Varsinais-Suomesta kuusi uutta edustajaa

12
Aki Lindén keräsi lähes 9000 ääntä ja nousi uutena eduskuntaan.

Varsinais-Suomen 17:stä kansanedustajasta peräti kuusi on uusia. Perussuomalaisista nousee eduskuntaan kaksi uutta edustajaa. He ovat salolainen Mikko Lundén ja naantalilainen Vilhelm Junnila.

SDP:stä uutena eduskuntaan nousee turkulainen Aki Lindén. Hän otti puolueensa äänikuninkuuden maakunnassa lähes 9000 äänellä.

Vihreistä eduskuntaan pääsi uutena Sofia Virta Kaarinasta. Vasemmistoliittoa edustaa uutena turkulainen Johannes Yrttiaho ja RKP:tä paraislainen Sandra Bergqvist.

Vanhoina kansanedustajina jatkavat salolaisen Katja Taimelan (sd.) ja sauvolaisen Esko Kivirannan (kesk.) lisäksi Ville Tavio (ps.), Petteri Orpo (kok.), Li Andersson (vas.), Annika Saarikko (kesk.), Ilkka Kanerva (kok.), Eeva-Johanna Eloranta (sd.), Ritva Elomaa (ps.), Anne-Mari Virolainen (kok.) ja Saara-Sofia Sirén (kok.).

12
Jätä kommentti

3 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
Potilas

Hyvä että Linden valittiin. Saadaan jotain tolkkua sotesotkuihinkin..

Sottapytty

Aikamoista sotkua ollut jo ennen sotesotkua. Miksi sote-uudistus nyt tarvitaan, jos kerran Linden oli jo aiemmin päättämässä ja hoitamassa asioita?

Eija Vasama

Salkkarit vois jakaa ilmaisjakeluna huomenna joka talouteen, eikös.

Onhan meillä upea uusi salolainen kansanedustaja Mikko Lunden.

Amaryllis

Paljon kokoomuksen ääniä siirtyi Mikko Lundenille, koska kokoomuksen ajama tunnin juna on niin järjetön hanke.

Paukkula

Tunnin junaa ei oikeasti vastusta kuin muutama Lukkarinmäen asukas, jokunen Suomusjärvellä mökkeilevä ja kourallinen maanviljelijöitä.

1980-luvulla junamatka Turusta Helsinkiin kesti 3,5 tuntia. Kehitys ja väylät kehittyvät. Moottoritietäkin vastustettiin kaikin mahdollisin keinoin. Jos sitä ei olisi tehty, Salosta olisi paennut paljon enemmän väkeä muualle, kun työpaikat katosivat.

Tunnin junaa vastustavat eivät tajua nykyistä elinkeinoelämää. Perheessä työpaikkaa on todella vaikea saada samasta kaupungista, mikäli kyseessä ei ole suunnilleen alakoulun opettaja-sairaanhoitaja -pariskunta. Tämä vaatii liikkuvuutta.

Väki pakkautuu Helsingin seudulle ja Turkuun, koska Salon tai Porinkaan kokoiselta paikkakunnalta on molempien mahdoton saada töitä.

It Senior

En vastusta tunnin junaa, mutta en myöskään tarvitse nykyistä nopeampaa miljardituotetta. Itselläni on kokemusta henkilökohtaisesti työmatkoista pääkaupunkiseudulle jo muutamalta vuosikymmeneltä.

Ei ole ollut apua junaliikenteestä kuin joskus, jos käyntipaikka oli junaseman lähellä tai metron saavutettavissa. Hieman sivummalla oleviin kohteisiin ei Helsingissäkään ole muuta vaihtoehtoa kuin oma auto.

Moottoritien varrella olevassa kahvilassa on aamukahvilla lukuisia paikkakunnan rakennusammattilaisia, joiden päivän työpaikka tuskin on metronkaan varrella.

Nyt on edelleen niin, ettei kuituyhteyksillä vieläkään laatoiteta kylpyhuoneita vaikka kuinka nopea juna viheltäisi ohi hiilen tuottaman sähköenergian avulla.

Matti

Tunnin junaa ei halua kuin pieni kokoomuksen ryhmä. Odottavat rikastumistaan monissa eri yritysmaailman projekteissa. Hyvin harva salolainen voi käydä junalla töissä, ei välttämättä kummassakaan päässä ole niin lähellä rautieasemaa.

Aika huvittavaa olisi, jos Hajalasta menisi junalla töihin. Ajaisi Saloon 16 km ennen kuin menisi autolla 37 km Turkuun.

Kyllä hyvät ja nopeat junayhteydet ovat tärkeitä. Miksei silloin valmisteltu nopeampaa rataa, kun tämä nykyinen tehtiin? Tehtiin vääriä päätöksiä, nyt ollaan niitä tekemässä lisää. Perustelu ja linjaus siihen ovat täysin väärä.

Paukkula

Jos Matti kävisi eläkepäivänsä piristykseksi katsomassa täpötäyttä Salon aseman parkkialuetta, niin ymmärrys junan käyttömäärästä paranisi. Ei kannata aina katsella maailmaa vain sieltä minä-nimisestä linnunpöntön reiästä käsin.

Helsingin päässä Länsimetro on helpottanut junan jatkoyhteyksiä. Pasilaan on valmistumassa runsaasti konttoreita ja työpaikkoja aseman ympärille ja päälle. Leppävaaraan rakennetaan koko ajan lisää toimistoja kävelymatkan päähän asemalta.

Nokian lähdön jälkeen työpaikkoja on syntynyt kovaa vauhtia, mutta ne eivät synny Saloon vaan Helsinkiin. Ja Helsinki tiivistyy raiteiden ympärille. Rakennus- ja asennusporukat taas kulkevat työkaluineen pakettiautoilla edelleen.

Tarmo

Turun kupittaan alue on täynnä rakennustyömaita. Uusia liiketiloja tulee ja asuntoja myös.

Jerppu

Tunnin junaa haluaa kyllä aika moni muukin kuin joku ryhmä kokoomuslaisia. Helsingissä tai Turussa ei työpaikan tarvitse olla aseman lähellä, vaan metrolla, bussilla, ratikalla ja paikallisjunilla pääsee. Joillain on jopa omat jalat alla, joilla kulkea loppumatka. Leppävaaran, Pasilan, Helsingin, Kupittaan ja Turun asemien välittömässä läheisyydessä on melkoinen määrä työpaikkoja ja junalla kulkee jo nyt mittava ja alati kasvava joukko salolaisia työmatkansa. Miksi Hajalasta ei voisi mennä junalla töihin Turkuun kulkematta Salon kautta, jos paikallisjuna siellä pysähtyisi? Miksi Hajalasta ei voisi mennä junalla töihin Saloon? Miksi Hajalasta ei voisi mennä sen 16km paikallisjunalla Saloon ja sieltä InterCityllä 45min Helsinkiin? Tai Lahteen,… Lue lisää »

Junahenkilö

Kyllä se nyt taitaa olla vähän suuremmankin piirin hanke yli puoluerajojen, 14/17 edustajaa Varsinais-Suomesta takana, mukana myös perussuomalaiset.

Kaupunkilainen

Salon ei kannattaisi tehdä mitään juna-aiheisia päätöksiä, kun aina jäädään asemalle. Hyperlooppiin ja tunnin juna -hankkeeseen meni vaan turhan paljon tyhjää rahaa.

Maalaisjärkinenkin tajuaa, että jos Turku-Helsinki-väli menee tunnissa, se ei todellakaan pysähdy missään väliasemalla.