Tunnin junan tärkeydestä, sen rahoituksesta ja aikataulusta keskusteltiin tiistaina Turussa. Mukana oli esimerkiksi Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna. Voit katsoa alustukset, keskustelun ja koko tilaisuuden videolta. SSS näytti tilaisuuden suorana lähetyksenä tiistaina.

 

Tunnin junan saaminen Turun ja Helsingin välille on Varsinais-Suomen edunvalvontatavoitteiden kärjessä. Tunnin junan toteutumiseen vaikuttaa olennaisesti uusi hallitus, jonka ohjelmaan juna halutaan saada.
Juna vaatii uuden ratayhteyden Salosta Lohjan kautta Espooseen. Sieltä juna jatkaa jo olemassa olevaa rataa pitkin Helsinkiin.

Tunnin juna liikuttaa sekä töitä että tekijöitä. Se on jo saanut valtiolta suunnittelurahaa 40 miljoonaa euroa.
Ratayhteys on käytännössä valmis toteuttavaksi toisin kuin esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välille kaavailtu uusi rata.
Tunnin junan on mahdollista myös saada merkittävä EU-rahoitus.

Tunnin junasta keskusteltiin Turun Sanomien ja Turun kaupungin järjestämässä avoimessa keskustelutilaisuudessa Turussa tiistai-iltana. Salon Seudun Sanomat näytti keskustelun suorana lähetyksenä tällä sivulla.

Tilaisuuden aluksi Turun kaupunginjohtaja Minna Arve, Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna ja Lohjan kaupunginjohtaja Mika Sivula kertoivat, miksi juna on tärkeä. Lisäksi alustajina olivat Turun kaupunkikehitysjohtaja Timo Hintsanen, Perkin-Elmer Wallacin toimitusjohtaja Anna Godenhjelm, TYY:n hallituksen puheenjohtaja Sini Saarinen sekä Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.

Tämän jälkeen eurovaaliehdokkaat Hans Adolf Ehrnrooth (kok), Ville Niinistö (vihr), Eero Heinäluoma (sd) sekä Anna Sirkiä (kesk) keskustelivat kaupungistumisesta, liikenteestä ja ilmastonmuutoksen vaikutuksista Eurooppaan.

Lopuksi oli yleisökysymyksiä.

Keskustelua johti Turun Sanomien päätoimittaja Kari Vainio.

 

Etsi oikea kohta videolta: Ohjelma meni näin

  • 17.00–17.15 Miksi Tunnin juna on tärkeä: Turun kaupunginjohtaja Minna Arve, Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna ja Lohjan kaupunginjohtaja Mika Sivula.
  • 17.15–17:30 Tunnin junan merkitys Turun kaupungin kehitykselle: Turun kaupunkikehitysjohtaja Timo Hintsanen.
  • 17.30–17.40 Miksi yrityselämä tarvitsee Tunnin junan: PerkinElmer Wallac Oy:n toimitusjohtaja Anna Godenhjelm.
  • 17.40–17.50 Tunnin juna tekee tulevaisuuden Turkua: Turun yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Sini Saarinen.
  • 17.50–18.00 Tunnin juna yhdistää Tukholmasta Pietariin: Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.
  • 18.00–18.30 Eurovaaliehdokkaiden paneelikeskustelu aiheesta Kaupungistuminen, liikenne ja ilmastonmuutos muokkaavat Eurooppaa.
  • 18.30–19.00 Keskustelua ja yleisökysymyksiä.

 

TS ja SSS kuuluvat samaan mediakonserniin.

 

Juttua päivitetty ja muutettu kello 19:30 ja lisätty videotallenne striimauksen päättymisen jälkeen.

12
Jätä kommentti

3 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
Pisararata

Pisararata on jo v.2017 suunniteltu täysin valmiiksi ja se on myös Helsingin yleiskaavassa hyväksytty. Jo viime hallituskaudella sen toteutuminen oli tosi lähellä, mutta kokoomus torppasi Pisararadan aloituksen v. 2015. Rakentamispäätös siis siirtyi tälle nyt aloittavalle uudelle hallitukselle. Antti Rinne oli myös itse ajamassa hanketta Pisararadan rakentamisen puolesta ja ymmärrykseni mukaan se on edelleen SDP:lle erittäin tärkeä hanke. Helsingin ratapihalle on pakko saada lisää ”tilaa” ja ilman Pisararataa se ei onnistu! Uskonkin vakaasti, että tuleva hallitus tekee puoltavan päätöksen Pisararadan rakentamisen puolesta ja sille haetaan myös EU-rahaa. Sen rakentaminen voidaan aloittaa hyvinkin nopeasti, vain poliittinen päätös puuttuu. On hyvä, että tunnin… Lue lisää »

Jerppu

Edelleenkin puppua. Kaikkien junien ei ole mitenkään välttämätöntä kulkea Helsingin päärautatieasemalle asti. On useita eri ratkaisuja, joilla liikenne Pasilan ja Pääaseman välillä voitaisiin hoitaa – kaikki halvempia kuin pisararata. Pisararadan tärkeyden korostaminen on osa Helsingin kaupungin taktikointia, jotta se saisi merkittävän osan sisäisestä liikenteestään maksatettua valtiolla sen sijaan, että se joutuisi kustantamaan hankkeen itse (kuten pikaraitiotien tai metron joutuisi).

