Orpo: Tunnin juna mahdollinen jo 2025

12
Valtiovarainministeri Petteri Orpo (kok.)

Valtiovarainministeri ja kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo väläytteli mahdollisuutta, että niin sanottu tunnin juna voisi porhaltaa uutta oikorataa mahdollisesti jo vuonna 2025. Aikataulun huomattava nopeutuminen on Orpon mukaan tullut mahdollikseksi viime viikolla julkistettujen ratakohtaisten hankeyhtiöiden myötä.
– Budjettirahoituksella rahahankkeen valmistumiseen kuluisi vuosikymmeniä, nyt on mahdollista saada rata valmiiksi jopa 2020-luvun puolivälissä, Orpo sanoo.
Orpo vieraili maanantaina vaalikierroksella kansanedustajaehdokkaiden kanssa Somerolla, Sauvossa ja Paimiossa.

Petteri Orpo puhui myös taloudesta sekä vanhustenhuollosta. Orpo haluaa uudistaa vanhustenhuollon koko kentän sekä vanhuspalvelulain. Orpo myös totesi, ettei ole vastustanut hoitajamitoituksen kirjaamista lakiin.
– Olen koko ajan sanonut, että haluan vahvan ja sitovamman vanhuspalvelulain, jossa on hoitajamitoitus. Mutta sellainen mitoitus, joka perustuu todelliseen tarpeeseen, hoitoisuuteen. Käytännössä siis tarkempi mitoitus, Orpo sanoo.
Ministerin mukaan hänen sanomisiaan hoitajamitoituksesta on ymmärretty väärin. Orpon mukaan hän on kyseenalaistanut hoitajamitoituksessa vain sen asian, että yhden luvun määrittelemisellä saataisiin aikaan parasta mahdollista hoitoa.
– Hoitajatarve pitää määrittää hoitoisuuden mukaan, ja mitoitus on luultavasti korkeampi kuin tämän päivän hoitajamitoitus. Mutta tällöin ainakin todelliseen tarpeeseen perustuva, Orpo sanoo.

Orpon mukaan vaalien tärkein teema on talous ja tiukan kulukurin jatkaminen.
– Kulut kasvavat, koska väestö vanhenee ja on muita menoja niin paljon, että vaikka työllisyysastetta saataisiin kasvatettua, jakovaraa ei synny, Orpo sanoo.
– Pitää jatkaa työllisyysasteen nostamista ja tiukkaa julkista taloutta – muuten ajaudumme verojen nostoon ja leikkauksiin. Samassa raportissa todetaan, ettei työn verotusta olisi järkevää korottaa, koska se ei tue työllistymistä, Orpo sanoo.

Lue koko haastattelu 5.2.2019 lehdestä

12
Jätä kommentti

3 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
Amaryllis

Tunnin junan hyötysuhde on 0,12, eli sijoitettua yhtä euroa kohti takaisin saadaan 12 senttiä.

Uskon, että rahoittajat lähtevät joukolla tähän mukaan. Ensimmäisenä luonnollisesti Salon kaupunki.

Make

Tunnin juna maksaa itsensä takaisin 20 vuodessa. Ei huono sijoituskohde.

Jerppu

Ei ratainfra oikein missään päin maailmaa ole ollut kovin toimiva sijoituskohde, varsinkaan pikavoittoja hakeville sijoittajille. Useissa eri maissa rautateiden historia alkoi yksityisistä hankkeista, jotka yksi toisensa jälkeen kaatuivat valtioiden syleihin. Rautatiet tuovat hyvinvointia ja kilpailukykyä maalle ja kansalle, helpottavat liikkumista, vähentävät päästöjä ja luovat monenlaista positiivista lisäarvoa, mutta sijoituskohteina ne ovat aika kehnoja johtuen valtavista investointikustannuksista. Kukaan ei matkustaisi sellaisilla lippuhinnoilla, joilla yritettäisiin kuolettaa radan ja kaluston investoinnit vaikkapa parissa vuodessa ja saada toiminta voitolliseksi. Rautatiet rakennetaan vuosikymmenien, jopa vuosisatojen käyttöä varten ja varmasti tämä oikoratakin tulee viidenkymmenen tai sadan vuoden aikajänteellä erittäin kannattavaksi. Siksi tällaisiin hankkeisiin pitää löytyä rahaa… Lue lisää »

Pisararata67

Totta puhut, mutta oikorata ei vain ole tärkeysjärjestyksessä nro.1.

