Saksalaisyhtiö vaatii rahaa Salon kaupungilta

2

Saksalainen Magment AG on lähettänyt Salon kaupungille 254 000 euron laskun siitä, ettei suunnitelma testiradan rakentamisesta Saloon ole edennyt yrityksen toivomalla tavalla. Yhtiö on valmis haastamaan kaupungin oikeuteen.

– Kysymys ei ole vain rahasta, vaan yrityksemme uskottavuudesta ja maineesta. Emme voi jättää tätä tähän, Magment AG:n toimitusjohtaja Mauricio Esguerra perustelee.

Yhtiö on myös kannellut Salon kaupungin toiminnasta eduskunnan oikeusasiamiehelle. Magmentin mielestä Salo johti yritystä harhaan, eikä kyennyt tekemään tarvittavia päätöksiä.

–  Salon käytös oli epäammattimaista. Pahinta on se, että keskustelu vain loppui ilman mitään selitystä, Esguerra sanoo.

Salo kiistää väitteet.

Tiedotustilaisuus viime lokakuussa oli rento. Puheenvuoroista huokui innostus, kun Salon kaupunki kertoi allekirjoittamastaan aiesopimuksesta saksalaisen Magment AG:n kanssa.

– Idea on huikea. En epäile hetkeäkään, etteikö se olisi toteutettavissa, kaupunginjohtaja Lauri Inna hehkutti.

Magment esitteli patentoitua ideaansa sähköautojen langattomasta lataamisesta. Se perustui betoniin valettuihin latauslaattoihin. Testirata perustettaisiin Saloon. Suunnittelussa olivat mukana ainakin betoni- ja katurakentamiseen keskittynyt GRK Oy sekä raideliikenteeseen erikoistunut Winco Oy.

Kaupunginjohtaja Lauri Innan mukaan aikataulu olisi kiinni kaupungin rohkeudesta tehdä päätöksiä. Rahasta ei tiedotustilaisuudessa puhuttu, mutta testiradan rakennustöiden piti alkaa jo kevättalvella.

Sitten tuli hiljaista.

Perjantaina 12. heinäkuuta eduskunnan oikeusasiamiehen kansliassa kirjattiin englanninkielinen kantelu, joka oli lähetetty sähköpostilla Saksasta. Lähettäjä oli Magment AG. Kantelussa syytetään Saloa siitä, ettei se ole kyennyt tekemään asiassa päätöksiä.

”He eivät ole pystyneet edes hylkäämään sitä”, kantelussa hämmästellään.

Magment kokee, että kaupunki vain lakkasi vastaamasta, vaikka yhtiö kantelun mukaan tarjosi erilaisia vaihtoehtoja hankkeen rahoittamiseksi. Viimeinen yritys ”suhteen pelastamiseksi” oli huhtikuussa.

– Keskustelut ovat kestäneet pidempään, mitä Magment on ehkä toivonut tai kuvitellut. Meidän näkemyksemme mukaan neuvottelut ovat edelleen kesken. Emme me ole puhuneet vielä mistään rahasummista, kaupunkikehitysjohtaja Mika Mannervesi vastaa.

Hankkeen kustannusarvio on miljoona euroa. Kaupunginjohtaja Lauri Innan mielestä saksalaisyhtiöllä on ollut ylisuuret odotukset Salon osuudesta.

– Kaupunki ei ole tehnyt asiassa mitään lopullista, virallista päätöstä. Puhutaan satojentuhansien eurojen paketista, joka on meille kohtuuttoman iso. Emme me voi kaupunkina lähteä mukaan tällaisiin kaupallisiin sopimuksiin.

Innan mukaan kaupunki on valmis jatkamaan keskusteluja saksalaisyhtiön kanssa lomien jälkeen.

– Ymmärrämme, jos Magmentin odotukset eivät täyty. Mistään isosta ongelmasta ei ole kyse. Pitää katsoa rauhassa ja neuvotella heidän kanssaan.

Magmentin lähettämän 254 000 euron laskun on kaupunginlakimies Mikko Heiskanen kiistänyt kokonaisuudessaan.

Salon testirataa suunnitteli projektipäällikkö Janne Järvinen , joka on myös Tampereelle tulevan raitiotien ratajohdon pääsuunnittelija.

– Harmi, ettei Salon hanke ole toteutunut, mutta ei tässä meidän kannaltamme ole mitään valtavaa draamaa. Se on kuntapolitiikkaa.

Järvisen mukaan Winco on edelleen kiinnostunut Magmentin teknologiasta. Testiradalle voidaan etsiä uutta paikkaa Suomen lisäksi myös muista Pohjoismaista.

marco

Salon kaupunginjohdossa on puuhasteltu jo jonkin aikaa yli-innokkaasti, mikä tulee vielä kaupunkilaisille kostautumaan.

Muurlalainen

Eikös virkamiestenkin pitäisi tietää minne nimensä kirjoittaa. Helppoahan olisi upottaa miljoonia, jos niitä olisi. Toivotaan, ettei jätteenpolttolaitokselle välitetty laina laukea takaajan maksettavaksi. Laitokselta keskustaan vedettävä putki maksoi jo viisi miljoonaa. Ja miljooniahan tuo iot centerikin tuottaa tappioita, vaikka kunta tukee vuokrilla.