Koulukyydit puhuttavat Salossa – kaupunki uudisti keväällä kuljetusperiaatteensa

2
Kuusjoella asuva Teemu Özen aloitti yläasteen Halikon Armfeltin koulussa. Vaikka hänen kotinsa edestä kulkee nii koulubussi kuin Ylikulman pysäkille menevä taksikin, hän ei pääse niiden kyytiin. Kuva: SSS/Jan Sundman.

Kuusjokelaisen Päivi Özenin Teemu-poika aloitti monen muun salonseutulaisen tapaan 7. luokan viime viikolla. Yläastetaipale vie kuusjokelaisen Armfeltin kouluun Halikkoon.

Koulumatkajärjestelyt ovat kuitenkin olleet hyvin erilaiset kuin mitä perhe odotti.

– Bussi Armfeltiin kouluun kulkee kotitalomme edestä, mutta poikamme ei saa siihen nousta. Salon kaupungin selityksen mukaan bussikuskin työvuoro ei ole vielä pysäkkimme kohdalla alkanut, Özen äimistelee.

Hän kokee, että hänen poikaansa ei kohdella tasa-arvoisesti muiden kuusjokelaisten koululaisten kanssa.

– Kaikki muut kylän lapset nousevat kyytiin Ylikulman pysäkiltä, joka sijaitsee vajaan viiden kilometrin päässä kotoamme. He pääsevät suoraan Armfeltiin koululle, mutta minun poikani on vaihdettava vielä bussiakin linja-autoasemalla.

Özen kertoo, että Perttelin Vähähiidestä järjestetään eräälle oppilaalle taksikyyti Ylikulmaan. Tuo taksikin kulkee Özenien kodin ohi, mutta siihenkään Teemu ei saa nousta.

Kuusjoen bussin taival Armfeltiin kestää 40 minuuttia. Teemu joutuu sen sijaan kävelemään vajaan kilometrin matkan Somerontien varteen, josta Someron bussi nappaa hänet kyytiinsä.

– Ongelma ei ole niinkään tuo kävelymatka, vaan se, että kevyen liikenteen väylää ei ole. Tiellä kulkee paljon raskaan liikenteen ajoneuvoja, joten poikani tuntee olonsa turvattomaksi, Özen toteaa.

Teemun koulumatka kestää yhden tunnin ja viisitoista minuuttia suuntaansa. Iltapäivällä hän on viiden aikaan kotona, kun monet muut ehtivät Kuusjoelle jo neljäksi.

Özenin koulumatkaan kuluu noin tunti ja viisitoista minuuttia suuntaansa. Ylikulmalta lähtevällä bussilla Armfeltiin kestää 40 minuuttia. Kuva: SSS/Jan Sundman.

Aamubussien aikataulut ovat vaihdon kannalta ongelmallisia.

– Teemulla on hiukan päivästä riippuen viisi tai kymmenen minuuttia aikaa vaihtaa bussia linja-autoasemalla. Mielestäni se on aivan liian vähän, Özen toteaa.

– Talvella on matalammat nopeusrajoitukset, ja tiellä voi olla peuroja ja mopoautoja. Jos poikani ei ehdi Salossa bussiin, myöhästyy hän koulusta ainakin puoli tuntia.

Iltapäiväliikennöinti on yhtäältä haastavaa. Özenin mukaan Teemulle järjestetetään kyyti Kuusjoen kirkolle, mutta sieltä hänellä on matkaa kotiin vielä kymmenen kilometriä.

– Mielestäni on äärimmäisen epäreilua, että poikaani syrjitään tällä tavalla. Ymmärtäisin, jos kyseessä olisivat lukio-opinnot, mutta nyt puhutaan peruskoululaisesta. Tämä tilanne on kuormittanut poikaani huomattavasti, Özen huokailee.

Hän on käynyt kahteen otteeseen keskustelemassa asiasta Salon kaupungintalolla. Sieltä saamiinsa perusteluihin hän ei ole tyytyväinen.

– Minulle kerrottiin, että kun koulubussi ei pysähdy talomme kohdalla, säästetään siten vuositasolla tuhansia euroja. Eikö todella ole muita tapoja säästää?

