Rannikko kuljettaa yli 100 vuoden kokemuksella

Mainos | KUUKAUDEN VAIKUTTAJA: Kuljetusliike Rannikko Oy

0
Elina ja Heikki Rannikko uskovat yhteistyön kannattelevan paikallisia yrittäjiä kuljetusalan kovassa kilpailussa. Jättirekka tuo liiketoimintaan uusia mahdollisuuksia.

Kuljetusliike Rannikko Oy aloitti toimintansa vuonna 1895 hevoskuljetuksilla. Heikki Rannikon isän isoisä muutti tuolloin Saloon ja ryhtyi kirkonkirjojen mukaan kuljettamaan tavaroita hevospelillä. Ensimmäinen kuorma-auto ostettiin vuonna 1926. Nykyään autoja on liikenteessä 10, jokaisella vakiokuskilla omansa.

– Tavaraa kulkee tonneittain ja lavametreittäin päivittäin ympäri maata. Kuljetamme paljon metalli- ja puuteollisuuden tuotteita sekä rauta- ja konekaupan tavaraa. Esimerkiksi erikoispitkiä kattoelementtejä kuljetamme Hangosta Nuorgamiin, Heikki Rannikko kertoo.

Hän on tehnyt töitä suvun yrityksessä vuodesta 1970. Noihin vuosiin on mahtunut monenlaista kurvia ja muutosta.

– Tarjoamme kuljetuspalveluiden lisäksi varastointia. Olemme pysyneet pinnalla kaikkien lamavuosienkin ajan. Jatkuva kasvu, yhteistyö ja toiminnan monipuolistaminen ovat olleet elinehto.

Suurin liikahdus tehtiin vuonna 2014, jolloin paikalliset kuljetusliikkeet – Kuljetusliike E. Haapala, Kuljetus Lintula Oy ja Rannikko – lyöttäytyivät yhteen. Yrittäjät hoitavat yhteisen myynti- ja markkinointiyhtiön kautta kuljetuksia niin kaluston kuin henkilöstönkin kannalta järkevästi ja kustannustehokkaasti.

– Yhteistyö on tuonut säästöjä vähentämällä päällekkäisiä toimintoja ja tehostamalla toimintaa. Kalustovalikoima laajentui, kuljetukset nopeutuivat, eikä puolityhjillä autoilla ajeta enää ympäriinsä. Liitto on hyvä ja toimiva, Rannikko kiittelee.

Salon ainoa jättirekka liikenteessä

Kovassa kuljetusalan kisassa pysyäkseen yrittäjän on pakko uudistaa kalustoa. Rannikon tuorein hankinta, uusimmat säädökset täyttävä 34,5-metrinen jättiläinen, on vielä kokoluokkansa ainokainen Salossa. Se vie Elina Rannikon mukaan kuljetukset seuraavalle tasolle.

– Ajoneuvoyhdistelmien suurinta sallittua mittaa kasvatettiin liki 10 metrillä. Yhdellä pitemmällä tai raskaammalla kuljetuksella saadaan vietyä aikaisempaa enemmän tavaraa. Se parantaa kuljetusten tehokkuutta ja säästää sekä polttoaine-, rengas- että henkilöstökustannuksia. Myös kuljetusten hiilijalanjälki pienenee, hän luettelee.

Tavoitteena on saada jättirekan kyytiin pinta-alaltaan isoja, keskiraskaita kuormia. Ne ovat kaikkein taloudellisimpia ja ympäristön kannalta ystävällisimpiä liikuttaa.

– Oikeastaan nyt ollaan pelastamassa koko maailmaa, Heikki Rannikko virnistää.

Isä ja tytär miettivät tulevaa hyvillä mielin.

– Nytkin kaikki autot ovat siellä, missä niiden kuuluukin eli liikenteessä kuljettamassa asiakkaille tilattua tavaraa, kaksikko toteaa tyhjällä pihamaalla.

Salon kauppakamariosasto
Annariina Aalto, asiamies
p. 044 778 2133
annariina.aalto@kauppakamari.fi