Miksi autoja myydään nyt nollakorolla? – osa autokauppiaista tyrmää nollakorkokampanjat

0

Uusien autojen laahaavaa kauppaa yritetään vauhdittaa useissa autokaupoissa autorahoituksella, josta ei parhaimmillaan tarvitse maksaa lainkaan korkoa. Autokauppiaiden mukaan nollakorkoja ruokkii tahmeasti käyneen autokaupan lisäksi yleinen korkotilanne.
Nollakoroista ei kannata kuitenkaan odottaa pysyvää ilmiötä autokauppoihin. Osa kauppiaista jopa tyrmää nollakorkorahoituksen täysin.
Autoalan keskusliiton (AKL) toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan autokaupoissa tarjolla olevilla nollakorkokampanjoilla on selvä tavoite.
– Kilpailu asiakkaista on tällä hetkellä kovaa, Rissa toteaa STT:lle.
– Uusien autojen rekisteröinnit ovat reilut 13 prosenttia jäljessä viime vuodesta ensimmäisen kuuden kuukauden jälkeen. Tällä (nollakorkokampanjoilla) varmasti yritetään kiihdyttää myyntiä.

Tarjolla voivat olla talvirenkaat tai edullinen korko

Kiihkeän kilpailutilanteen tunnustaa myös pääkaupunkiseudulla ja Tampereella toimiva Metroauto, joka on yksi nollakorkoja tarjoavista autokaupoista.
– Se on yksi kilpailuelementti muiden joukossa, toinen tarjoaa talvirenkaita kaupan päälle, toinen taas edullista korkoa, Metroauton myyntijohtaja Hakan Akin sanoo.
Akinin mukaan asiakkaita nollakorot selvästi kiinnostavat. Samoilla linjoilla ollaan ympäri Suomea toimivassa Delta Autossa.
– Autoonsa rahoituksen haluavalle tämä saattaa olla paljon houkuttelevampi tarjous kuin esimerkiksi lisävaruste, jota kyseinen asiakas ei autoonsa kaipaa, Delta Auton toimitusjohtaja Helena Sauramo arvioi.
Yleisimmin nollakorkorahoitusta näkee Sauramon mukaan uusien autojen kaupassa.
– Syynä tähän voi olla se, että vähittäiskauppiaan ohella myös kyseisen merkin maahantuonti saattaa olla mukana kattamassa kampanjasta muodostuvaa kustannusta.

Pelkkää nollaa ei kannata tuijottaa

Autokaupoista muistutetaan, että rahoituksen täsmälliset ehdot voivat vaihdella paljonkin eri kampanjoiden välillä vaikka kaikkia yhdistävänä tekijänä olisikin nollakorko.
– Kulut voivat hieman vaihdella ja rahoitusehdoissa voi olla esimerkiksi rahoitusaikaan, rahoituksen määrään tai käsirahaosuuteen liittyviä rajoituksia, Sauramo luettelee.
Niin AKL kuin autokauppiaat näkevät nollakorot pikemminkin kampanjaluonteisena kuin pysyvänä ilmiönä. Metroauton myyntijohtaja Akinin mukaan tällä hetkellä nollakorkokampanjoita avittaa yleinen alhainen korkotilanne.
– Mikäli markkinakorot lähtevät nousuun, lähtevät yhtä lailla autokaupankin korot kasvuun.
Kaikkialta ei autoa kuitenkaan nollakorolla edes nykytilanteessa irtoa. Esimerkiksi Veholla nollakorkorahoitusta ei ole ollut tarjolla.
– Eikä näillä näkymin ole tarkoitus tullakaan, kun ei sellaista todellisuudessa oikein ole olemassakaan, Vehon henkilö- ja pakettiautot -liiketoiminnan johtaja Kari Halonen toteaa.
Halonen huomauttaa, että autokauppa on aina kokonaisuus, joka muodostuu uuden auton hinnasta, mahdollisesta vaihtoautohyvityksestä sekä tarvittaessa rahoitettavasta osuudesta korkoineen ja kuluineen.
– Vehon kumppanina ovat kotimaiset, luotettavat rahoittajapankit. Meillä nämä (autorahoitukset) seuraavat oikeata markkinakorkoa.
Viimeinen kuukausierä voi olla jopa puolet auton hinnasta

Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV) tulee yhteydenottoja autorahoituksesta jonkin verran, mutta hyvin vähän esimerkiksi pikaluottoihin verrattuna. Autorahoituksen mainonnassa havaittiin kuitenkin puutteita, kun KKV valvoi sitä yhdessä aluehallintoviranomaisten kanssa viimeksi pari vuotta sitten.
Tuolloin tarkastetuissa noin tuhannessa mainoksessa yli puolessa luottoja markkinoitiin puutteellisin tiedoin. Painetuissa mainoksissa esimerkiksi korostettiin yhtä luoton tietoa ja muut lain vaatimat tiedot esitettiin pikkuprintillä. TV-mainoksissa puolestaan luoton tiedot esitettiin usein niin nopeasti, että katsojan oli niitä vaikea havaita.
KKV:n ryhmäpäällikkö Paula Hannulan arvion mukaan autorahoitukseen liittyvät ongelmat ovat kuitenkin olleet kuluttajan näkökulmasta pienempiä kuin monella muulla luototussaralla.
– Autorahoituksen luottokustannustaso on ollut hyvinkin alhainen, jos verrataan ylipäätänsä kulutusluottoihin, Hannula sanoo.
Viraston saamissa yhteydenotoissa on noussut esiin kuitenkin erityisesti yksi autorahoitukselle usein tyypillinen ongelmakohta.
– Viimeinen kuukausierä voi olla jopa puolet auton hinnasta, Hannula toteaa.
– Joskus auton jälleenmyyntiarvo on laskenut alemmaksi kuin siinä vaiheessa on takaisin maksettavaa. Sellaisessa tilanteessa ongelmia voi tulla myös velkaantumisen näkökulmasta.

STT

Kuvat:

Jätä kommentti