Nopeilta junilta leikattiin vauhtia

3
Nopeiden ratahankkeiden toteuttamiseen on ministeri Sanna Marinin mielestä suhtauduttu liian optimistisesti.

Toiveet Turun ja Tampereen nopeista junista kokivat pahan kolauksen, kun liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) arvioi uusia ratahankkeita. Marin kertoi Helsingin Sanomien haastattelussa (HS 20.7.), että nopeita junayhteyksiä saadaan odottaa vielä pitkään.
Ministeri ei suoraan tyrmännyt hankkeita, mutta muistutti, että niiden toteuttamiseen on suhtauduttu aivan liian optimistisesti.

Ministeri Marinin arvio tuli yllätyksenä ratahankkeiden kannattajille. Pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallitusohjelmassa vielä korostettiin nopeiden ratahankkeiden tärkeyttä. Turun ja Tampereen tunnin junien lisäksi listalle nostettiin vielä nopea Itä-rata.
Neuvotteluissa ainakin haluttiin uskoa, että joitakin suuria ratahankkeita voitaisiin aloittaa jo tällä vaalikaudella.
Haastattelussa Marin toppuuttelee ratahankkeiden nopeaa toteuttamista. Tahtoa ratojen rakentamiseen löytyy, mutta rahaa ei.

Kolme ratahanketta maksavat yhteensä noin 10 miljardia euroa eli suunnilleen yhtä paljon kuin puolustusvoimien hävittäjähankinta. Sanna Marin pitää epärealistisena ajatusta, että rahat voitaisiin ottaa valtion budjetista.
Se tarkoittaisi, että myös seuraavien vaalikausien liikennerahat menisivät kaikki nopeisiin ratoihin.
Ratahankkeisiin on mahdollista saada EU:n rahoitusta, mutta siitä huolimatta valtion rahaa tarvittaisiin vielä paljon.
Juha Sipilän (kesk.) hallitus ehti jo perustaa hankeyhtiön, jonka avulla ratainvestointeja voitaisiin viedä eteenpäin. Tätä mahdollisuutta selvitellään edelleen.

Ministeri Marinin lausunnot luetaan tarkkaan Turussa ja Salossa. Jarruttelevat sanavalinnat voivat tarkoittaa sitä, että tällä vaalikaudella Turun tunnin juna ei merkittävästi etene.
Ministerivalintojen jälkeen epäiltiin, että tamperelainen liikenneministeri liputtaa Tampereen nopean junayhteyden puolesta. Ainakaan tässä haastattelussa painotuksia ei kuitenkaan nähty.
Lupauksia ei tippunut yhdellekään isolle ratahankkeelle.

It Senior

Millä laskelmilla nuo kaikki hankkeet toteutettaisiin 10 miljardilla?

Raidejokerin Helsingissä kustannusarvio 600 miljoonaa. Metron laajennus Espooseen ainakin neljä miljardia, ja metron jatkosta ei vielä tiedetä lopullista miljardisummaa. Tampereen 23 km pitkän raitiotien hinta kipuaa jo yli 300 miljoonaan.

Miten 150 km pitkä tunnin juna Turkuun maksaisi vain noin kaksi miljardia euroa?

Samalla tunnin juna tuhoaa luontoa ja rikkoo asutusta ilmaston pelastamisen varjolla. Jos juna hyödyttää työmatkalaisia, sen pitää pysähtyä ainakin Paimiossa, Salossa ja Nummelassa, ja silloin se ei ole mikään tunnin juna.

Nämäkin lukutaitoisten pitäisi lukea vai puuttuuko laskutaito nollien määrästä.

Outoa tosiaan

Täällä Salon ja Turun välissä taitaa maa olla halvempaa, ei tarvitse maksaa niin paljon töllistä maalla kuin talosta pääkaupunkiseudulla.

Kukaan ei näköjään ole ottanut huomioon savimaita mitä seudulla esiintyy runsaasti. Miten teet huippunopean radan savipatjan päälle? Paaluttamalla, ja se sitten maksaa.

Realisti

Kaupunkiratojen kustannusten vertaaminen oikorataan tai Tampereen yhteyden parantamiseen ei ole perusteltua, kun hankkeiden sisällöt ovat hyvin erikaltaiset. Vastaavasti voisi verrata Seinäjoki-Oulu -hanketta, jossa tehtiin yhteensä 880 miljoonalla 335 km rataa, josta 105 km uutta kaksoisraidetta. Hanke myös toteutui budjetin mukaisena. Espoo-Salo -oikoradan pituus on noin 1/3 Seinäjoki Oulu hankkeesta. Olisiko oikea kustannusarvio tämän perusteella vain 700 miljonaa? Ei varmasti. Ehkäpä kustannuksissa on mietitty jo savikkoja, siltoja ja tunneleita. Toisaalta 10 miljardia ei löydy kaikkiin hankkeisiin, vaikka tahtoakin olisi, ja oikorata on mahdollista toteuttaa myös vaiheittain, joista Lohjan ja Nummelan liittäminen pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen on uskoakseni ensimmäinen rakennettava osuus. Väyläviraston kartoissa on… Lue lisää »