Özeniä kehotettiin ottamaan yhteyttä bussiliikenteen palvelutarjoajiin aikataulujen muuttamiseksi. Ehdotusta hän pitää pöyristyttävänä.

– Moinen ehdotus loukkasi minua. Ei yksi ihminen saa muutosta aikaan, vastahan uudet aikataulutkin astuivat voimaan.

”Minulle kerrottiin, että kun koulubussi ei pysähdy talomme kohdalla, säästetään siten vuositasolla tuhansia euroja. Eikö todella ole muita tapoja säästää?”

Ongelmia on ilmennyt muuallakin kuin Kuusjoella.

Salolaisen Pälvi Puotsaaren neljättä ja toista luokkaa käyvät lapsenlapset asuvat Suomusjärvellä. Edellisinä syksyinä he olivat koulutaksikuljetuksen piirissä, mutta nyt tilanne on muuttunut.

7- ja 9-vuotiailla suomusjärveläisillä on kuusi kilometriä koulumatkaa. Lähimmälle bussipysäkillekin 110-tien varteen etäisyyttä kertyy miltei kaksi kilometriä, eikä Puotsaaren mukaan tuolla taipaleella ole kävelyteitä tai katuvaloja.

– Kun tyttäreni kyseli asiasta ennen koulujen alkua, kävi ilmi, että Salon kaupungin vastuuhenkilö ei ole tavoitettavissa, Puotsaari hämmästelee.

Kitulan koulun oppilaat ja vanhemmat elivät pitkään epätietoisuudessa, sillä listaa siitä ketkä ovat taksikuljetukseen oikeutettuja, ei löytynyt mistään. Kun se lopulta julkistettiin, Puotsaaren lapsenlapset eivät siinä olleet.

– Tyttärelleni kerrottiin, että mikäli koulumatkojen päivittäinen kesto on enemmän kuin kolme tuntia, on oikeutettu taksikyytiin.

Puotsaari arvioi, että tulevana talvena hänen lastenlastensa on aloitettava koulumatkansa noin puoltatoista tuntia aikaisemmin kuin edellisinä vuosina, koska sopivia linja-autovuoroja kulkee harvakseltaan.

Tiedottaminen kaupungin taholta on Puotsaaren mukaan ollut niukanlaista. Huoltajia on kehotettu olemaan yhteydessä koulukuljetuskoordinaattoriin, mutta tiedusteluihin ei ole toistaiseksi vastattu.

– Koulujen alettua vanhemmat eivät esimerkiksi tienneet pitääkö lapsella olla bussirahaa mukanaan. Rehtorikin oli vain tietoinen siitä, että muutoksia on tapahtunut, mutta niiden luonteesta hän ei tiennyt.

Teemu Özenin on kuljettava vajaan kilometrin matka Somerontielle, mistä hän pääsee bussin kyytiin. Vaihtoaikaa Salon linja-autoasemalla on niukanlaisesti. Kuva: SSS/Jan Sundman.

Kaupungin johtava liikennepalveluasiantuntija: ”Muutokset herättävät aina tietynlaista kuohuntaa”

Salon joukkoliikenteen eli Paikun uudet aikataulut ja linjastot astuivat voimaan viime viikon torstaina. Esimerkiksi Tupurissa aikataulut ovat herättäneet kummastusta ja närää.

Moision kouluun matkaavat tupurilaiset eivät ehdi kymmentä yli kahdeksan alkaville oppitunneille bussilla, joka lähtee Tupurista kello 7.50. Koska edellinen linja-auto Tupurista lähtee jo kello 6.50, ovat oppilaat koululla reilusti ennen aamun ensimmäisen tunnin alkua.

Salon kaupungin johtava liikennepalveluasiantuntija Tanja Ahola myöntää, että puhelinlangat ovat koulujen alettua käyneet kuumina.

– Koulukuljetuskoordinaattorillamme on riittänyt töitä, hän kiteyttää.

Mitä Moision koulun tilanteeseen tulee, Ahola kertoo, että Tupurista Pertteliin kulkevan kakkoslinjan aikataulut otetaan uudelleen käsittelyyn.

