. VR:n täytyy saada kalusto ja järjestelmät kuntoon ennenkuin mietitään näin isoja investointeja. Ja maksaako tuo rata itseään ikinä takaisin? Kumminkin työn luonne muuttuu, etänä voi hoitaa paljon.

Jokke

Mahtavaa positiivisuutta! Miten voikaan kaikki olla aina niin väärin ja huonosti sammutettua?

Vapaa Kanaherra

Oli ihan pakko tutkia kiisken taustat. Yle tietää kertoa: Kiiski on aliarvostettu kala. Kumarran. Entäs se asennepuoli? Suomussalmelaislähtöinen kalatalousalan ammattilainen Jyrki Oikarinen ei usko, että vastarannan kiiski -sanonta on syntynyt kiisken uppiniskaisuuden takia. Hmm… Oikarisen mukaan jokainen joka on pyydyksillä ollessa joutunut kiiskeä käsittelemään, tietää kuinka vaikea se on irrottaa pyydyksestä. Kiiski on limainen ja piikikäs kala. Hän kertoo, että varsinkin Kainuussa muikkuverkkomiehet tietävät minkälainen työmaa on selvitellä kiiskiä alapaulalta irti, jos sattuu laittamaan verkot sopivaan paikkaan. ”Itse olen ajatellut, että tämä voisi olla sanonnan taustalla,” Oikarinen uskoo. Perämeren kalatalousyhteisöjen liiton toiminnanjohtajana työskentelevä Oikarinen kertoo, että kaloilla on huomattavia käyttäytymiseroja.… Lue lisää »

Repa

Oikoradan rakentamista ei ole vielä edes aloitettu mutta nyt jo kaavaillaan mitkä junat pysähtyvät Salon asemalla, taidetaan tässä asiassa olla muutaman kymmenen vuotta etuajassa.

marco

Mannervesi sanoi myös pahaenteisesti, että lopullisesti pysähtymispaikkoihin vaikuttavat käyttäjämäärät eli ei vaikuta hyvältä kuihtuvan Salon kannalta.

T. Pohjola, Salo

Mielenkiintoista. Mutta Espoon – Lohjan välillä suunnitellut asemat eivät ole kaikki vielä edes rakennettuja asuinympäristöjä? Miten niiden ja mm. Suomusjärven osalta mietitään ja suunnitellaan tuo käyttäjämäärä? Lasketaanko yhteen Suomusjärvi, Kiikala, Kisko ym. ja sitten arvioidaan, paljonko näistä ryhtyy junaa käyttämään vai otetaanko mukaan vielä osa-aikaiset, etätyötä tekevät mökkiläiset? Helsinki – Lahti -oikoradan osalta ei tällaisia laskelmia esitetyillä periaatteilla tehty, vaan katsottiin, missä paikoissa pysähtymispaikkoja tarvittaisiin. Välille tuli ainakin viisi eri pysähtymispaikkaa, kaksi raideparia sekä paikallisjuna ja nopea juna, vain Mäntsälässä pysähtyvä. No, ajoaika Lahteen on 52 minuuttia ja paikallisjunalla 1h2omin. Miten toteutettaisiin tunnin juna Turkuun? Matka 170km – Espoo-Salo 115… Lue lisää »