Väki pakkautuu kasvukeskuksiin

11
Väestö keskittyy entistä voimakkaammin kaupunkeihin.

Uusimmat ennusteet arvioivat, että Suomen väestö keskittyy entistä voimakkaammin suuriin kasvukeskuksiin. Positiivista kasvua luvataan enää vain Helsingin, Turun ja Tampereen kaupunkiseuduille.
Samaan aikaan harmaantuva Suomi autioituu lujaa vauhtia maaseudulla. Ennuste ei lupaa hyvää myöskään pienemmille kaupunkikeskuksille.

Koko maa haluttaisiin pitää asuttuna, mutta tavoite näyttää entistä selvemmin enää toiveelta. Suomalaiset muuttavat suuriin kaupunkeihin, ja tätä liikettä on vaikea väkisin muuttaa.
Suomi ikääntyy lujaa vauhtia ja syntyvyys vähenee. Tämä vaikea tilanne aiheuttaa päänsärkyä yhteiskuntasuunnitteluun ja tuleville hallituksille.
Uutta tutkimuksessa on, että väki keskittyy entistä voimakkaammin vain kolmeen suureen kaupunkiin. Seuraavan 20 vuoden aikana uskotaan, että väestönkasvu keskittyy kasvukolmioon Helsinki–Tampere–Turku.

Pitkään Suomen muuttoliikettä ja aluekehitystä tutkinut Timo Aro konsulttitoimisto MDI:stä sanoo (SSS 23.2.), että alueelliset erot alkavat olla erittäin suuria maan eri osien välillä. Suomessa on yhä enemmän alueita, jotka ovat tyhjentyneet viimeisten 10 vuoden aikana vakituisista asukkaista.
Samalla 2010-lukua on leimannut voimakas kärjistäminen Helsingin ja muun Suomen sekä toisaalta kaupunkien ja maaseudun välillä. Nyt pitäisi Aron mielestä päästä fiksumpaan tulevaisuuspolitiikkaan ja suunnitteluun.
Kaupungistuminen pitää tunnustaa.

Salon tilanne on yhtä vaikea kuin muillakin pienillä kaupunkiseuduilla. Väestö vähenee ja vanhenee, kun nuoret ja työikäiset hakevat toimeentulon mahdollisuuksia muualta.
Mahdollisuuksia Salossa edelleen on. Kasvava Turku voi säteillä elinvoimaa myös Salon seudulle.
Omillakin toimilla voidaan tehdä paljon. Erityisesti tarvitaan uusia työpaikkoja, jotka pitävät työikäistä väkeä Salossa ja parhaimmillaan houkuttavat kaupunkiin myös uutta väkeä. Tieto uudesta sähköautojen akkutehtaasta valaa uskoa Salon työpaikkojen kasvuun.
Myös nopeilla yhteyksillä on merkitystä. Tunnin juna on Salolle tärkeä hanke.

11
Jätä kommentti

3 Comment threads
8 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
Strategiakysymys

Suurkaupungistumisen kiihtyessä pienemmät kaupungit tarvitsevat uudenlaisen profiilin. Salo on liikenneyhteyksien ja palvelujen ansiosta ihanteellinen paikka vapaa-ajan viettoon. Rannikkokaupunkina uutta väkeä ja elämää saadaan kaavoittamalla mökkitontteja vesistöjen äärelle. Niistä Turussa ja Helsingissä on huutava pula, toisin kuin vakituisista asunnoista, joita on tarjolla yllin kyllin myös molempien kaupunkien naapurikunnissa.

