Salolaisyritykselle mainetta maailmalla – miljardibisnes avaa isoja mahdollisuuksia

0
Tältä Broomu Digitalsin skeittipeli näyttää kännykässä.

Salolais-turkulaisen start up -yhtiön Broomu Digitalsin kehittämä lisätyn todellisuuden Kane’s Gamepark AR-skeittipeli on huomioitu alan suurimman tapahtuman palkintogaalan yhteydessä Yhdysvalloissa. Kampanjan pelinäkymä avautuu Kane’s Soda Pop pulloista, joihin luotiin kampanja-ajaksi erillinen ulkoasu sekä koodijärjestelmä, jolla pelaaja voi kehittää taitojaan sekä avata uusia temppuja.

Kampanja on nyt ehdolla Auggie Award palkintogaalaan Paras kampanja -sarjassa. Auggie Award on yksi maailman merkittävimmistä AR & VR alan palkinnoista, jotka jaetaan AWE USA -tapahtuman yhteydessä toukokuun lopulla USA:n Kaliforniassa.

– Tapahtuma on maailman seuratuin, joten tällä on iso merkitys uskottavuudellemme koti- ja ulkomaisilla markkinoille, Broomun toimitusjohtaja Tuukka Kahila sanoo.

Voitto olisi Kahilan mukaan upea juttu.

– Eiköhän sen jälkeen start up -vaihe vaihtuisi USA:n markkinoilla alkavaan kuhinaan, Kahila sanoo.

Kampanja on toteutettu Suomen ja Baltian markkinoille Kane’s-brändin takana olevan Olvin kanssa. Kahila sanoo siksi olleenkin iloisesti yllättynyt nähdessään kampanjan mukana alan huipputapahtuman kilpailussa.

– On todella hauskaa, että kampanja on huomioitu USA:ssa asti.

Kahilan mukaan lisätyn todellisuuden maailmanlaajuiset markkinat ovat jo nyt suuret, luokkaa 5–6 miljardia euroa, mutta ensi vuosikymmenellä ne ovat eri ennusteiden mukaan jo 160 miljardin luokkaa. Kilpailukin on kovaa, mutta markkinoiden ennustettu kasvu on niin suurta, että joukkoon mahtuu paljon tekijöitä.

– Siksi on jopa positiivista, että alalla on paljon kilpailua, Kahila sanoo.

Broomu Digitals on Turussa ja Salossa toimiva lisätyn todellisuuden peleihin, julkaisualustoihin ja mobiiliteknologioiden kehittämiseen erikoistunut kasvuyritys, jolla on viisi ydintyöntekijää ja laaja yhteistyöverkosto. Vajaa kaksi vuotta sitten perustettu yritys on kehittänyt omia tuoteinnovaatioitaan lisätyn todellisuuden markkinoille.

Kahilan mukaan Broomulla alkaa olla jo aika hyvä kirjasto ohjelma-alustoja niin peleihin kuin markkinointiinkin. AR-sovelluksissa omista ohjelmistoista on se hyöty, että tekijät tietävät tarkkaan, mitä kaikkea niillä voi tehdä.

– Valmiita ja muokattuja ohjelma-alustoja voi käyttää moniin protoihin, mutta joskus on helpompi tehdä oma, takuulla toimiva ohjelma omaa sovellusta varten. Näin ei tule yllätyksiä, Kahila sanoo.

AR, augmented reality eli lisätty todellisuus, tarkoittaa digitaalista näkymää joka avataan yleensä mobiililaitetta käyttäen esimerkiksi suoraan jostain fyysisestä elementistä tai sijainnista. Näkymä aukeaa todelliseen ympäristöön. AR on yksi digitaalisista suurista trendeistä, jonka käyttö ja kaupalliset markkinat kasvavat nopeasti lähivuosina.