Lentokentälle menee jo rata, eikä se ole kuin neljä vuotta vanha.

Jep

Copy paste ollut käytössä kun tätä samaa puppua täälläkin yritetään syöttää. Pitää paikkansa, että lentokenttärata tullee valmistumaan ennen tunnin junaa, koska lentokenttärata on ollut valmis jo vuosia. Toisaalta, etkä tätä samaa kommenttia on käytetty alunperin vuosikymmen sitten. Olisiko aika päivittää tiedot?

Luonnonsuojelija

Eikö Salon kaupunginjohtajan pitäisi puolustaa salolaisia, jotka saavat vain haitat hyötyjen sijaan tässä aluetta uhkaavassa ekokatastrofissa.

Paukkula

Luonnonsuojelija voisi mennä katsomaan täpötäyttä Salon aseman parkkialuetta. Ilman nykyistäkin junayhteyttä ne ajaisivat Helsinkiin tai Turkuun. Nopeampi rata houkuttelisi vielä lisää käyttäjiä.

Edelleenkin puppua

Houkuttelisi? Katsomaan, kun juna menee pysähtymättä ohi? Siinä myöhästyy töistä.

Toki juna voi olla turkulaisia täynnä, heitä vartenhan koko projekti on.

Jep

Kateus on rumaa katsottavaa

It Senior

Tunnin rata pelastaa Salon ehkä vuosikymmenien kuluttua. Silloin on varmaan Saloon rakennettu parkkitalo aseman käyttäjille, ellei kaupungin maksama keruubussi hae matkustajia kotoa.

Saksassa nopeat junat ohittavat Tampereen kokoiset kaupungit. Ellei asiointikohteesi Helsingissä ole keskustassa tai metron varrella, ei kuvitelluilla aikasäästöillä ole merkistystä. Jopa Sveitsissä junat myöhästelevät, joten itse en uskaltaisi käyttää edelleenkään junaa ilman tuntuvaa lisäajan varausta matka-aikaan.

Tunnin radasta ei ole Salolle hyötyä nyt eikä tulevaisuudessa. Itsekulkevat sähköbussit kuljettavat matkustajat jatkossa pääkaupunkiseudulle ja uudentyyppiset etätyöt hoituvat kunnon kuituyhteyksillä. Ei auta, vaikka julistautuu minkälaiseksi digikaupungiksi, siihen pitäisi panostaa vähintään jätepolttolaitoksen verran.

Jerppu

Höpö höpö, itsekulkevia busseja. Ei bussissa voi tehdä töitä, ei matkustaa mukavasti ja tilavasti, eikä varmasti itsekulkeva bussi pärjää Suomen vaihtelevissa talvisäissä vielä kymmeniin vuosiin, jos koskaan. Millä tavalla itsekulkeva bussi on parempi kuin kuljettajan kuljettama, että se tuosta vain syrjäyttäisi kiskoilla kulkevan liikenteen? Sehän on edelleen vain bussi, sillä erotuksella että kukaan ei uskalla matkustaa sillä, kun pelkää että bussin tietokone heittää bluescreenit. Sitä paitsi, kuljettajaton juna olisi täysin toteutettavissa jo nyt. Raideliikenne on aivan varmasti tulevaisuuden valtavirtaa. Jo nyt se syrjäyttää vauhdilla sekä lento- että maantieliikennettä maailmalla. Metrot, junat, raitiovaunut, kaikki ovat hyvässä kasvussa. Vähitellen liikenne ainakin kaupungeissa… Lue lisää »

Jep

Onpa sitten hyvä, että tunnin junaa ei olla rakentamassa Saksaan. Saksalaisesta tunnin junasta ei ainakaan olisi hyötyä salolaisille. Helsingissä on todella hyvä paikallisliikenne busseineen ja ratikoineen. Metro ei ole ainoa tapa kulkea Helsingissä. Ei muuta kuin opettelemaan HSL:n reittejä. Sveitsin junien myöhästelyn ottamista tunnin junakeskusteluun en ihan ymmärrä, mutta jatketaan samalla linjalla. Japanissa junat eivät myöhästele yhtään. Kumpikaan asia ei liity tunnin junaan, mutta hyvä että tuli sanotuksi. Tunnin junasta on hyötyä Salolle heti, kun rakentaminen päätetään aloittaa, koska välittömästi sen jälkeen Salosta alkaa muodostumaan houkuttelevampi asuinpaikka Turussa ja Helsingissä työskenteleville. Salosta tulee samalla houkuttelevampi työpaikan sijainti niille, jotka asuvat… Lue lisää »

jep, jep

Tuskinpa se tunnin juna kovin paljon houkuttaa Saloon uusia asukkaita, jollei se edes pysähdy Salossa. Ennen tunnin junan rakentamista täytyy rakentaa Pisararata.

Helsingissäkin asunut

Sveitsin junat myöhästelevät maailmassa vähiten. Kunpa vielä löytyisi HSL:n reitti Kruusilasta Suutarilaan. Omalla autolla runsas tunti. Hyvin toimivalla joukkoliikenteellä aikaa kuluu kolme tuntia.