Osuuspankki suututti asiakkaansa

3
Syksyllä voimaan tulevaa maksu-uudistusta aiotaan nyt käydä Lounaismaan Osuuspankin henkilökunnan kanssa läpi niin, että huonosti muotoillun asiakaskirjeen aiheuttama hämminki voidaan oikaista heti tiskillä.

Op-ryhmän epäselvästi muotoiltu tiedotuskirje on säikäyttänyt Salon seudulla monet Lounaismaan Osuuspankin yksityisasiakkaat. Kirjeestä saa sen käsityksen, että pankki alkaa syksyllä periä roimia palkkioita konttoreissa tehtävistä käteisnostoista, joissa asiakkaat ottavat rahaa omilta tileiltään.

Kesäkuussa postitetussa kirjeessä esitellään palvelumaksuihin tulevia muutoksia, jotka astuvat voimaan 1. syyskuuta. Kirjeessä todetaan, että ”Tililtäotto konttorissa, erityistoiveet seteleistä ja kolikoista, hinta määräytyy käteisnoston arvon mukaan 300 euron erissä.” Selvityksenä on, että alle 300 euron nostosta veloitetaan 12 euroa, alle 600 euron nostosta 24 euroa, alle 900 euron nostosta 48 euroa ja niin edelleen.

Salolainen Päivi Palm järkyttyi ensin ja raivostui sitten.

– Kuulostaa kiskonnalta, että oman rahansa nostamisesta täytyy maksaa ja vielä noin suolaisia summia. Aivan kohtuutonta, hän toteaa.

– Tämä on asiakasoikeuskysymys. Pankissa käy eläkeläisten lisäksi paljon erilaisia ihmisiä, jotka tarvitsevat palvelua pankkiasioittensa hoitamisessa. Täytyy muistaa myös vähävaraiset. Tuntuu säälimättömältä, jos tilillään olevaa kymmentä euroa ei saa ulos ja 20 eurostakin jää pankin perimän maksun jälkeen käteen vain kahdeksan euroa, Palm laskeskelee.

Hän miettii, onko Op-ryhmän ohjeistus tullut paikallisille pankeille yllätyksenä ja voivatko ne tehdä itsenäisiä päätöksiä hinnoittelun suhteen.

– Kävin jo viime viikolla räyhäämässä asiasta Salon konttorissa. Siellä asiaa pahoiteltiin ja luvattiin selvitellä.

Lounaismaan Osuuspankin maksuliikeasiantuntija Teuvo Rantanen rauhoittelee hiiltynyttä asiakasta ja sanoo uuden käteisnostohinnoittelun koskevan nimenomaan erityistoiveita seteleistä ja kolikoista eli lähinnä vaihtorahakassojen hakijoita.

– Yritysten käteisnostot ovat ennenkin olleet maksullisia, mutta sitä on saatettu kiertää esimerkiksi ottamalta henkilökohtaisilta tileiltä vaihtokassarahoja, hän selventää.

Rantanen sanoo Lounaismaan Osuuspankin noudattavan Op-ryhmän suositushinnoittelua, mutta pahoittelee väärin muotoiltua kirjettä.

– Olemme tulkinneet asian niin, että normaali omalta tililtä nosto on maksutonta myös syyskuussa, hän korostaa.

– Meillä ei ole vielä ehditty keskustella tästä maksu-uudistuksesta. Se käydään nyt läpi kaikkien kanssa, jotka kohtaavat asiakkaita, jotta kirje ei aiheuta enempää hämminkiä ja asia voidaan heti oikaista, Rantanen lupaa.

Op-viestinnän päivystäjä Tuomas Rajala vahvistaa Teuvo Rantasen tulkinnan selvitettyään asiaa Op:n maksamisen palveluista vastaavalta Katariina Säntiltä :

– Käteisnostot konttorissa säilyvät maksuttomina kuten tähänkin saakka. Muulla hinnoittelulla puututaan harmaaseen talouteen ja yrityksiin, jotka kiertävät rahahuollon palvelumaksuja, Rajala vastaa.

Asiakaskirjeen epäselvällä lauseella on tarkoitettu, että uusi maksu peritään konttorissa tehtävästä käteisnostosta silloin, kun siihen liittyy pyyntö eri suuruisista seteleistä ja kolikoista.

Rajala harmittelee asiakaskirjeen sekavuutta.

– Ne laaditaan Op:n asiakasviestinnän tiimissä. Täytyy viedä palautetta.

Päivi Palm pulittaa mukisematta palvelumaksun, kun hän käy maksamassa laskujaan pankin tiskillä.

– Silloinhan he tekevät puolestani aika paljon työtä. Osan laskuista jätän maksupalveluun, mutta jos maksaminen jää viime tippaan, menen pankkiin.

Eläkkeellä oleva toimittaja on ikänsä työskennellyt tietokoneella, mutta ei omista verkkopankkitunnuksia, vaan asioi pankin tiskillä jo ihan periaatteesta. Hän haluaa omalta osaltaan vaikuttaa pankin työpaikkojen säilymiseen.

– Haluan saada pankissa henkilökohtaista palvelua, joka on Salossa ollut ihan huippuluokkaa. Siellä on joka käynnilläni paljon muitakin ihmisiä, jotka haluavat hoitaa pankkiasiansa konttorissa.

Päivi Palm toteaa, että myös osuuspankin puhelinpalvelu on hinnoiteltu, joten asiakkaita ei auteta ilmaiseksi selvittämään esimerkiksi kimurantisti informoitua hinnoittelua.

– Pelkkä saldokysely pankin konttorissa tai toimihenkilöpalveluna puhelimessa maksaa uuden hinnaston mukaan syyskuun alusta alkaen 2,50 euroa, Palm kritisoi.

Hän huomauttaa, että pankin jonossa on usein ihmisiä, jotka käyvät vain kysymässä pienen pankkitilinsä saldoa. Lounaismaan Osuuspankin maksuliikeasiantuntija Teuvo Rantanen myöntää, että uuden hinnoittelun myötä pankkitilin saldon tiedustelu ilman muuta asiointia tulee maksulliseksi.

– Noston yhteydessä tietenkin kerrotaan tilille jäävä saldo, hän vakuuttaa.

Myös yritysasiakkailta on alettu tänä vuonna periä maksua palveluista, jotka ennen olivat ilmaisia. Huhtikuun alusta lähtien automaattinosto pankkitililtä on maksanut 5,50 euroa, todistukset kuten panttiluettelo konttorissa tehtynä 35 euroa ja yrityksen pankkiyhteyden käyttömaksu kuukaudessa 9 euroa y-tunnusta kohden.

Keijo K.

Pankinvaihtobuumi alkaa viimeistään nyt. vielä on muutama rahalaitos, joka ei ole keskittynyt asiakkaan nylkemiseen, joten on alettava kyselykierros. Pankkiryöstäjä tosiaankin on pieni ”roisto” pankkiin verrattuna!

Volkan

Nordeaan kiitos myös sss…

Ansku

Pankeilla on ollut tosi alhainen asuntolainankorko. Olen ollut tosi tyytyväinen asiakassuhteeseen. Pankin vaihto tuskin kannattavaa. Pitää muistaa, että pankki ei ole sosiaalihuolto vaan liikelaitos.