Salon kaupunki ottaa käyttöön Waltti-matkalippujärjestelmän, ja nykyisin käytössä olevat Matkahuollon matkakortit poistuvat käytöstä Salon sisäisessä liikenteessä 3. kesäkuuta.

Myös matkojen hinnoittelu uudistuu, ja ensi elokuussa otetaan käyttöön uusi reittilinjasto.
Uudistuksen myötä Salon alueella otetaan käyttöön tasataksa eli matka maksaa saman verran pituudesta riippumatta.

Aikuisten kertalippu maksaa 3,30 euroa ja lasten 1,70 euroa. Arvokortilla maksettaessa matkan hinta on aikuiselta 3,00 € ja lapselta 1,55 €.

30 vuorokautta voimassa oleva aikuisten kausilippu maksaa aikuisilta 85 euroa ja lapsilta 55 euroa.

Lipputuotteiden ikärajat muuttuvat: lapsen lipputuotteet ovat voimassa 7–16-vuotiailla ja aikuisen 17 vuotta täyttäneille.

Matkustus sisältää myös matkan alkamisesta kuluvan kahden tunnin vaihtoajan, jonka aikana matkaa voi jatkaa ilman lisäkustannuksia.

Waltti-liikenteen matkaliput käyvät maksutapana Salon sisäisessä liikenteessä 3. kesäkuuta alkaen. Uudet matkakortit ja lipputuotteet tulevat myyntiin 2. toukokuuta.

Kaupunki etsii parhaillaan vetävää markkinointinimeä kaupungin uudistuvalle joukkoliikenteelle. Nimestä on tulossa kilpailu tai äänestys kevään ja kesän aikana.
Haussa on nimi, jonka salolaiset tuntisivat omakseen ja joka liittyisi ehkä jotenkin paikalliseen murteeseen.

Esimerkiksi käyvät Turun seudun joukkoliikenteen Föli, Tampereen seudun Nysse ja Kuopion seudun Vilkku.

Salossa on valmisteltu suurta joukkoliikenteen muutosta jo parin vuoden ajan. Elokuusta alkaen Salon paikallisliikenteen alue laajenee, ja maaseudulla kulkevien linja-autovuorojen määrä kasvaa.

Kaupungin tavoitteena on, että isolla vaivalla ja rahalla alkuun pantu liikenne houkuttelisi salolaisia runsain mitoin bussien kyytiin.

Kari

Tutkittiinkohan missään vaiheessa mahdollisuutta liittyä Föliin? 49€ kk ja voisit käydä töissä vaikka Naantalissa.

Muutama vuosi sitten oli 115 euron satusa-lippu millä sai kulkea Salossa ja Turussa, jatkossa tarvitset 3 lippua tuohon ja hintaa kertyy 303 euroa. Hyvin joukkoliikennettä edistävää kehitystä.

Liittyen sitten tuohon Salon kuukausikorttiin, niin varmaan opiskelijatkin saavat lipun tuolla lastenlipun hinnalla?

Käyttäjä maksaa, toivottavasti edes osan.

Kirjoituksesi kuvaa hyvin nykypäivän ihmisten asennetta, kukaan ei halua maksaa veroja mutta kaikki palvelut pitäisi saada pilkkahintaan. Joukkoliikennettä tulee tietysti tukea mutta ilmaista rahaa ei ole olemassa, kyllä kunnan järjestämien liikennepalveluiden käyttäjien tulee itse maksaa kohtuullinen osuus matkan todellisista kustannuksista.

Mika

Juuri näin kaikki tarvis olla ja saada. Ilmaista palvelua ei ole.