– Linjan varrella on monia kouluja, joiden rehtorien kanssa juttelimme syksyllä ja keväällä. Tuolloin esiteltyjä aikatauluja pidettiin vielä hyvinä, mutta nyt aiomme katsoa tilannetta uudelleen. Kartoitamme linjan realistisen ajoajan, minkä jälkeen pohdimme, millä aikatauluilla bussi palvelee parhaiten koululaisia, keskustan alueen työmatkalaisia ja Pertteliin asti kulkevia matkustajia.

Ahola on yhtäältä tietoinen Kuusjoen tilanteesta.

– Me emme voi olla varmoja siitä, että kuski ajaa varikolta tämän tietyn pysäkin ohi. Linja alkaa vasta Ylikulmalta, ja sillä periaatteella bussiyrittäjällekin maksetaan.

Kaupunki haluaa pitää kiinni periaatteestaan, jonka mukaan ”bussioppilas on bussioppilas”.

– Liityntäkuljetukselle on oltava selvät perusteet, ja pyrimme muutenkin vähentämään tilausajoja entisestään, Ahola toteaa.

”Toivomme, että huoltajat olisivat meihin yhteydessä, jos kyydityksissä on ongelmia tai epäkohtia. Me haluamme, että kaikki lapset pääsevät turvallisesti kouluun, myös haja-asutusalueilta.”

Salon kaupunki uudisti keväällä koulukuljetusperiaatteensa. Tästä syystä esimerkiksi kaikille suomusjärveläisille ei enää tarjota taksikyytiä opinahjoonsa.

– Yhden päivän koulumatkoihin pitää kulua yli kaksi ja puoli tuntia ennen kuin ovelta ovelle -taksikyyti tarjotaan, Ahola täsmentää.

– Tiedotimme periaateuudistuksista keväällä Wilma-järjestelmän kautta, hän lisää.

Mikäli oppilas on oikeutettu jonkinlaiseen koulukyyditykseen, kaupungin velvollisuus ei ole järjestää koulukuljetusta koko matkalle, vaan oppilaan edellytetään kulkevan omin neuvoin kuljetuksen noutopaikkaan. Tämä omavastuumatka on esiopetusikäisillä ja 1- sekä 2-luokkalaisilla kolme kilometriä ja 3–10-luokkalaisilla viisi kilometriä.

– Ennen taksi on saattanut hakea lähempää, mutta Salon poliittiset päättäjät olivat muutoksia laadittaessa yhtä mieltä siitä, että peruskoululaisten on hyvä saada koulumatkojen aikana liikuntaa. Oppitunneilla ehtii sitten taas istua, Ahola linjaa.

Vaikka uudistus on saanut aikaan paljon soraääniä, Ahola muistuttaa, että sillä on positiivisia vaikutuksia.

– Oppilaiden kotiinpaluuajat eivät ole enää sidoksissa tiettyyn koulutaksivuoroon. Koulupäivien jälkeen on mahdollista jäädä esimerkiksi kerhoihin ja iltapäivätoimintaan.

Salon koulukyydityksien piirissä on noin 1 800 oppilasta. Ahola kertoo, että muutokset ja uudistukset herättävät aina tietynlaista kuohuntaa.

– En kuitenkaan koe, että tilanne olisi tänä vuonna mitenkään edellisistä poikkeva, hän pohtii.

– Toivomme, että huoltajat olisivat meihin yhteydessä, jos kyydityksissä on ongelmia tai epäkohtia. Me haluamme, että kaikki lapset pääsevät turvallisesti kouluun, myös haja-asutusalueilta.

Täti

Salon kaupunki yrittää haalia kaupunkiin aikuisopiskelijoita Nepalista ja Intiasta, mutta ei kykene kuljettamaan oman kunnan peruskoululaisia kouluun. Erikoinen tärkeysjärjestys asioiden hoidossa.

Verorahoille vastinetta, pyydän

Normaalia salolaista toimintaa. Kun muutama vuosi sitten lopetettiin kokonaan bussivuorot eräästä liitoskunnasta Saloon, sieltä Salossa työssä käyvälle tutulleni vastasi hänen ihmettelyynsä silloinen kaupungin liikennevastaava, että hanki oma auto. Että silleen.

Ja vielä nykyisestä tilanteesta: onko todella ylivoimainen ponnistus saada bussiaseman ilmoitustaululle aikatauluja? Kaikilla ei ole älykännykkää ja nettiä.