Sen takia yhteiskunnan täytyy laittaa panoksensa ensin Pisararataan tai vaihtoehtoisesti Lentokenttärataan. Helsingin ratapihalle on aivan pakko saada lisätilaa.

Jerppu

Ratapihalle saisi lisätilaa helposti. Ei kaikkien kaukojunien tarvitsisi ajaa keskustaan asti. Oikeastaan, ei edes kaikkien lähijunien tarvitsisi ajaa päärautatieasemalle asti, koska iso osa matkustajista jää pois viimeistään Pasilassa. Pasilassa vain pitäisi osan matkustajista vaihtaa junaa, ei kai se nyt kovin vaikeaa olisi?

Miksi päärautatieaseman edes pitää olla ydinkeskustassa? Samaa voisi kysyä kaukoliikenteen bussiasemasta, eikö senkin kannattaisi olla vaikka jollain metroasemalla keskustan ulkopuolella?

Nyt bussilla menee puoli tuntia päästä pois keskustasta ruuhka-aikaan, kun saman matkan voisi tehdä metrolla parissa minuutissa ja bussille aukenisi avoin moottoritie heti lähdössä.

Jerppu

Lisään vielä, että metro välille Kamppi -Pasila, eli ns. lentokenttämetron ensimmäinen vaihe, auttaisi myös kummasti tähän ratapihan ruuhkaisuuteen.

Pasilassa tietääkseni on jo asemalle tilakin ja välimatka on niin lyhyt, että tuskin kovin montaa miljardia menisi rahaa tuohon? Tällöin Pasila voisi olla uusi ”päärautatieasema”.

Pisararata67

Et nyt näytä oikein ymmärtävän koko Pisararata ajatusta.

Helsingin ratapiha-asiaan on vain yksi ratkaisu, ja se on Pisararata!

Kampista ei tehdä erillistä ”Töölön” metrolinjaa, jos ja kun Pisararata toteutuu.

Jerppu

Ei kai toista metrolinjaa missään ole lopullisesti torpattu? Nyt kuvittelet vain. Kyseisen metron rakentamisen piti alunperin alkaa jo tänä vuonna, mutta ilmeisesti sitä on nyt lykätty, oletan että pikemminkin Helsingin kaupungin rahapulan vuoksi kuin Pisarata-suunnitelmista johtuen. Kävin varmuuden vuoksi lukemassa ja päivittämässä tietoni pisararadasta ja ei, en vieläkään tiedä, mitä minä nyt en siitä muka ymmärrä? Sehän on paikallisjunien rata ja pääasiallinen tarkoitus on tehdä tilaa ratapihalle, siinä ohessa helpottaa paikallisjunilla kulkijoiden pääsyä eri puolille keskustaa. En tosiaan ymmärrä, miksi se on ainoa mahdollinen ratkaisu ratapihan ongelmiin. Tai miksi se ylipäätään on ratkaisu? Minusta se vaikuttaa pikemminkin ajan ostamiselta, ennemmin… Lue lisää »

elina

Jonkinlainen perustelu tälle luvulle olisi mukava saada.

Pisararata67

Tunnin junaa ei tule pitkään aikaan,Orpo puhuu lämpimikseen näitä vaalilupauksia. Tärkeysjärjestyksessä ensin tulevat Lentokenttärata tai Helsinkiin rakennettava Pisararata.

Helsingin ratapihalle on saatava ”uutta” tilaa kaukojunille, ja Pisararata on siihen ratkaisu. Pisararata on jo täysin valmiiksi suunniteltu ja hyväksytty esim. Helsingin maanalaisessa asemakaavassa. Vain poliittinen päätös ja rahoitus siitä enää puuttuvat. Viimeksi tuo torpattiin aivan viime metreillä keskustan ja kokoomuksen toimesta, vaikka se oli jo tavallaan sovittu.

Tulevalla uudella hallituskaudella Pisararata tai Lenttokenttärata saa lähtölaukauksensa ja sitä aletaan toteuttaa, mutta tunnin junaa saadaan kyllä vielä odottaa pitkän aikaa, uskokaa pois.

Z.Z.Zalolainen

Tunnin juna? Saisivat edes tavalliset junat kulkemaan jotenkin asiallisesti.
Matkustakaamme busseilla (ja omilla autoilla).

Vapaa Kanaherra

Matkustakaa vaikka resiinoilla, mutta itse ainakin menen junalla. Kädet vapaana ja läppäri lärvin edessä. Musat korville ja välillä pellolle tiirailua.

Siitä sitten ovelta ovelle vaikka pysähtelisikin.

Ei viitsi zzzzz zzzz auton rattiin.