Rakennustyöt alkoivat Salon Moisionkoskella

0
Moisionkosken riippusillalla seisova Oteran Oy:n vastaava työnjohtaja Joonas Halmeenmäki näyttää minne jäänpidätysrakenteet rakennetaan. Koskeen tulee kahdeksan kivillä täytettyä betonielementtiä.

Salon Moisionkosken rakennustyöt alkoivat maanantaina. Työ alkoi työmaatien teolla ja jokivarren siistimisellä.

– Seuraavana rakennetaan työpato eli padotaan Salonjoki, jotta päästään tekemään pohjatöitä kaukaloita varten. Työpato on valmis tällä viikolla, kertoo Oteran Oy:n vastaava työnjohtaja Joonas Halmeenmäki .

Salon Moisionkoskella rakennetaan parhaillaan jäänpidätysrakenteita. Vastaavanlaiset rakenteet on jo tehty Perttelin Yyrönkoskeen ja Salon Haukkalankoskeen. Yyrönkoskeen jäänpidätysrakenteet valmistuivat kevättalvella 2018 ja Haukkalankoskeen tänä keväänä.

– Moisionkoski on projekteista suurin. Koskeen tulee kahdeksan kivillä täytettyä betonielementtiä, Halmeenmäki kertoo.

Jokea ei padota täysin vaan vesi pääsee virtaamaan työmaan ohitse. Työ tehdään kahdessa osassa.

– Padon kohtaa vaihdetaan puolessavälissä rakennusprojektia, Halmeenmäki sanoo.

Viime päivien sateet eivät viivästyttäneet rakennustöiden alkua, vaikka vesi onkin noussut parikymmentä senttiä viikonlopun aikana. Koskessa on vettä paikasta riippuen puolisen metriä.

– Onneksi maa on sen verran kuivaa, että suurimmat sateet imeytyvät suoraan maahan. Ongelmia voi tulla, jos meriveden pinta nousee paljon.

Jäänpidätysrakennelmia tehdään Moisionkoskella tiiviillä aikataululla. Halmeenmäen mukaan betonikaukalot on saatu koskeen ja työmaapato purettua jo kesäkuun loppuun mennessä.

– Alustavan aikataulun mukaan työmaa on täysin hiljentynyt heinäkuun loppuun mennessä.

Pätkä kevyen liikenteen väylää on jouduttu sulkemaan töiden takia jokirannassa. Suljettava osuus sijaitsee riippusillan ja 110-tien välissä. Väliaikainen järjestely on voimassa näillä näkymin kesäkuun loppuun asti.

Joessa tehdään töitä pääasiassa kaivinkoneilla. Koskeen asennettavat betonikaukalot tuodaan Saloon Koskelta.

– Kaukalot ovat jo valmiina elementtitehtaalla. Kaukalot täytetään luonnonkivillä, joista suurimmat ovat halkaisijaltaan kaksimetrisiä. Kivien väliin tulee notkeaa juotosbetonia, Halmeenmäki kertoo.

Valmis kaukalo painaa noin 50 tonnia. Kaukaloelementit jäävät veden alle, kun vesi päästetään koskeen. Rakennelmista näkyy pinnan yläpuolelle vain osa kivistä.

Rakenteiden on tarkoitus pysäyttää jäät, jotta ne eivät pääsisi kasautumaan Salon keskustaan. Vastaavanlaisia jäänpidätysrakenteita ei ole Suomessa muualla. Rakenteisiin on otettu mallia Kanadasta.

– Rakenteet ovat herättäneet kiinnostusta muuallakin. Täällä on käynyt vieraita Kiinasta asti, Halmeenmäki kertoo.

Moisionkoskella on tehty valmistavia töitä jo aikaisemmin. Koskesta siirrettiin viime vuonna vuollejokisimpukoita turvaan rakennustöiden alta. Kyseinen simpukkalaji on uhanalainen.

Oteran Oy tekee Uskelanjoessa tänä kesänä myös kalataloudellisia kunnostustöitä. Kaloille rakennetaan kutupaikkoja Haukkalankosken ja Moisionkosken lisäksi Lopenkoskeen ja Kaukolan Lammaskoskeen.

– Kalataloudellisia kunnostustöitä ei ole vielä päästy aloittamaan. Kutupaikkoja rakentaminen alkanee näillä näkymin heinäkuussa.

Koko hankkeen kustannusarvio on noin miljoona euroa. Hanke on Salon kaupungin ja valtion yhdessä rahoittama.