Jerppu

Kyllä mä luulen, että vakituiset asunnot ja omakotitontit vesistöjen äärellä olisivat myös kova juttu. Nuoret eivät niin mökeistä tunnu perustavan, tai eivät ainakaan niitä halua omistaa, mutta laadukas ja luonnonläheinen asuminen ei ole menettänyt vetovoimaansa. Mutta se ei kyllä riitä, että nousemalla jonnekin mäen päälle vesistö vähän pilkottaa puuston ja kaislikon takana, vaan kyllä sen rannan pitää olla käytettävissä. Asuinalueita, joilla on yhteinen uimaranta, venelaituri ja ehkä rantasaunakin, niille olisi kova kysyntä. Aina löytyy myös niitä, jotka ovat valmiita maksamaan siitä kalleimmasta, omarantaisesta tontista pitkän pennin. Hevosharrastajat ovat toinen hyvä kohderyhmä. Eräät seudut, esim. Lohjanharjun tienoilla ja toisaalta Turun ympäristökunnissa,… Lue lisää »

Just näin

Kyllä. Hevostilan kokoisia tontteja, onko minimi Salossa nyt 1,5 hehtaaria, on tarjolla harvoin verrattuna kasvavan harrastuksen kysyntään. Taustalla toki myös pyrkimys suitsia hepan omistajat vuokraamaan tallipaikkoja jo olevilta isommilta hevostiloilta jotta ne pysyvät kannattavina.

Nuorten haluttomuus omistaa mökkejä on pitkälti suurempien kaupunkien mediapuhetta. Ei meitäkään parikymppisinä kiinnostanut mökkeillä saati omistaa vapaa-ajan asuntoa. Niin vain viisissäkymmenissä alkoi tehdä mieli luonnon helmaan rauhoittumaan ja viime kesänä hankimme oman mökin. Monet kaupungit haluavat tietoisesti hillitä mökkeilyä, etteivät kuluttajat karkaisi kesäkaudeksi liian kauas kaupallisista palveluista.

Jerppu

Yksi mahdollinen houkutin olisi toki alue, jossa olisi yhteinen raviharjoitusrata, pari valaistua kenttää ja ehkä maneesikin ja niiden ympäristössä sitten riittävän suuria tontteja omille talleille. Tämänhän voisi hyvin yksityinenkin taho järjestää. Salossa on montakin hevostallia, joilla on kaikki tai osa em. palveluista olemassa, varmaan joku niistä omistaa ympäröiviä maitakin tai voisi tehdä yhteistyötä maanomistajien ja kaupungin kanssa. Maneesin, kenttien ja radan käytöstä tietty yksityinen voisi ottaa maksun. Samalla voisi myydä myös lomahoitoa ja muita palveluita hevosenomistajille. Osa ihmisistä haluaa, että hepat hoitaa joku täysihoidolla ja itse voi vain käydä ajamassa tai ratsastamassa. Toisille on tärkeää, että eläimet ovat omassa pihassa… Lue lisää »

Hevostelija

Tällä hetkellä hevosharrastajien kysyntään lienee vastattu parhaiten Ypäjällä, missä hevosopistokin on. Myös tonttitarjontaa kaikkien ratsastuspalvelujen äärellä. Siellä kuitenkin haasteena kunnan syrjäinen sijainti suurempiin kaupunkeihin ja liikenteen pääväyliin nähden. Esim. Helsingin ja Turun suunnilta on Ypäjälle hitaat ja mutkikkaat tiet. Toisaalta Kanta-Hämeessä sijaitsevaa Ypäjää lähin kaupunki Loimaa on eri läänissä, Varsinais-Suomessa, joten monia palveluja haetaan kauempaa Forssasta. Hevosopisto taitaa pysyä Ypäjällä vaikka pienempiäkin organisaatioita on valtionhallinnon toimesta siirretty maakunnista isompiin kaupunkeihin. Mutta esimerkkiä hevosharrastuksen ja siihen liittyvän asumisen keskitetystä yhdistämisestä sieltä on hyvä hakea. Vaikkapa edullisen opintomatkan merkeissä.

