Akkutehdas tarvitsee paljon kumppaneita

24
Valmet Automotiven akkutehdas sijoittuu osittain Cencorp Automation Oy:n nykyisiin tiloihin Merikaareen. Cencorp siirtyy uuden toimijan tieltä pois. Tuotanto pyritään käynnistämään vielä tänä vuonna.

Saloon tuleva Valmet Automotiven akkutehdas tulee tarvitsemaan paljon kumppaneita ja voi luoda ympärilleen laajan alihankintaverkoston. Näin sanoo Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksen johtaja professori Risto Rajala.
Rajalan mukaan alihankintaa syntynee etenkin materiaalitutkimukseen ja siinä syntyvän datan keräämiseen sekä analysoimiseen.
– Tilannetta voidaan verrata Nokiaan, jolla oli paljon alihankkijoita: tarvitaan erityisosaamista vaativia toimia. Ison valmistajan ei kannata keskittyä kaikkeen vaan itse tuotantoon, Rajala sanoo.
EU:n mukaan akkumarkkinat kasvavat pelkästään Euroopassa 250 miljardiin kuudessa vuodessa. Rajalan arvion mukaan akkujen kierrätettävyyden parantamisesta tulee valmistajille velvoite, ja etenkin se luo työtä alihankkijoille.

Lue koko juttu 7.3.2019 lehdestä

24
Jätä kommentti

5 Comment threads
19 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
Naakka

Töitä Saloon! Huraa!

elina

Onko kellään tietoa, minne Cencorp siirtyy, kun joutuu väistymään Valmetin tieltä?

Ex-Noksu

Tietoa ei ole, mutta Kamman päässä on viime viikot tehty ahkerasti remonttia ja jostain on sahattu satoja neliöitä betonilattiaakin pois.

Make

Lehdessä oli taannoin, että siirtyy toiselle puolen kampusta. Eli ilmeisesti tuo Kampa.

Yksi kysymys

Miten akkuteollisuudessa toimii tuottajan vastuu, tuleeko käytettyjen akkujen vastaanotto järjestää Saloon ja miten jatkokäsittely hoituisi Korvenmäessä?

Ilkka Laakso

Akkujen kehitystyö Salossa johtaa toivottavasti siihen, että kaikki akuissa olisi kierrätettäviä ja ympäristölle ystävällisempää.
Kehitettävää riittää!
Hyvä Salo!

Jerppu

Tietääkseni tänne on tulossa kokoonpanotehdas, ei mitään tuotekehitystä?

En usko, että kierrätys on mitenkään kunnallisen jätehuollon ongelma, vaan nimenomaan akkujen valmistajan.

Monttööri

Olisiko kuitenkin parempi, että jatkokäsittely siirrettäisiin vaikka Turkuun tai siihen IoT Parkin viereen lähelle keskustaa, ettei Korvenmäen ympäristöä lopullisesti pilattaisi kaikella mahdollisella saastuttavalla toiminnalla – ensin kaatopaikan hajut, sitten jätteenpolttoa, vieläkö akkujen käsittelyä? Mitähän muuta muualle kelpaamatontaa toimintaa sinne voitaisiin vielä kärrätä, että Korvenmäestä tulisi se virkamiesten mainostama todellinen eko-puisto? Voisiko sinne sijoittaa joitain kaupungin tarvitsemia väistötiloja, että yhä useampi voisi nauttia puisto-olosuhteista ainakin tilapäisesti.

Ex-Noksu

Litiumakkujen osalta kierrätys on kyllä vasta alussa, googlaa Suomen Autokierrätys Oy. ”litiumia, nikkeliä, kobolttia ja alumiinia ei erotella omiksi jakeikseen. Ne menevät poltettavaksi.” Eli Suomessa kalleimpia ainesosia ei osata kierrättää!

Veronmaksaja

Minkähänlaisia kumppaneita se oikeasti tarvii? Käytännössä lienee kuitenkin niin, että tehdas on pelkkä kokoonpanolinja, jonne akkukennot ja muut komponentit tuodaan kiinalaisen omistajan tehtaista tai sen määräämiltä alihankkijoilta. Tuskimpa IOT-Campukselle edes saisi sellaisia ympäristö/turvallisuuslupia, että siellä voitaisiin käsitellä vaarallisia aineita ja tehdä niistä itse akkuja.

Myös veronmaksaja

Parempi perua koko homma, ettei vaan satu mitään. Tyhjä kiinteistö on hiljaisempikin.

Jehu

Miettikää mikä rekkaralli syntyy kun akkuja ja komponentteja aletaan kuskata pitkin Salon teitä.

Hevoskärryjen aika ohi

Salora/Nokia-vuosikymmeninä ennen moottoritietä ja kaupungin läpiajokieltoja rekkaralli kulki kaupungin halki varmasti ihan yhtä vilkkaana – ja rahaa tuli. Nyt rekat jyristävät Meriniityllä ja moottoritiellä. Aika vähän niillä pelloilla on asutusta.

Mummo

Tosi rakentava ja hyvä havainto. Mikä teitä salolaisia vaivaa?

Asfalttia viidakkoon

Jospa saataisiin lopulta tietkin kuntoon, jott’eivät akut vioittuisi ennen kuin ne ovat edes saatu paketiksi.

muutostavastaanjotkut

Niinpä….perutaan kaikki vaan. Ei tässä kauaa ollakkaan odotettu että tulisi töitä tarjolle. Salo on pitkään kaivannut piristystä

Jerppu

Samaa olen miettinyt, että noinkohan täällä nyt oikeasti aletaan akkukennoja tekemään, kai kyse on vain akkupakettien kokoonpanotyöstä? Mutta mene ja tiedä, ehkä tämä tehdas sitten poikii joskus lähiseudulle sitä alkutuotantoakin, jos Suomesta saadaan raaka-aineita riittävän edullisesti.

