Tulenpalavia tunteita, valekihlauksia ja juonimista

0
Tenori Jyrki Anttila sanoo tykkäävänsä operettien esittämisestä, koska niitä tehdään pilke silmäkulmassa.

Raha ja valta sekä tulenpalavat tunteet leiskuvat Salossa Teatteri Provinssin näyttämöllä ensi syksynä pyhäinpäivänä. Luvassa on wieniläisoperettien parhaimmistoon luettu rakkausdraama Kreivitär Mariza, jonka on tuottanut konsertti- ja ohjelmatoimisto OperArt.

– Kreivitär Mariza on muokattu uuteen uskoon ja se saa Salossa ensi-iltansa, selittää tenori Jyrki Anttila .

Käytännössä näytännön tuo Saloon Anttila, sillä hän ihan konkreettisesti ajaa kuorma-auton, jossa kulkevat lavasteet ja muu tarpeellinen materiaali. Hän on myös OperArtin takana eli sen perustaja.

– Suoritin kuorma-autokortin, niin voin ajaa itse, monitoiminen taiteilija selittää.

Operetin on ohjannut Anu Hälvä , joka myös teki aikaisemman Pieksämäellä esitetyn Kreivitär Marizan.

Hälvä on aiemmin tunnettu näyttelijänä muun muassa Metsoloista, mutta hänellä on myös oopperalaulajan koulutus. Sopraanoa laulava Hälvä on Marizan roolissa Annakaisa Nyrösen ohella. Nyrönen esittää nuorta Marizaa.

– Nyrönen on dramaattinen sopraanolaulaja, Anttila kuvailee.

Anttila sanoo, että Marizan aarioista Czardaskavaljeeri on operettimusiikin tunnetuimpia kappaleita.

– Oon czardaskavaljeeri ollut minäkin, hän vetää spontaanisti näytteen.

Itse operetti on vauhdikas rakkaustarina, jossa riittää käänteitä. Emmerich Kálmánin operetti on 1920-luvulta ja myös Salossa nähtävä uudelleen muokattu versio elää rooliasuineen tuota aikakautta.

– Mariza on rikas ja naimaton, Anttila avaa juonen alkuasetelmia.

Rikas Mariza saa häätää kosijoita jatkuvasti, joten hän päättää valekihlautua ja keksii kuvitteellisen paroni Zsupánin. Sellainen henkilö kuitenkin sattuu olemaan ja sen jälkeen alkaa tapahtua.

Marizan todellinen rakkauden kohde on köyhtynyt kreivi Tassilo. Tassilon rooleissa ovat Jyrki Anttila ja Hannu Jurmu .

Zsupánin roolia esittävät Aki Alamikkotervo ja Vikke Häkkinen .

Tapahtumia on hengästyttävän paljon ja niitä riittää kaksi ja puolituntiseen esitykseen, jossa on toki väliaika. Myös esittäjälle operetti on hengästyttävä.

– Siinä on oltava 110 lasissa koko se 2,5 tuntia, Anttila kuvailee.

Hän myöntää, että tykkää operetin esittämisestä.

– Niitä tehdään pilke silmäkulmassa eikä niissä ole synkistelymeininkiä.

Anttila sanoo, että kun oopperan puolella saatetaan kuolemaakin tehdä puoli tuntia, operetissa riittää juonenkäänteitä ja se henkii positiivisuutta katsojalle.

– Sillä on energisoiva vaikutus, hän uskoo.

Suomenkielellä esitettävä Mariza on myös katsojalle helppo.

Salossa oleva Teatteri Provinssin näyttämö sopii Anttilan mukaan hyvin esitykseen. Salo puolestaan valikoitui uudelleen muokatun Marizan ensi-iltapaikaksi, sillä Jyrki Anttila ja Teatteri Provinssin Seppo Suominen tuntevat toisensa.

– Halusin operetin tänne, koska en muista, että Salossa olisi ennen tällaista esitetty, Suominen sanoo.

Hän lisää, ettei ainakaan pitkään aikaan ole esitetty.

Operetin henkilöroolien lisäksi näytännössä esiintyvät Lohjan Operettikuoro ja Salonkiorkesteri Operetta.

Salossa on 2.11. sekä päivä- että iltanäytäntö.

Paljon konsertoinut tenori



Lohjalla asuva tenori Jyrki Anttila on ollut kiinnitettynä Suomen Kansallisoopperan solistiksi vuodesta 1998. Hän on vieraillut oopperarooleissa muun muassa Virossa, Saksassa, Sveitsissä ja Latviassa.

Ulkomailla hän on konsertoinut muun muassa Yhdysvalloissa, Japanissa, Australiassa ja Ruotsissa. Lisäksi hän on vieraillut useissa Suomen maakuntaoopperoissa sekä suomalaisten orkestereiden solistina.

Anttilan perustama OperArt vie eri operetti- ja konserttiproduktioita ympäri Suomen. Esimerkiksi Mariza menee Salossa esitettävien kahden näytännön jälkeen jo seuraavana päivänä Turkuun ja sen jälkeen usealle muulle paikkakunnalle.

– Kierrämme isoja saleja, mikä vaatii, että ääni kantaa, Anttila selittää.

Operettia yleensäkin hän vertaa musikaaliin, mutta sanoo, että operetissa vaaditaan kuitenkin enemmän perinteistä laulutaitoa.

Operettien yleisössä ei Anttilan havaintojen mukaan ole ollut paljon nuoria, vaikka esitykset sopivat heillekin. Kun nuoret ovat esityksiin tulleet, he ovat tykänneet ja tulleet uudestaan.

Jätä kommentti