Ratalinjaukselle jyrkkä ei – Lukkarinmäessä kootaan vastarintaa pommisuojan, kahvin ja musiikin voimalla

8
Timo Lähteenmäki (vas.) ja Otto Bernoulli toivovat Lukkarinmäen puolesta -tapahtumaan mahdollisimman runsasta osanottoa. Tapahtumassa pääsee muun muassa käymään sisällä Raivaajankadun väestönsuojassa, joka on nykyään Lukkarinmäki-seuran hallussa.

Salon Lukkarinmäki-seuran perustama Lukkarinmäen puolesta -adressi on kerännyt kahdessa viikossa noin 1 300 nimeä. Adressi on allekirjoitettavissa sähköisesti Adressit.comissa, missä nimiä on tullut tähän mennessä yli 1 000. Lisäksi adressin paperiseen versioon voi kirjoittaa nimensä Salon pääkirjastossa.

Helatorstaina paperinen adressi on allekirjoitettavana Lukkarinmäessä, missä Lukkarinmäki-seura järjestää Lukkarinmäen puolesta -tapahtuman. Tapahtuma pidetään Raivaajankadun ja Kulkurinkujan risteyksessä.

Adressia kerätään Lukkarinmäen asuinalueen säilyttämisen puolesta. Salon ja Espoon välisen oikoradan on suunniteltu kulkevan Lukkarinmäen läpi. Linjausvaihtoehtoja on neljä, ja ne kaikki halkaisisivat Lukkarinmäen. Adressin tavoitteena on, että hankkeessa tutkittaisiin vielä muita vaihtoehtoja.

– Tarkoitus on, että tapahtumassa allekirjoitetaan adressia, mutta mukaan voi tulla muutenkin. Osallistumalla voi osoittaa tukensa asian puolesta, sanoo Lukkarinmäki-seuran puheenjohtaja Otto Bernoulli.

Tapahtumassa on mahdollisuus päästä tutustumaan Lukkarinmäki-seuran syksyllä siivoamaan Raivaajankadun pommisuojaan, joka on normaalisti lukittuna. Oma taskulamppu kannattaa ottaa mukaan.

Lisäksi tapahtumassa voi käydä opastetusti katsomassa paikkoja, joista ehdotetut linjausvaihtoehtoehdot menisivät. Luvassa on myös kahvitarjoilu sekä musiikkia, jota tarjoaa Sampsa Sarparanta klo 14.30.

Lukkarinmäki-adressi on allekirjoitettavissa vielä helatorstain jälkeenkin, mutta kiirettä kannattaa pitää. Adressi on tarkoitus luovuttaa päättäjille kesäkuun aikana.

– Toivomus on, että ihmiset olisivat kesäkuun alkupuolella tehneet allekirjoituksensa, Bernoulli kertoo.

Museovirasto on arvioinut Uskelan kirkonmäen ja Lukkarinmäen esikaupunkiasutuksen valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Lukkarinmäki on myös ehdokkaana Suomen Kotiseutuliiton järjestämässä Vuoden kaupunginosa 2019 -kilpailussa.

Lukkarinmäki-seuran jäsen Timo Lähteenmäki on rummuttanut netissä adressin puolesta, ja hän on saanut huomata, että moni salolainen on lukkarinmäkeläisten tukena.

– Vain muutama ihminen on ollut esitettyjen ratalinjausvaihtoehtojen puolella.

Lähteenmäelle on käynyt selville, että monelle päättäjällekin linjausvaihtoehdot ovat tulleet yllätyksenä.

– He ovat luulleet, että juna menisi koko matkan tunnelissa. Asiaa on ryhdytty ajamaan Salon kärkihankkeena liian vähin tiedoin, Lähteenmäki toteaa.

Lukkarinmäen puolesta -tapahtuma Salossa, Raivaajankadun ja Kulkurinkujan risteyksessä 30. toukokuuta klo 14–16

8
Jätä kommentti

2 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
Salon Matti ja kukkaro

Mielestäni tässäkin pitäisi ajatella Salon etua, eikä omaa. Tosiasia on, että tunnin junan kaava on hyväksytty jo vuosia sitten. Silloin olisi pitänyt herätä ja tuoda omat näkökannat esiin.

Toinen tosiasia on, että raidelinjauksen vaikutusta Lukkarinmäkeen liioitellaan vahvasti. Lukkarinmäestä joudutaan purkamaan yhdeksän rakennusta, joista osa on erittäin huonokuntoisia. Museovirastokaan ei ole nähnyt tässä ongelmaa. Radan valmistumisen jälkeen juna kulkee tunnelissa, eikä missään avolouhoksessa.

Salossa tuntuu elävän vastustamisen kulttuuri joka asiaan. Salo voi toki eristäytyä, mutta ei se tuo yhtään veronmaksajaa tänne, päinvastoin.

Matti

Tunnin juna ei missään nimessä ole Salon etu. Tuo on täysin höpöjuttua.