Tikusta asiaa

Missäköhän kohtaa edellinen kommentoija kirjoittaa, että kaiken pitäisi olla ilmaista? Ja mistä se selvisi, että aloittaja ei maksa veroja? Nyt Salon ulkopuolella työssä käyvänä maksan bussilipuista kohtuuttoman summan verrattuna muihin Turun alueen kuntalaisiin. Eikä tähän nytkään tule parannusta, kun Föliä ei meille salolaisille tarjota. Kaikki kun nyt ei vaan Salosta saa töitä, mutta siitä huolimatta haluaisi asua täällä, niin työmatka vie aikaa ja synnyttää kustannuksia. Vaikka Salossa haluaisi asua jatkossakin, alkaa muutto kuitenkin houkuttaa, tämänkin summan, minkä käyttää nykyisellään lippuihin voisi siirtää asumiskuluihin ja maksaa 49 € matkatakseni Turun seudulla kuukaudessa ihan miten lystään, kaupunkien rajoista välittämättä. Ja tuo opiskeiljalippu,… Lue lisää »

Petri Vuorinen

Ei ihme että paikkurit tyhjinä kulkee. Turusta oppia bussikortilla 2 tuntia matkustusaikaa ja halvemmalla.

Teppo

Ja Turussa enemmän matkustajia.

Taro Turtiainen

Siellä se uutisessa lukee.
”Matkustus sisältää myös matkan alkamisesta kuluvan kahden tunnin vaihtoajan, jonka aikana matkaa voi jatkaa ilman lisäkustannuksia.”

Teppo

Saloon voisi ottaa käyttöön parkkimaksun ja valvojat. Voisi alkaa bussit kiinnostaa.

Maija

”Onko kukaan oikeasti kuullut salolaisesta joka sai parkkisakot ?
– se oli käymässä Lohjalla…”

Salossa on lepsu parkkikulttuuri. Voisi kaupunki skarpata ja muistuttaa edes parkkikiekkojen käytöstä.
Ei sillä tavalla busseihin käyttäjiä saada, mutta pysäköinninvalvojat voitais kouluttaa pitkäaikaistyöttömien joukosta ja työllistää heitä.
Eläkeläisen lipun hintaa ei taidettu mainita. Ei myöskään ole tietoa jakaako kaupunki aikataulu- ja reittitiedot joka kotiin.

Tietäjä

Ennemminkin Salossa pitäisi poistaa parkkikiekot käytöstä kokonaan. Ihan turhaa pelleilyä.

Maaseutu

Jos ne bussit kulkis täällä maaseudulla enemmän kuin kerran päivässä….No, onneks on Prisma, ei Salon keskustassa enää mitään liikkeitä ole, miks vaivautua.

Taajaman asukas

Parkkimaksuilla ei taivuteta autoilijoita bussin käyttäjiksi. Jos tarvitsee autoa työssä käymiseen ja lasten kuskaamiseen, ei ole tarvetta ostaa bussin kuukausikorttia auton kuukausittaisten kulujen lisäksi. Auton omistaja menee keskustaan autolla, ja jos parkkipaikka maksaa, autoilija käy siellä ehkä harvemmin.

Ihmettelen

Mitä tarkoittaa Salon alueella? Pääseekö esim. Särkisalosta Salon keskustaan samalla hinnalla kuin keskusta-alueen sisällä? Tai Kuusjoelta Saloon? Nimittäin Salon kaupunki on nykyään aika iso, joten tarkennus olisi paikallaan. Jos Salon nimeksi olisi valittu joku muu, niin ei tarttis aina ihnetellä että tarkoittaako Salo keskustaa vai koko Saloa?

Taro Turtiainen

Sama hinta koko kaupungin aluella tarkoittaa Särkisalosta – Suomusjärvelle ja Kiskosta – Kuusjoelle. Sama hinta ihan kaikkialla liikuttaessa kaupungin järjestämässä liikenteessä.

Minäitte

Eikö se ole tullut jo selväksi mikä on Salo. Salo on Salo ja sit on nämä sen reuna-alueet mihin ei vaan haluta paljon panostaa. Ja onko tällaiselle paikkurille tarpeeksi käyttäjiä siellä Särkisalo tai Kuusjoki? En tiedä, mutta ei sitä tappiolla kannata tyhjänä ajella.

