Miekkavalaiden ja hylkeiden rajusta suhteesta tehdään Salossa tietokonepeli

0
Miekkavalaat ovat ainoita valaita, jotka syövät myös muita nisäkkäitä, kuten hylkeitä.

Salolais-skotlantilainen hanke toteuttaa tieteelliseen malliin perustuvan tietokonepelin miekkavalaiden ja hylkeiden rankasta yhteiselosta ja näiden eläinten selviytymisstrategioista. Mallissa ja pelissä simuloidaan saalistajan ja saaliin energiataloutta ja eloonjäämistä erilaisissa olosuhteissa.

Merinisäkästutkija, tohtori Saana Isojunno (St Andrewsin yliopisto, Skotlanti) on hankkeen pääsuunnittelija ja vastaa tieteellisestä työstä. Halikosta kotoisin olevan Isojunnon laatima tieteellinen malli käännetään tietokonepeliksi kouluyhteistyönä Salon Seudun ammattiopiston multimediatuottajan ja pelisuunnittelun asiantuntijan Juhani Kolun johdolla opiskelijavoimin.

Pelin kehittämiseen valitut opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat työssäoppimisjaksolla realistisen ja samalla taiteellisen sekä viihdyttävän peto-saalispelin Kolun kanssa. Hankkeen tuottaja-taiteilijana on Tuula Nikulainen.

Peli perustuu tutkimukseen, HyMiSE-hankkeeseen. HyMiSE on lyhennys sanoista Hylje-Miekkavalas-Selviytyminen-Energia. Eläinten selviytyminen luonnossa vaatii energiataloudellisia ratkaisuja ja kompromisseja. Yksilön selviytyminen on erityisen tärkeää pitkäikäisille eläinlajeille, kuten hylkeille ja miekkavalaille.

Kansalaistiede-pelin tarkoitus on tuottaa uutta tieteellistä tietoa pelaamalla, mm. tunnistamalla miekkavalaiden ääniä sekä simuloimalla peto-saalis -agentteja pelin tavoitteiden saavuttamiseksi. Tavoitteet ovat energian saanti ja selviytyminen.

Hanke istuu tuottaja-taiteilija Tuula Nikulaisen mukaan hyvin Salon seudulle, sillä myös pelin maailma ja siihen liittyvä tutkimus sijoittuu rannikko- ja merialueelle.

– Niiden visuaalisen mallintamisen osaamiselle on laajalti käyttöä maakunnassa. Useissa rannikkokaupungeissa on tälläkin hetkellä käynnissä semanttisen 3D kaupunkimallin kehittämishankkeita, Tuula Nikulainen toteaa tiedotteessa.

Lisäksi seudulle on syntynyt paljon pk-teknologiayrityksiä, jotka tällä hetkellä odottavat Salon seudun ammattiopistosta valmistuvia ohjelmistosuunnittelijoita, pelillisyyden soveltamisen osaajia ja vr-tekniikan asiantuntijoita.

– Heitä myös projektimme valmentaa eri alojen yritysten ja suunnittelijoiden uudenlaisiin ja monimuotoisiin tarpeisiin, Nikulainen toteaa.