Uusi käänne saksalaisyhtiön ja Salon kiistassa

1
Magment UG:n toimitusjohtaja Mauricio Esguerra esitteli testiratahanketta tiedotustilaisuudessa Salon kaupungintalolla 25. lokakuuta. Esguerro on fysiikan tohtori, joka kertoo tutkineensa magneettisia materiaaleja yli kolmekymmentä vuotta muun muassa Siemensillä.

Salon kaupunki ja sähköautojen langatonta latausta kehittävä saksalaisyhtiö Magment UG voivat sittenkin jatkaa neuvotteluja testiradan rakentamisesta Saloon.

– Hankkeessa ei ole mitään vikaa, ja me olemme luvanneet neuvotella heidän kanssaan uudestaan. Heillä on erittäin hienoja ja uskottavia suunnitelmia, kaupunginjohtaja Lauri Inna kertoi Salon Seudun Sanomille keskiviikkona aamupäivällä.

Magment kanteli eduskunnan oikeusmiehelle perjantaina siitä, ettei Salon kaupunki ole yhtiön mielestä kyennyt tekemään tarvittavia päätöksiä. Saksalaisyritys on myös lähettänyt Salolle 254 000 euron laskun, jota kaupunki pitää perusteettomana.

– Me perumme laskun ja kantelun, jos kaupunginjohtaja antaa kirjallisesti virallisen lausunnon, että neuvottelut todella alkavat, Magmentin toimitusjohtaja Mauricio Esguerra totesi iltapäivällä.

Inna ja Esguerra olivat puhelimessa vähän aiemmin sopineet, että neuvottelut testiradasta käynnistettäisiin elokuun alussa.

Salon Seudun Sanomat kertoi lauantaina Magment UG:n välirikosta Salon kaupungin kanssa. Uutisesta nousi kohu. Kaupunginhallitus tyrmistyi siitä, että kaupunginjohtaja oli allekirjoittanut yhtiön kanssa aiesopimuksen testiradasta jo viime lokakuussa.

Puheenjohtaja Saija Karnisto-Toivosen (sd.) mukaan kaupunginhallitus ei ollut tiennyt sopimuksesta mitään. Salaisuus se ei kuitenkaan ollut. Salon Seudun Sanomat kertoi aiesopimuksesta 30. lokakuuta uutisessa, joka kertoi saksalaisyhtiön suunnitelmista rakentaa testirata Saloon.

– Ei tässä mitään ole pimitetty, päinvastoin. Olemme olleet tosi avoimia, on ollut tiedotustilaisuuskin, Inna huomauttaa.

Aiesopimuksessa kaupunki sitoutui siihen, että se alkaisi käydä neuvotteluja miljoonahankkeen lopullisesta sopimuksesta. Magment esitti Salon osuudeksi mittavia investointeja. joihin kaupunki ei voinut suostua.

– Euromääräisissä tarjouksissa on päästy tosi pitkälle, ja olemme jo lähellä järkevää pakettia, Inna sanoo.

Saksalaisyhtiö kuitenkin hermostui. Magment UG:n Salon kaupungille lähettämä lasku RE-1024 on päivätty 18. kesäkuuta. Siihen on koottu muun muassa toimitusjohtaja Esguerran ja suunnittelujohtaja Erwin Herrenin lento- ja hotellikuluja sekä työtunteja, jotka yhtiön mukaan liittyvät Salo-projektiin.

Suomen lisäksi laskuun on sisällytetty yrityksen matkoja muun muassa Abu Dhabiin, Roomaan, San Diegoon ja Shenzheniin.

– Lasku on perusteeton. Ei ole olemassa mitään sitovaa sopimusta, jonka perusteella kaupungille olisi voinut sellaista lähettää, Inna korostaa.

Mauricio Esguerra perustelee laskua sillä, että startup-yritys ajautui talousvaikeuksiin, kun testirata ei edennyt, mutta kuluja kertyi.

Magment UG:n patentoima idea sähköautojen langattomasta lataamisesta perustuu elektroniikkaromusta saataviin metallihiukkasiin, joiden kiderakenne on magneettinen. Betoniin sekoitetut hiukkaset tehostavat magneettikenttää, kun betonilaattaan valettuun käämiin johdetaan sähkövirtaa.

Betonilaatan päällä ajavan sähköauton pohjassa on vastaanottokäämi, joka muuntaa magneettikentän takaisin sähköksi.

Salon testiradan suunnittelussa ovat olleet mukana ainakin betoni- ja katurakentamiseen keskittynyt GRK Oy sekä raideliikenteeseen erikoistunut Winco Oy.

Julkisuuden paine


Aiesopimus on enemmän kuin pelkkä kädenpuristus. Se ei yleensä ole oikeudellisesti sitova, mutta osapuolet voivat kokea, että se sitoo moraalisesti. Aiesopimuksen Magment UG:n kanssa allekirjoittanut kaupunginjohtaja Lauri Inna on joutunut ilmeisen kovan paineen alle Salon Seudun Sanomien lauantaina julkaiseman jutun jälkeen. Se lienee ollut myös saksalaisen startup-yrityksen tarkoitus.

Nyt tarkkana

Toivoisin nyt, että kaupungin johto lakkaa haihattelemasta, Hyperloop sen jo näytti, että kaikkeen ei kannata mennä mukaan. Ei siellä Espanjassakaan taida vielä mitään tapahtua Hyperloopin osalta. Jospa Salo nyt keskittyisi maanläheisempiin juttuihin, kuten asukkaiden hyvinvointiin. Jätetään höpöhöpöjutut tieteiselokuvista tykkääville.