Ihmettelen

Salo kattaa nykyään kaikki 10 vanhaa kuntaa, ei se Salo ole pelkkä keskusta-alue vaikka keskustassa asuvat niin ajattelevatkin. Nimenmuutos olisi tähän tuonut ratkaisun. Vähintäänkin yhdenvertaista, että kaikki kuntalaiset pääsisivät liikkumaan samalla hinnalla, kilometreistä viis. Mutta kun asut reuna-alueella, missä Jumalakin käy vain joka toinen viikko, niin pakko olla oma auto, ei siinä paljon paikallisliikennettä käytetä. Kulkeminen pitäisi olla todella halpaa ja vuoroja tarpeeksi, ei riitä se kerran, kahdesti päivässä. Sitten ehkä vois toimia. Mutta pointti on, että kaikki Salon alueella pitäisi olla yhdenvertaisia. Ehkä se kutsuliikenne voisi olla parempi vaihtoehto reuna-alueille?

Mamma Muurlast

Voisiko palauttaa käyttöön kätevää 44:n matkan korttia, joka on vuoden voimassa ostopäivästä lukien. Käytin vuosia sitä eläkeläisvuosien alettua, ja bussivuoroja oli Muurlastakin useita. Kaupungilla voi piipahtaa tunniksikin jotain hakemaan, koska kortilla maksu ei maksulta tuntunut, kun kukkarosta ei tarvinnut euroja ottaa matkaa varten. Suosittelen harkitsemaan sellaista korttia vieläkin käyttöön!

Tiedoksi

Tällainenhän on käytössä tällä hetkellä. Ja uudessa systeemissä myös.

Arvo Vaav

Mamman ehdottama lippu olisi iso käden ojennus meille eläkeläisille, jotka liikkuvat asioilla harvakseltaan. Harvaan siksi,että bussilla pääsee vaan osan reissua ja paljon tulee käveltävää, ostokset painavat ja bussiin vaikea nousta ja poistua. Vaikeammaksi käy kaikki, kun ihmiset vanhenee vaikka suunnitelmat olisikin hienot.

Terppa

Kulkeekohan paikallisliikenne myös viikonloppuisin? Luulisi että näin isoon muutokseen sisällytettäisiin myös viikonloput. Tällä hetkellähän tuo ei kulje…

Jussi Sariola

Tuleekohan bussi takaisin Pahkavuoreen, sitä on jo pitkään mietitty täällä. Kenelläkään sisäpiiritietoa asiasta?

Valitettavan kallista on

Nelihenkinen perhe lähtee maalta kaupunkiin lauantaipäivää viettämään, käy kaupoissa, lounaalla ja vaikka vielä isovanhempia moikkaamassa. Liput meno-paluu 20€…. omalla autolla polttoainekulut 30km matkalla 3€. Ja maaseudulla asumisen ja töiden takia tuo auto kuitenkin pitää omistaa, joten muut kulut autosta kuitenkin aiheutuu. Ei valitettavasti taida meidän perhe vieläkään siirtyä julkisiin. Hinnan pitäisi olla aivan jotain muuta.

Jokunen

Joo, onhan tämä uudistus kaukaa kulkeville Salolaisille hyvä, mutta kaupunkilaisien paikkurivuorot huonontuvat merkittävästi. Esim. tällä hetkellä Tupurin paikkuri kulkee Tupurin, Mahlakankareen ja Palometsän läpi. Jatkossa Tupurin paikkuri ei kulje ollenkaan Mahlakankareen ja Palometsän kautta.

Mahlakankareen ja Palometsän asukkaat joutuvat jatkossa turvautumaan Inkereentietä kulkeviin vuoroihin, jos haluavat käyttää joukkoliikennettä. Oikeastaan sillä vaivalla kun kävelee Inkereentien varteen voi jo melkein samalla kävellä töihin, valitettavasti.

Muutoksissa on paljon hyvää, mutta joitain paikallisliikenteen uusia ratkaisuja en ymmärrä. Tupurin linjasta vielä sen verran, että uusi reitti ei kulje Kalkkimäenrinnettä ollenkaan. Sekään ei ole hyvä ratkaisu.