Teiden päällystykseen jaossa niukkuutta

7
Salon seudulla päällystetään ely-keskuksen vastuulla olevia teitä tänä vuonna niukasti. Kantatie 52 Piihovilta Someron suuntaan saa kuitenkin uutta pintaa noin kolmen kilometrin pätkälle. Kuva: SSS/Minna Määttänen

Päällystysrahaa liikenee tänä vuonna ennätyksellisen vähän Varsinais-Suomen ely-keskuksen vastuulla oleville teille. Salon seudulla uutta asfalttia saadaan varmuudella vain yhdelle noin kolmen kilometrin pätkälle Piihovista Someron suuntaan kantatie 52:lla. Asfaltointiohjelma ei tosin ole vielä ihan valmis.

– Mahdollisesti kantatie 52:lla päällystetään myös Someron päässä Jokioisiin päin, sanoo Jukka Heikkilä ely-keskuksesta.

Lisäksi moottoritien päällystysasioista päätetään vasta myöhemmin keväällä, kun uramittaukset valmistuvat.

Pieni päällystyskohde on Salossa myös vanhalla ykköstiellä eli tiellä 110, jolla uuden pinnan saa Halikonjoen silta.

Päällystysmäärärahat ovat romahtaneet viime vuodesta noin puoleen eli yhdeksään miljoonaan euroon koko ely-keskuksen alueella eli Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Tästä niukkuudesta rahaa liikenee esimerkiksi Piihovilta Someron suuntaan menevään pätkään yli 100 000 euroa.

Heikkilä muistuttaa, että viime vuonna oli käytettävissä vielä korjausvelkarahaa. Varsinais-Suomen ely-keskuksen alueella päällystystöihin oli 18-19 miljoona euroa.

– Normaalivuosina summa on ollut 12-13 miljoonaa euroa, Heikkilä tarkentaa.

Miltä tiestön tulevaisuus näyttää nykyrahoituksen valossa?

– Huolestuttavalta, Heikkilä vastaa yhdellä sanalla.

Hän muistuttaa, että tilanne on samanlainen koko maassa, jossa hänen mukaansa yhtä niukkoja aikoja on eletty viimeksi 1970-luvulla.

"kyntöpellon kulkija"

Missähän näistä määrärahoista ja niiden jakamisesta päätetään? Artikkelissa todetaan niiden romahtaneen, mutta ei mainintaa miksi näin on tapahtunut.
Onkohan tämäkin asia ministeri Bernerin (kesk.) hyppysissä, hän on kova kurittamaan autoilijoita mutta vastineeksi ei anna mitään.

Haloo

Mihin ne autoilijoilta verona kerätyt mlljardit ova hävinneet? Taitaa mennä parempiin taskuihin…

Hyperluuppi

Jospa ne on menneet vaikkapa hukkaputki- tai tunnin juna -suunnitelmiin. Niiden rakentamisen jälkeenhän ei enää asfalttia tarvita.

Totta

Halikonjoen silta mutta ei Uskelanjoen silta samalla 110 tiellä? Se olisi ehdottomasti oltava mukana myös.

Tiet kuntoon

Tätä minä kyllä ihmettelen ja mieleni pahoitan: jos päällystäjät haluaisivat päällystää ja kansalaiset että tiet ovat kunnossa, niin miksi näin ei tapahdu? Eihän hommaa tarvitse ilmaiseksi tehdä vaan me maksamme, jotka asfalttia haluamme.

Aluepolitiikka

Tierahat menevät aina Itä- ja Pohjois-Suomeen.

Repa

Itä- ja Pohjois-Suomen kansanedustajat pitävät parempaa huolta omista alueistaan kuin nykyiset tai aiemmat salolaiset kansanedustajat ja ministerit.