Matka-Mersun mittarissa voi olla vaikka miljoona kilometriä

0
Jussi Jaakkolan matka-Mersu Vieno on palvellut hänen perhettään seitsemän vuotta ja monia muita sitä ennen. Seuraavaksi auton sisusta rakennetaan uudelleen.

Kiskolaisen Jussi Jaakkolan pihalla on elämää nähnyt Mersu-matkailuauto, jonka nimi on Vieno. Jaakkola on Suomen Matkamersut ry:n varapuheenjohtaja ja tietää, että matka-Mersut ovat persoonia.

– Tätä harrastusta kuvastaa hyvin se, että autot on nimetty. Puheenjohtajallamme Pete Lehtisyrjällä on Urho, jolla on ajettu kaksi miljoonaa kilometriä, Jaakkola kertoo.

Nimestään huolimatta Jaakkolan auton ääni ei ole kovin vieno. Kun neljälitrainen ja neljäsylinterinen diesel-kone römähtää käyntiin, äänen tunnistaa heti ainakin toinen asian harrastaja.

– Kun ajoimme Andenesin kaupungin halki Norjassa, kyllä terasseilla alkoivat päät kääntyillä, Jaakkola naurahtaa.

– Näillä ajaessaan tulee aina huomatuksi. Ja peukkuja on paljon pystyssä.

Tänä viikonloppuna noin 30 matka-Mersua kokoontuu Kiskoon, Jussi Jaakkolan tilalle Suomen Matkamersujen kevättapaamiseen. Samassa paikassa ovat yhdistyksen kerhotilat. Kevättapaamisen ohjelmassa on ainakin yhdistyksen sauna-auton kunnostamista.

 – Kun auto on valmis, meidän on tarkoitus valloittaa sillä Pohjanmaalla järjestettävä mobiilisaunatapahtuma. Vaikka yleensä kyllä talkootyöt joudutaan tekemään tapaamisten jälkeen. Tapaamisissa fiilistely on tärkeämpää kuin tekeminen, Jaakkola hymyilee.

Suomen Matkamersut ry perustettiin vuonna 2017 seitsemän perustajajäsenen voimin. Kasvu on ollut huimaa, sillä tällä hetkellä jäseniä on noin 90 ympäri Suomea.

Yhdistys on tarkoitettu Mercedes-Benz-merkkisten matkailuautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen harrastajille. Jäsenten ikähaarukka on noin 30–70 vuotta, ja mukana on sekä miehiä että naisia. Moni harrastajista on ammattiautoilija.

– Näiden autojen ympärille kokoontuu ihmisiä, jotka osaavat laittaa autoja itse. Melkein kaikki jäsentemme autot ovat itse tehtyjä, modifioituja. Kantavan runko-osan ansiosta näitä pystyy aika vapaasti pidentämään, leventämään ja korottamaan. Se on yksi syy, miksi moni on näistä innostunut, Jaakkola toteaa.

Yhdistysten jäsenten vanhimmat matka-Mersut ovat vuodelta 1968 ja uusimmat 2000-luvulta. Yleisin on Mersun 508-malli, jota valmistettiin vuosina 1968–1985, koko ajan samalla tekniikalla. Auto on rekisteröity kuudelle hengelle, ja siinä on nukkumapaikat neljälle.

– Nämä ovat kestävän kehityksen helmiä Saksasta ja sataprosenttisesti kierrätettäviä. Tähän harrastukseen kuuluu, että viimeiseen asti pyritään välttämään kaupasta ostamista. Kaikki yritetään kierrättää. On se sitten starttimoottori tai laturi, niin kun se on elvytettävissä, se elvytetään, Jaakkola selittää.

Yhdistys tukee jäseniään tarjoamalla teknisiä neuvoja sekä ylläpitämällä varaosapankkia. Kymmenkunta autoa on jo purettuna varaosiksi.

Yhdistyksen perustajajäseniin kuuluvasta Jaakkolasta tuli matka-Mersujen harrastaja vuonna 2012, jolloin Vieno päätyi hänelle. Hän oli aiemminkin haaveillut matkailuautosta, mutta talous ei antanut myöden.

Kun Jaakkola sitten kuuli erään sepän matka-Mersusta, joka oli jo päätymässä paaliin, hän ei voinut tehdä kuin yhden valinnan. Jaakkola sai siis Vienon ilmaiseksi.

– Nämä autot tulevat usein omistajilleen ilmaiseksi tai muutaman satasen hintaan. 1 000–1 500 eurolla saa jo katsastetun auton, ja 5 000 eurolla hienosti laitetun yksilön. Tämä on edullinen tapa harrastaa matkailuautoilua.

– Nämä ovat edullisia ylläpitää ja helppoja korjata. Tässä ei ole yhtään osaa, jota ei voisi itse vaihtaa tien päällä, hän mainitsee.

Seitsemässä vuodessa Jaakkola on ajanut Vienolla noin 10 000 kilometriä. Hän arvioi, että yhdistyksen jäsenet ajavat Mersuillaan vuosittain 1 000–3 500 kilometriä.

– Me emme ole mitään leirintäalueporukkaa. Moni suosii puskaparkkeja, ja yhteisöllisyyttä harrastetaan sitten yhdistyksen kokoontumisissa keväällä, kesällä ja syksyllä, hän kuvailee.

Yhteisöllistä toimintaa on myös harrastajien aktiivinen Facebook-ryhmä, josta koko Suomen Matkamersut ry sai alkunsa. Ryhmässä on jo lähes 790 jäsentä, eli mistään pienestä harrastajaporukasta ei ole kyse.

– Tämä on solidaarista porukkaa, jolle raha ei näyttele isoa osaa, Jaakkola kiteyttää.