Urpo

Toki tunnin juna on tärkeä, mutta kun mm. aikatauluja rukataan jatkuvasti, vuonna 2019 esitetty kysymys junan pysähtymisestä Salossa vuonna 2045 on lähinnä surkuhupaisa. Sujuvat matkaketjut, pikkukaupungin piirteitä korostavat toimivat peruspalvelut ja luottamus kaupungin päätöksentekoon ovat asiat, joihin on mahdollista vaikuttaa jopa heti ja ihan itse. Niiden osalta Salo ei ole viime aikoina positiivisessa julkisuudessa paistatellut. Akkutehdas on toki positiivinen asia, mutta kun 300 työpaikan syntyessä Nordea siirtää 65 työpaikkaa Salosta Turkuun, on todellisuus ihan jotain muuta kuin viime päivien hehkutuksesta voisi päätellä. Sairaanhoitopiiri aikoo keskittää toimintojaan Turkuun täysin kestämättömillä perusteilla, joten jos yhteiskunnassa olisi halua puuttua kehitykseen, siihen olisi täydet… Lue lisää »

Pattitilanne

Kun katsoo millä keinoin mm. Turun naapurikunnat Lieto ja Kaarina vetävät yrityksiä muualta Suomesta, samoja toimia toivoisi Salon alueelle.

Salossa lähtökohta on osoittaa yritykselle tila tai tontti johon se voi asettua. Liedossa ja Kaarinassa kysytään yritykseltä, mikä olisi sille paras sijainti ja luvitetaan toiminta siihen.

Siksi Salossa on tyhjänä sekä uusi teollisuusalue että moottoritien varsi. Teollisuusalue on teollisuudelle liian kaukana moottoritiestä, ja moottoritien varrelle joka olisi sopivassa paikassa, ei ole saanut rakentaa teollisuutta. Tilannetta on vaikea korjata edes kunnallisvaaleilla, sillä virkamiehet eivät ole äänestäjien vaihdettavissa.

Mie

Moottoritien varrella yksityiset omistavat maata, ei niitä niin vaan kaupunki vie. Moottoritie vei monelta viljelijältä maata, Halikon ja Salon kohdallahan moottoritie kun pistettiin menemään pitkin peltoja. Jos linjaus olsi ollut vaikkapa vanhan tien pohjalla, Salon kannalta olis ollut parempi, mutta päättäjät halusivat sen mahdollisimman kauas kaupungista. Onhan Halikkoon tulossa lähelle moottoritietä kaavoitusta, paljonko sitä oikein tarvitaan? Ottakaa myös huomioon että moottoritie tehtiin valtakunnallisesti merkittävän maiseman halki, joten uusien teollisuusalueiden kaavoitus ei tähän maisemaan sovi.

Maankäyttökysymys

Ei kaupunki missään yksityisten maita vie, korkeintaan lunastaa lakisääteisesti jolloin maasta maksetaan yhteiskunnan hyväksymä korvaus. Moottoritie on itsessään niin olennainen melu- ja maisemahaitta, että sen varsille pätee vanha sanonta ”ei lisä pahaa tee”. Siellä missä yritystoimintaan sopivalle maalle on varsinaista kysyntää, yritykset maksavat maasta korkeita hintoja ja kaupunki vain kaavoittaa. Moottoritien Turun päässä suosituimmat tienvarsitontit on kaavoitettu kalliolle. Maa on ensin myyty hyvään hintaan, toinen hyvä hinta tulee pois louhitusta kalliosta ja kolmas isolle rakennusoikeudelle kaavoitetusta kovapohjaisesta rakennuspaikasta. Näitä jo alkuun louhittuja tienvarsikallioita on runsaasti myös Salossa, ennen kuin tulee tarvetta lähteä savimaata paaluttamaan. Mielenkiintoista on se, miten moottoritien varteen… Lue lisää »

elina

”Tunnin juna on Salolle tärkeä hanke.” Miten tuleva rata näkyy Salon asuntopoliittisessa ohjelmassa, joka juuri nyt on valmistelussa?

Luin luonnoksen läpi – Salon havittelemat Muurlan ja Suomusjärven asemat (jotka olivat alkuperäisinä kaupungin tavoitteina) eivät näy mitenkään!

Pisararata67

Tunnin juna on tärkeä,mutta sen toteutuminen kestää vielä pitkän aikaa.Se ei ole raidehankkeiden ”ykköskorissa”.

Tulevalla hallituskaudella jokin muu raidehanke saa alkunsa,mutta tunnin juna ei vielä.