Kivihovin palveluita blokkaava puomi puhuttaa yhä Suomusjärvellä

0
Sami Karjalaisen mielestä yhteyden Kitulasta Kivihovin palvelualueelle katkaisevalle puomille ole ainuttakaan järkevää perustetta.

Puomi puhuttaa jälleen Suomusjärvellä. Kitulan taajamasta kulkee tie liikenneasema Teboil Kivihovin parkkipaikoille, mutta pääsyn autolla bensapumpuille, pankkiautomaatille tai apteekkiin estää moottoritiestä vastaavien viranomaisten paikalle asennuttama puomi. Puomi on 110-tieltä lähtevän Bulevardi-tien päässä olevan parkkipaikan ja Kivihovin parkkipaikkojen välissä.

– Tätä ihmetellään tosi paljon; kaikki ovat sitä mieltä ettei tässä ole mitään järkeä! suomusjärvellä ikänsä asunut asvalttialan mies Sami Karjalainen tiivistää monen kyläläisen tunnot.

Puomi on kummastuttanut suomusjärveläisiä jo yli kymmenen vuotta. Kesällä 2009 kerättiin 170 asukkaan allekirjoittama puomin poistamista koskeva adressi. Asian on nostanut jälleen tapetille Kitulan Teboilin kylmäasemalta puolisen vuotta sitten loppunut bensiinin myynti sekä taajaman ainoan apteekin ja käteisautomaatin nykysijainti Kivihovissa.

Tätä ihmetellään tosi paljon; kaikki ovat sitä mieltä ettei tässä ole mitään järkeä!

Karjalaisen mukaan ely-keskuksen perustelut puomista ovat kestämättömiä: paikallisliikenne Kivihovin palvelujen luo ei lisäisi liikennettä moottoritielle, päin vastoin, se vähentäisi sitä.

– Ei kukaan paikallinen moottoritielle menijä käyttäisi hidasta ja matkaa lisäävää Bulevardia vaan jo olemassa olevia liittymiä. Sen sijaan suuri määrä mökkiläisiä voisi hakea perämoottoribensansa ilman, että olisi kierrettävä moottoritien kautta, Karjalainen sanoo.

Karjalainen sanoo, ettei ymmärrä, mitä haittaa moottoritielle, liikenteen sujuvuudelle tai turvallisuudelle olisi avata suora yhteys taajamasta Kivihovin palveluiden piiriin. Karjalainen lisää, ettei Suomusjärvellä ole kovinkaan monia kokoontumispaikkoja mopoautoileville nuorille ylipäätään ja että monet vanhemmat autoilijat aristavat moottoritien käyttöä etenkin pimeillä talvikeleillä. Apteekkia tarvitseville mäkeä ylös kipuaminen varsinkin talviliukkailla voi olla hyvinkin hankalaa.

Lisäksi kaiken liikenteen ajattaminen moottoritien kautta palveluasemalle on Karjalaisen mielestä nurinkurista ilmastokeskustelun liikennepäästöistä puhuttaessa: puomi lisää päästöjä, ei vähennä niitä.

– Mitä olen paikallisten tienpitäjienkin kanssa jutellut, asia tuntuu olevan vain hyvästä tahdosta kiinni. Mutta sitä ei tunnu päättäviltä viranomaisilta löytyvän, Sami Karjalainen sanoo.

Teboil Kivihovin kauppias Ismo Rouvinen pyörittelee päätään puomi-asian takia.

– On pöyristyttävää, ettei puomia voida avata. Mitään järjellistä syytä siihen ei ole. Me olemme tehneet parhaamme, mutta virallisen päätöksen mukaan puomi on ja pysyy, yli kolmenkymmenen vuoden kokemuksen huoltoasematoiminnasta omaava Rouvinen sanoo.

Rouvisen mukaan jokavuotisissa kokouksissa ely-keskuksen, tienpidon urakoitsijoiden ja muiden viranomaisten kanssa asiasta puhutaan joka kerta, ja ely-keskuksessakin on ymmärrystä puomin poistamiselle, muun muassa huoltoajojen helpottumisen takia.

– Eihän tämä uusia asia ole, mutta emme ole saaneet asiaa etenemään, Rouvinen toteaa.

Varsinais-Suomen ely-keskuksen ylin liikenteestä ja infrastruktuurista vastaava johtaja Matti Vehviläinen sanoo tuntevansa hyvin asian taustat ja monet sitä koskevat valitukset.

– Lähtökohtana on, että palvelualue palvelee moottoritietä. Koska asema sijaitsee lähellä taajamaa, palvelualueelle järjestettiin kevyen liikenteen väylä ja parkkipaikka, Vehviläinen sanoo.

Vehviläisen mukaan perusteena puomille on liikennevirran järjestely ja se, ettei taajamaliikenne sekoitu moottoritieliikenteeseen.

Vehviläisen mukaan asiaa on syytä tiedustella tarkemmin tiesuunnitelmien hyväksymisvastuun omaavalta viranomaiselta, liikenne- ja viestintävirastosta Traficomista.

Miten kontrolloitaisiin sitä, ettei Bulevardin kautta ajettaisi moottoritielle?

– Jos puomi poistettaisiin, syntyisi jonkinlainen epämääräinen eritasoliittymä. Jos linjauksia muutettaisiin, niitä pitäisi muuttaa koko valtakunnassa. Miten kontrolloitaisiin sitä, ettei Bulevardin kautta ajettaisi moottoritielle? erityisasiantuntija Elisa Sanasvuori Traficomista kysyy.

Sanasvuoren mukaan kyse on moottoritien liittymiin liittyvistä säännöistä. Sanasvuori huomauttaa, että E18-moottoritie kuuluu eurooppalaiseen TEN-T -verkostoon ja on korkeimmassa kärjessä tieluokituksissa, eikä sen turvallisuutta tai sujuvuutta tultane Traficomissa kevyin perustein vaarantamaan.

Sanasvuoren mukaan Kivihovin palvelualue on suunniteltu vain moottoritien käyttäjien – henkilöautoilijoiden sekä elinkeinoelämän kuljetusten – tarpeisiin, eikä ratkaisuna voi olla se, että liittymää laajennettaisiin eritasoliittymän suuntaan. Kyse on moottoritien palvelutasosta, liittymistä ja turvallisuudesta.

– Jos polttoainetta ei enää saa muualta, täytyy etsiä muita ratkaisuja: kompromissina ei ole se, että yhteys avattaisiin. Viranomaiset puntaroivat eri vaihtoehtoja ja riskejä eri tavalla kuin yksittäinen mopoautoilija bensaa etsiessään: viranomaisnäkökulma on kauaskantoisempi, kokonaisvaltaisempi ja riskejä arvioivampi, Sanasvuori sanoo.

Sanasvuori myöntää, että kyse on haastavasta tapauksesta, jossa sovitetaan yhteen erilaisia intressejä.

– Jos tällainen johtaa kovin hankalaan tilanteeseen, olisiko parempi, ettei olisi edes nykyistä kevyen liikenteen yhteyttä palvelualueelle? Johtaako tämä siihen, että tulevaisuudessa poistetaan kaikki palvelualueet moottoriteiltä ja siirretään ne olemassaolevien tai uusien maankäytön eritasoliittymien yhteyteen? Sanasvuori pohtii.

Suomusjärveläinen Sami Karjalainen sanoo, ettei aio jättää asiaa sikseen.

– Järjen käyttö on sallittua tässäkin asiassa. Jonain päivänä puomi on poissa, Karjalainen vakuuttaa.

Kivihovi-kartta.pdf