Maakuntahallitus esittää Tallinna-tunnelista vain Helsingin kautta kulkevaa linjausta

3

Lausuntokierrokselle lähtevässä Uusimaa-kaavassa esitetään Tallinnan tunnelista vain Helsingin keskustan ja Pasilan kautta kulkevaa linjavaihtoehtoa. Uudenmaan maakuntahallitus päätti asiasta ylimääräisessä kokouksessaan tänään.
Maakuntahallituksen mielestä Helsingin kautta kulkeva linjaus on vaihtoehdoista ainoa, joka kulkee liikenteen valtakunnallisten solmukohtien kautta ja kytkee näin tunnelin riittävän hyvin osaksi valtakunnallista liikennejärjestelmää.
Maakuntahallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.) esitti, että kaavassa säilytettäisiin kaikki luonnosvaiheessa olleet linjausvaihtoehdot, mutta esitys raukesi äänin 10-5. Muut esillä olleet reittivaihtoehdot kulkevat Helsinki-Vantaan lentoasemalta Otaniemen kautta ja toinen lentoasemalta Ilmalan aseman ja Otaniemen kautta Tallinnaan.
– Olisin halunnut, että ensin olisi arvioitu taloudellinen toteutettavuus ja toiminnalliset vaikutukset ja sitten vasta ratkaistu asia, Markkula kertoo STT:lle.
Tunnelia ovat valmistelleet sekä virkamieshanke FinEst Link että liikemies Peter Vesterbackaan henkilöitynyt Finest Bay Area Development.

Hajontaa äänissä

Markkulan mukaan äänissä oli hajontaa niin puolueittain kuin alueittainkin. Helsingin keskustan ja Pasilan kautta kulkevaa linjavaihtoehtoa vastaan äänesti Markkulan lisäksi Kirsi Lompolo (kok.) Nurmijärveltä, Jukka Ihanus (kesk.) Helsingistä, Inka Hopsu (vihr.) Espoosta ja Mia Heijnsbroek-Wirén (r.) Loviisasta.
Esityksen puolesta äänesti kymmenen hallituksen jäsentä, joista Markkulan mukaan valtaosa oli helsinkiläisiä.
– Hajonta kuvaa mielestäni sitä, että pohdimme, onko poliittisesti järkevää jo tässä vaiheessa rajata asiaa vain yhteen linjausvaihtoehtoon, vai pitäisikö tässä vaiheessa tarkastella asiaa laajemmin.
Markkula penää katsomista pidemmällä aikavälillä.
– Asiaa pitäisi arvioida kuntarajoista riippumatta. Kaikkia toimintoja ei voi keskittää Helsingin rautatieaseman tuntumaan. Ei pitäisi kyläpolitikoida, vaan katsoa koko Suomen globaalia asemaa ja kilpailukykyä tulevaisuudessa, Markkula muotoilee.
Markkula uskoo, että nyt tehty linjaus pistää vauhtia muihinkin kantaaottaviin ja valmisteleviin tahoihin.
– Tämä on yli valtakunnan rajojen menevä hanke, ja siksi yhteistyö Suomen, Viron ja EU:n kanssa on olennaista, Markkula sanoo.
”Ympäristövaikutusten arviointi jatkuu”

Maakuntakaava lähtee lausuntokierrokselle, ja tarkoitus on, että kaava hyväksytään vuoden loppuun mennessä. Maakuntahallituksen päätös on takaisku Peter Vesterbackan ja tämän yhteistyökumppanien esittämille tunnelilinjauksille. Näissä linjauksissa tunnelin on kaavailtu kulkevan Espoon kautta.
Tilanne on vielä auki, muistuttaa myös Finest Bay Area Developmentin toinen omistaja, yrittäjä Kustaa Valtonen. Hänen mielestään keskustelu asian ympärillä on ollut tunnepohjaista.
– Mitään lopullista ei ole päätetty. Tämä on ohjeistus virkamiesvalmisteluun. Meidän projektintekemiseemme tällä ei ole vaikutusta, Valtonen sanoo.
Valtosen mukaan työ jatkuu normaalisti.
– Ympäristövaikutusten arviointi jatkuu suunnitellusti. Mittava taustatyö on tehty. Uskomme, että maakuntahallitus ja -valtuusto vielä ymmärtävät päätöstensä merkityksen, kun heidän kanssa käydään faktapohjaisesti asioita läpi, Valtonen sanoo.

STT

Kuvat:

Artsi

Se olisikin hyvä juttu, jos asiasta alettaisi puhua faktapohjaisesti. Tähän saakka on hankkeen puuhamiehet levitelleet julkisuuteen lähinnä fiktioita, utopioita ja unelmia.

Pisararata 67

Utopiaa on ollut hankkeen aikataulu,kaikki muu ei niinkään!

Helsingin kautta oleva linjaus tunnelille on kuitenkin täysin oikea.

Artsi

Aikataulusta on ”parasta ennen” umpeutunut jo kauan aikaa sitten, Matka-aika lentotermiaalien välillä tulisi olemaan yli 40 minuuttia (ei 20 minuuttia). Hinta olisi 25-30 mrd (ei 15) ja matkustajia ei saada 50 miljoonaa vuodessa, jos edestakainen matkan hinta on 100 euroa eli siinä romahti myös kannattavuus.
Linjaus on tietysti oltava Suomen ainoan oikean kaupunkikeskuksen kautta.