K-Citymarket Salo – sydämeltään suuri kauppa

Mainos | KUUKAUDEN VAIKUTTAJA: K-Citymarket Salo

0
1) Kauppias Tom Eriksson vaihtaa päivän kuulumiset leipäosastosta vastaavan Ksenia Boudnikin kanssa.

K-Citymarket Salon kauppias Tom ”Tomppa” Eriksson rakastaa työtään. Kauppiaan suhtautuminen omaan työhönsä, ylpeyttä herättävään henkilökuntaan ja ”Suomen parhaisiin” asiakkaisiin näkyy ja kuuluu.

– Pyrin olemaan esimerkkinä työkavereilleni eli henkilökunnalleni niin, että kokonaisuus pysyy lyömättömänä. Huippuammattilaisten kanssa työskennellessä se on helppoa, Eriksson kiittelee.

Yli 30-vuotisella kauppiasurallaan kuudetta K-kauppaansa luotsaava mies on kiitollinen myös salolaisista asiakkaistaan, jotka uskaltavat antaa palautetta ja kertoa toiveistaan.

– Tämä kauppa on rakennettu asiakkaiden palautteita kuunnellen. Esimerkiksi koko hedelmä- ja vihannesosasto remontoitiin saatujen palautteiden mukaan, samoin leipä- ja kalaosastot.

Omassa leipomossa tehdään päivittäin lämpimäisiä, kuten trendikkäitä kaura- ja herkutteluleipiä.

– Voisimme olla pinta-alaltamme isompikin kauppa, mutta emme sydämeltämme.

Erikssonin mukaan kaupan on elettävä koko ajan ja reagoitava nopeasti myös kulutustottumuksia koskeviin muutoksiin. Esimerkiksi matkustamisen sekä terveys- ja ympäristötietoisuuden lisääntyminen vaikuttavat valintoihin.

– Pyrimme olemaan ajan hermolla ja askeleen edellä asiakasta, meidän palkkamme maksajaa.

Kotimaisuus ja paikallisuus näkyvät tarjonnassa

Tom Eriksson toteaa johtavansa kauppaansa tilastojen ja faktojen avulla. Koko ajan ollaan perusasioiden äärellä: tehdään itsestäänselvyyksiä, mutta oivalletaan ne uudella tavalla.

– Teen työtäni täydestä sydämestäni. Harva suomalainen mies uskaltaa sanoa rakastavansa työtään, Tom Eriksson toteaa.

– Sydämellinen tunnelma on mahdollista vain, jos kauppa menestyy ja asioita tehdään järkevästi. Jatkuva seuranta kertoo nousevista trendeistä ja ennakoi tulevaa.

Kaupan koko elinkaaren kestävän kehittymisen takaa Erikssonin mukaan suunnitelmallisuus ja henkilökunnan sitoutuminen yhteiseen päämäärään. Monipuolinen valikoima, runsaat 20 000 eri elintarviketta, vaatii tarkkaa ennakointia ja trendien aistimista.

– Kaupan tehtävänä ei ole päättää, mitä asiakas syö, vaan tarjota hänelle vaihtoehtoja. Kotimaisuus on meille tae laadusta. Ostamme niin paljon paikallisilta tuottajilta kuin mahdollista. Viime kesänä saimme myyntiin jopa halikkolaisia vesimeloneja, Eriksson kertoo.

Suunnitelmallisuus on työnsä osaavien ammattilaisten ansiota. Pieneksi jäävä hävikki ohjataan seurakunnalle ja työttömille.

Tom Eriksson haluaa Salon vetovoiman säilyvän, sillä se tuo potentiaalisia asiakasvirtoja kaikkiin kaupungin yrityksiin.

– Mitä enemmän ja monipuolisemmin kaupungissa on tarjottavaa, sitä enemmän asiakkaita on mahdollista houkutella. Meillä ei ole täällä kilpailijoita, ainoastaan kollegoja, hän toteaa.

Salon kauppakamariosasto
Annariina Aalto, asiamies
p. 044 778 2133
annariina.aalto@kauppakamari.fi