Rakukeramiikkaa Someron Kivimeijerissä – ensi vuodeksi kaavaillaan kansainvälistä tapahtumaa

0
Rakumekaniikalla poltettuja ruukkuja. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo.

Pitkäjärven taide ja kulttuuri ry järjestää kuluvana viikonloppuna Someron Kivimeijerillä neljännet vuotuiset Rakufestivaalit. Paikan päällä teoksiaan esittelemässä ja työpajoja vetämässä on keraamikko Jari Vesterinen.

– Meillä Suomessa hyvin harvat tekevät rakukeramiikkaa ammatikseen, mutta harrastustasolla tämä on erittäin suosittua. Väittäisin, että miltei jokaisessa kansalaisopistossamme on ainakin vuositasolla jonkinlainen raku-kurssi.

Mitä rakukeramiikka sitten on? Polttomenetelmänä raku on monivaiheinen ja työläs, mutta Vesterisen mukaan verrattain nopea.

Ensimmäiseksi esine raakapoltetaan tavallisessa keramiikkauunissa, minkä jälkeen se lasitetaan. Varsinaisessa rakupoltossa esine kuumennetaan nopeasti noin 1000-asteisessa uunissa. Tämän jälkeen esine savustetaan esimerkiksi sahanpuruissa tai havuissa. Prosessin viimeinen vaihe on esineen jäähdyttäminen kylmässä vedessä tai lumessa.

– Rakumenetelmä kikkailee ääripäiden kanssa. Minua kiehtoo se, että esine on kuumimmillaan tuhatasteinen, mutta viisi minuuttia myöhemmin täysin viilentynyt, Vesterinen kertoo.

Rakupolton lopputulosta ei voi täysin hallita. Vesterisen mukaan kyseinen seikka lisää viehätystä.

– Jos treenaa paljon, polton lopputulos ei ole täydellinen yllätys. Hallittu sattuma on kuitenkin rakutekniikassa aina läsnä. Lopputulosta pyritään ohjailemaan, mutta tulokset voivat toisinaan olla hyvinkin erilaisia kuin odottaa saattaa.

– Rakukeramiikka tuottaa tekijöilleen ennen kaikkea elämyksiä, niin ammattilaisille kuin harrastelijoillekin. On kiehtovaa nähdä, miten keramiikka palaa ja lasite sulaa, Vesterinen lisää.

Suomessa raku on taidekeramiikan muoto, mutta sen alkuperäinen funktio on ollut hyvin erilainen.

– Rakumenetelmä on kotoisin Japanista, missä sitä käytetään perinteisen teekulttuurin seremonioissa. Alkuperäinen japanilainen tekniikka on muutenkin hyvin erilainen kuin meidän käyttämämme, Vesterinen kartoittaa.

Taiteilija Jari Vesterinen on tuonut näytille useita teoksiaan. Kivimeijerin tiloissa on viikonlopun ajan nähtävillä Vesterisen näyttely. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo.

Pitkäjärven taide ja kulttuuri ry:n puheenjohtaja Marika Jensen kertoo, että rakufestivaali sai innoituksensa jäsenien kiinnostuksesta keramiikkaan.

–Toki Kivimeijerissä on esillä myös valokuva- ja lasitaidetta, hän toteaa.

Jensenin mukaan kiinnostus rakufestivaalia kohtaan ulottuu Someron ulkopuolellekin.

– Somerolaisten lisäksi on käynyt paljon kesäsomerolaisia ja ulkopaikkakuntalaisia.

Ensi kesän tarjonnassa pyritään panostamaan vieläkin enemmän keramiikkaan. Pitkän linjan taiteilija Antero Kare kertoo, että suunnitteilla on monikansallista meininkiä.

– Kansainvälisen keramiikka-akatemian konferenssi järjestetään ensi vuoden elokuussa Posiolla ja Rovaniemellä. Silloin Suomessa on paikalla arviolta 300 keramiikan kansainvälistä tekijää ja asiantuntijaa. Tarkoituksemme on järjestää heille päiväretki Somerolle.

Somerolla vietettävä päivä rakentuisi ”mitä savi on saanut aikaan” -teeman ympärille. Kare korostaa, että Kankareen Tiiliputkitehtaalla valmistetaan edelleen savea, minkä lisäksi Kultelan savikylä olisi varmasti vieraita kiinnostava kohde. Lisäksi kansainväliset vieraat pääsisivät vierailemaan Someron Savenvalajamuseoon.

– Tarkoituksemme on rakentaa savu-uuni Kivimeijerin pihaan yhteistyössä espanjalaisten keraamikkojen kanssa. Samassa yhteydessä koepolttaisimme uunin ja järjestäisimme symposiumin, Kare kartoittaa.

Suunnitelman toteutuminen ei ole vielä satavarmaa, joten lopullisia uutisia ensi vuoden tapahtumista saadaan vielä odotella.

– Pyrimme kehittymään joka vuosi, mutta vielä emme voi mennä tämänhetkisen suunnitelman realisoitumisesta täysin takuuseen, Kare kiteyttää.

Eeva Terävä keskittyy rakuhommissa. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo.

Pöytyäläinen Eeva Terävä on saapunut raku-kurssille yhdessä työkaverinsa Marja Junnikkalan kanssa. Terävä työstää Jari Vesterisen opeissa ensimmäistä ”naked raku” -tekniikalla tuottamaansa teosta, mutta rakukeramiikasta ylipäänsä hänellä on aiempaa kokemusta.

– Somerolle minut toi rakun taika. Tämä on paras tapa viettää kesälomaa. Täällä oppii uutta ja tapaa uusia ihmisiä.

Junnikkalakaan ei ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Hän on käynyt ennestään useita raku-kursseja.

– Loimaan työväenopistolla on hyvä raku-tarjonta. Täällä olen testaamassa ja kehittämässä taitojani.

Marja Junnikkala kiillottaa tekelettään ennen kuin se matkaa uuniin. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo.

Rakufestivaali ja Jari Vesterisen näyttely Someron Kivimeijerissä 14.7. asti.