Raivaajankadun asukas

Saloa eli salolaisia todella olisi hyvä ajatella tunnin juna -hankkeessa. Nyt näyttää siltä, että Salolle jää maksumiehen rooli ja haitat. Työpaikkojen ennustetaan karkaavan suurimpien kaupunkien alueille, ja tämän uuden radan tarvetta perustellaan työvoiman siirtelyllä eri alueiden välillä. Missä ovat ne arvioidut tuhannet uudet pitkää työmatkaa itselleen haluavat ihmiset? Yli yhdeksänkymmen minuutin työmatka tutkitusti aiheuttaa ihmisille terveydellisiä haittoja ja onnettomuutta. Emmekö todella keksi muita selviytymisen keinoja? Mikä on oikea tai väärä aika vastustaa huonoja päätöksiä ja kaavoja? Mikseivät salolaiset ja lukkarinmäkeläiset jo 1970-luvulla alkuunsa torpanneet suunnitelmia? Aikalaiset ovat kertoneet, että silloin(kaan) ei uskottu huonon suunnitelman edes toteutuvan. Moni nykyisistä asukkaista ei… Lue lisää »

Juuso

Pitkä valitus taas asiasta, jonka lukkarinmäkeläisten olisi pitänyt tietää, ja iso osa varmasti tiesikin siinä vaiheessa, kun talonsa osti. Parempia ratalinjauksia on etsitty vuosikymmeniä. Missään vaiheessa yksikään linjauksia tehnyt, päätöksiä tehnyt tai muuten asian osallinen ei ole todennut, että emme etsi parempia linjauksia. Tunnin radan suunnitteluun on käytetty vuosia, ja jos parempia linjauksia olisi, niin kyllä ne olisi löytynyt. Vanhaa rataa ei perusteellisesti vain kannata korjata, koska hyötysuhde ei ole riittävä. Vanhasta radasta kunnostamalla ei saa sellaista, mitä tunnin junalta tarvitaan. Ihan en ymmärrä, miksi nykyiset lukkarinmäkeläiset haluavat rakentaa radan ”haavan” päälle. Varmasti muitakin käyttötarkoituksia löytyy kuin varaston pystyttäminen. Luulen,… Lue lisää »

Raivaajankadun asukas

Onko radan vaikutuksista kertominen ja ESA-oikoradan YVA:n siteeraaminen sinusta ”valitusta”? Minusta se on tiedon jakamista. Jaa sinäkin tietoasi ja kerro ihmeessä, missä ja kenen toimesta niitä vaihtoehtoja Salon kaupungin keskustan alueella kulkevasta rataosuudesta on pohdittu 1970-luvun jälkeen. Salossa kysymys hyötysuhteesta kuuluukin, onko uuden radan rakentaminen kannattavaa? Niin monet lupaukset paremmasta radan tuomasta tulevaisuudesta perustuvat löyhästi perusteltuihin väitteisiin ja olettamuksiin. Tarvitaanko täällä ”tunnin junaa” vai vain korjattu rata? Joillakuilla on ollut käsitys, että radan alle jäävät talot voitaisiin purkaa ja siirtää takaisin entisille paikoilleen. Siksi on hyvä muistuttaa, että se ei ole ”haavan” päälle mahdollista toteuttaa. Ihmisillä on muitakin arvoja kuin… Lue lisää »

Nimby

Jotenkin hullua että nyt kun rata meneekin kaupungissa ja sieltä lähtee taloja, niin pidetään kovaa meteliä. Kun sama ratalinjaus aikoinaan tässä julkaistiin, niin monet maaseudulla linjauksen kohdalla olevat valittivat asiasta. Heitä pidettiin vain kehityksen vastustajina ja nimbynä. Eli not in my back yard. Esim. Sammalon eläinklinikan maita on jäämässä radan alle ja omistajalle on lähinnä naurettu kun on valittanut asiasta. Kyllä se tönö maaseudulla on yhtä tärkeä kuin kaupungissakin, mutta jotenkin tuntuu että nyt Lukkarinmäellä asuvat saavat sympatiat, muut ovat kehityksen vastustajia. Vaikka kaikilla on vain huoli omasta talostaan, maastaan, siinä ei kauheasti ajatella pääseekö joku nopeammin junalla paikasta a… Lue lisää »

Raivaajankadun asukas

Minusta siinä ei ole mitään hullua, että alueen asukkaat ryhtyvät toimiin, kun heille vihdoin esitellään tarkemmat ratasuunnitelmat oman ympäristönsä suhteen. Lukkarinmäkeläisille nämä suunnitelmat, 3 uutta linjausta kauemmin tiedossa olleen alustavan yleissuunnitelman linjauksen lisäksi, esiteltiin alueen kiinteistöjenomistajille järjestetyssä tilaisuudessa tänä keväänä 14. maaliskuuta armon vuonna 2019. ESA-oikoradan vuonna 2010 valmistuneen YVA:n selailusta saa käsityksen, että maaseudulla radan linjausvaihtoehdot on käyty tarkkaan läpi ja asukkaiden mielipiteitä on ainakin kuultu. Lopputuloksesta varmaan ollaan montaa mieltä. Lukkarinmäellä näin ei ole nykyisten asukkaiden kanssa menetelty, koska linjaus on jo 1970-luvulla alustavasti päätetty. Minusta siinäkään ei ole mitään hullua, että kaupungin alueella asia koskettaa huomattavasti suurempaa… Lue lisää »

Mitä hyötyä?

Mitä hyötyä siitä on Salolle, kun juna ajaa Turusta Helsinkiin tunnissa. Miten se hyödyttää Saloa? Nopea junahan ei edes pysähdy salossa.