Tietääkseni Valmet automotivella ei ole kiinalaista omistajaa, vaan pääosin suomalaisia.

Valmetilta mielestäni kyllä järkevä veto perustaa tehdas Saloon, koska Uuteenkaupunkiin ei oikein millään saa houkuteltua riittävästi työvoimaa ja täällä on työvoimaa sekä autioita tehdastiloja yllin kyllin, sekä melko hyvät liikenneyhteydet. Puhumattakaan avokätisestä kaupungin johdosta.

Ex-Noksu

VA omistajat: Pontos (suomalainen sijoitusyhtiö) 39 %, Suomen Teollisuussijoitus 39 %, CATL 22%. CATL on kiinalainen Li-Ion teknologiaan keskittynyt yritys, joka on maailman kärkeä markkinaosuudessa.
Kannattaisi selvittää faktat ennen avautumista.

Kiinan valtaa

Kiinalainen CATL omistaa 23,08 % osuuden Valmet Automotivesta.

Ilkka Laakso

Tarkoitin kehitystyöllä myös akkujen toimintavarmuutta. Pahin kauhuskenaario on, että tehdään määrällistä tuottavuutta laadun kustannuksella.
Hyvät ideat, viisaat henkilöt ja sopivs toimintaympäristö= Salo
Oman näkemykseni mukaan parin vuoden sisällä alumiiniakkuteknologia syrjäyttää nykyiset litiumit…..ja sitten Salossa vasta alkaa kehittäminen uudelta pohjalta.
Koska tekemisen mallia ei ole ja kopioiminen on turhaa….on ongelmanratkaisukykyä löydettävä Salosta.
Näkemykseni mukaan myös tämä onnistuu
oikealla asenteella ja virheistä oppimalla….ja tietenkin sisulla!

Ex-Noksu

Joo, foliohattua syvemmälle päähän. Googlaa alumiiniakku ja Europositron…

Jerppu

Kaiken juhlinnan keskellä on hyvä myös miettiä lukuja. Akkutehdas aikoo työllistää noin 300 henkeä. Se on melko vähän, saman suuruusluokan väen vähennykset ovat olleet melko lailla arkipäivää viime vuosina. Huippuaikoina Nokialla taisi olla Salossa noin 5000 työntekijää plus iso joukko externaaleja ja heistä pelkästään massatuotannossa pari tuhatta. Nyt siis samoihin tehdastiloihin on tulossa vain 300 henkeä työllistävä laitos, joten ihan Nokia-Microsoftin lähtöä tämä ei nyt korvaa, vaikka tietysti onkin positiivinen uutinen sinänsä. Nokia työllisti myös aivan ylivertaisen paljon alihankkijoita Salossa aikoinaan, en tiedä lukuja mutta veikkaan, että tuhansista työntekijöistä puhutaan alihankintaverkostonkin osalta. Tietenkin pitää suhtautua positiivisesti ja ajatella, että tämä… Lue lisää »

Ilkka Laakso

European Batteries meni konkurssiin eli Varkauden akkutehdas. Käsitykseni mukaan henkilökunta sai kuitenkin arvokasta kokemusta ja tietämystä, mutta aika ja rahat loppuivat Varkaudessa. Toivottavasti myös näitä henkilöitä hakeutuu nyt Saloon….osa on tietojeni mukaan asunut paikkakunnalla aikaisemminkin. Tulevaisuuden uudelleenmäärittely on erittäin haastavaa ja mielenkiintoista. Pelkästään bulkkia tekemällä ei tule menestystä tai edes kannattavaa toimintaa. Kiinalaiset tekevät aivan varmaan alemmilla palkoilla ja omien rajojen sisällä ulkomaiset patentit ohitetaan olankohauksella…myynti ulkomaille on toistaiseksi vaikeampaa ilman sanktioita? Akkuklusterin syntyminen Saloon voi jäädä hyvin lyhyeksi Varkauden tapaan…tai 15-20 vuotta Nokian tapaan. Jos tavoitellaan pitempää jatkuvuutta on otettava asenteeksi edelläkävijän raskas rooli tavoitteena vienttiin panostava kansainvälinen laatuveturi.… Lue lisää »

Ilkka Laakso

Akkutyöpaikkojen saaminen Saloon ei ole mikään uusi asia.
Itse olin Tehdaskadun kehittämiskeskuksessa esittelemässä asiaa jo 2005. Samoihin aikoihin oli puskaradiossa ja torikeskusteluissa jo huhuja Nokian Salon tehtaan alasajosta.
Myös päättäjille esiteltiin mahdollisuutta päästä alkurahoitukseen mukaan Salossa.
Eduskuntaa on informoitu myös jo ainakin kolmena nelivuotiskautena.
Vaikka aika ei ole kypsä vielä kuntien riskirahoitukseen uusissa keksinnöissä ….on Salossa onneksi rohkeita ja omintakeisia tavallisia kansalaisia valmiita rahoittamaan uutta ja uusia yhtiöitä.
Jotkut kutsuvat näitä foliopäiksi (heh-heh)
…idea-sana tarkoittaa kai ”ylinäkemistä” ja auktoriteetti alkuunpanijaa tai aikaansaavaa….puhutaan jokatapauksessa henkilöistä, jotka näkevät olemassa olevan asiantilan yli ( faktojen).
Lisää foliopäitä Saloon, jos se kerran luo menestystä ja parempaa tulevaisuutta!