Yli 300 tonnin betoni- ja kiviurakka myllertää Moisionkoskea

0
Lokki ihmettelee (kuvan oikeassa alareunassa) mitä ihmettä ihmiset jälleen puuhaavat? Moisionkosken jääpatotyömaa näkyy hyvin riippusillalle.

Lapiolla ja kottikärryillä tehtynä urakka olisi voinut alkumetreillä tuntua melko kohtuuttomalta: yksi Moisionkoskeen tuleva jäänpidätyskaukalo sisällä olevine luonnonkivineen painaa noin 40 tonnia, ja kaukaloita on yhteensä kahdeksan.

Lisäksi, työmaalla on pitänyt siirtää maata ja savea kuutio jos toinenkin, reippaasti noin 150 kuorma-autolavallista. Ja tämä vain siksi, että itse työhön eli jääpatojen paikoilleen laittamiseen päästään.

Kunnon työkaluilla eli rekoilla ja kaivinkoneilla Uskelan- ja Salonjoen jääpatoprojekti on kuitenkin sujunut ripeästä ja lähenee viimeisessä kohteessa puoliväliään.

Oteran Oy:n projektissa aliurakoitsijana töitä tekevä Hannes Raunio Jokainfra Oy:stä kertoo, että seuraavaksi Moisionkoskella nostetaan isoimmat kivenmurikat patoarkkuihin. Tiistaina Raunio siirteli Miika Erjalan padolle rahtaamia kivenmurikoita betonikehikoihin.

– Tämä esimerkiksi painaa noin 8,5 tonnia. Se laitetaan pienempien tukikivien päälle viimeiseksi, Raunio sanoo ja osoittaa betonikehikon vieressä lojuvaa, liki miehen korkuista kiveä.

Torstaina on vuorossa neljän jokeen jo asennetun patoarkun valu. Sitten valujen kuivumisen jälkeen vaihdetaan työmaa toispuoljokkee.

Oteran Oy:n työpäällikkö Kimmo Kanerva kertoo, yllätyksiä ei urakassa ole tullut vastaan, vaikka kyse onkin vähän erilaisesta ja ensimmäistä kertaa Suomessa toteutettavasta maanrakennustyöstä.

– Ensi viikon alkupuolella aletaan siirtää työpatoa joen toiselle puolelle, jotta loput neljä jäänpidätyspatorakennetta tulevat. Tavoitteena on, että heinäkuun puolivälissä olisi valmista, Kanerva sanoo.

Patotyömaan takia pätkä kevyen liikenteen väylä on väliaikaisesti suljettu riippusillan ja 110-tien välillä. Kiertotie kulkee Hämeentien seuraillen. Kanerva arvelee, että kevyenliikenteen väylä saadaan avattua heinäkuun puolivälissä.

Moision jääpatourakka käynnistyi toukokuun 20. päivä. Moisionkoskeen rakennetaan yhteensä kahdeksan betonikaukaloa, joihin asennetaan betonielementeistä tehdyt jäänpidätysrakenteet. Kaukalot täytetään halkaisijaltaan jopa kaksimetrisillä luonnonkivillä.

Kukin kaukalo painaa tyhjänä 17 tonnia, ja täytettynä luonnonkivillä noin 40 tonnia. Valmiina elementtien tulisi jäädä veden pinnan alle ja pinnan päällä pitäisi näkyä vain osa luonnonkivistä.

Ison työpadon tehtävänä on viedä veden virtaus pois jääpatojen rakennusalueelta.

Vastaavanlaiset jääpato-rakenteet on jo tehty Perttelin Yyrönkoskeen kevättalvella 2018 ja Haukkalankoskeen aiemmin tänä keväänä.

Koko hankkeen kustannusarvio on noin miljoona euroa. Sitä rahoittavat sekä Salon kaupunki että valtio.

Jääpatojen tarkoitus on pitää jäätä paikallaan joessa, jolloin ne hajoavat keväällä pienemmiksi lautoiksi tai sulavat paikallaan, sen sijaan, että ryskäisivät alas joenvartta suurina ja joenvarren rakenteita hajottavina lauttoina.

Hanke on Suomessa ainutlaatuinen. Mallia jääpadoille on otettu Kanadasta.

Oteran Oy tekee patourakan jälkeen myös kalataloudellisia kunnostustöitä eli kaloille kutupaikkoja Uskelanjoen koskiin.

– Ne työt aloitetaan Moisionkoskella heti työpadon purkamisen jälkeen ja alueen maisemoinnin yhteydessä heinäkuussa. Elokuussa siirrytään tekemään kutupaikkoja ylävirran koskiin. Syyskuun lopussa pitäisi olla valmista, Kanerva sanoo.

Kutupaikkoja rakennetaan Moision-, Haukkalan- ja Lopenkoskeen sekä Kaukolan Lammaskoskeen.

Hannes Raunio siirteli maata ja kiviä Moisionkoskella tiistaina. Raunion taustalla oleva 8500 kilon kivi tulee jääpadolle päällimmäiseksi.
Hannes Raunio pyöritteli kaivinkoneellaan tiistaina tonnien painoisia kiviä Moisionkosken jääpatoihin. Neljä betonikehikkoa täytetään luonnonkivillä ja valetaan kiinni. Yhteensä jääpatoja tulee Moisionkoskeen kahdeksan.
Miika Erjala rahtasi rekallaan lisää kiviä Moisionkosken työpadolle. Työpato on niellyt reilusti toistasataa rekkalavallista maata ja savea. Kun projekti on tehty, työpato viedään kuorma kerrallaan pois.