Rinteen hallitus ei päätä tunnin junan rakentamisesta – kuntien kanssa neuvotellaan suunnitteluyhtiöstä

4

Tunnin junasta ei tehdä rakentamispäätöstä tällä hallituskaudella, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.). Hän kertoi tänään järjestetyssä tiedotustilaisuudessa suurten raideliikennehankkeiden edistämisestä.

Espoon kaupunkirataa lukuunottamatta Espoo–Salo-oikoradan suunnittelu on sellaisessa vaiheessa, että rakentamisesta ei päätetä vielä lähivuosina.

Marin kertoi, että radan suunnittelun rahoittamiseksi perustetaan hankeyhtiö, jossa valtio on mukana 51 prosentin osuudella. Loppu tulee kunnilta, joiden kanssa neuvotellaan tämän syksyn aikana.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti asiasta tänään. Neuvotteluja käydään raideliikenneinvestoinneista hyötyvien kuntien ja muiden julkisomisteisten yhteisöjen kanssa. Valtiovarainministeriö osallistuu neuvotteluryhmiin.

Tunnin junan suunnittelu on käynnissä Juha Sipilän (kesk.) hallituksen myöntämällä 40 miljoonalla eurolla. Lisää rahaa tarvitaan Marinin esittelemän hankeyhtiön pääoman verran eli 75 miljoonaan euroa.

Euroina valtion osuus on 38,25 miljoonaa euroa ja kuntien 36,75 miljoonaa euroa.

– Kuntien kanssa on luonnollista neuvotella, millä tavalla niiden osallistuminen jaksotetaan useammalle vuodelle, ja onko periaate esimerkiksi asukasluvun mukainen osuus.

Kuntien osuus on niin suuri, että esimerkiksi Salolta se edellyttää useiden miljoonien eurojen sijoitusta.

Päärataan eli Suomi-rata-yhtiöön valtio sijoittaa 76,5 miljoonaa euroa. Muilta osakkailta tarvitaan 73,5 miljoonaa euroa. Kuntien lisäksi osakkaaksi tulee Marinin mukaan todennäköisesti myös Helsinki-Vantaan lentokenttää operoiva Finavia.

Raivaajankadun asukas

Tunnnin junalla on piikki auki.

Lokakuussa 2018 Väylä arvio strategiakortissaan ”Helsinki − Turku nopea raideyhteys” -hankkeen kustannuksiksi 2,115 miljoonaa euroa.

Päiväämättömässä strategiakortissa 5/2019 kustannukset olivat nousseet 2,745 miljoonaan euroon. Eniten, n. 500 miljoonaa, euroa olivat kasvaneet Espoo − Salo -välin kustannukset.

Kuinka suureen summaan tätä menoa vielä päädytäänkään?

Matkustaja

Salo pääsee tekemään puskaradio- ja foorumijutuista totta, eli että juna ei Salossa pysähdy.

Nyt annetaan kaikki valttikortit siihen: ei vain lähdetä mukaan siihen perustettavaan yhtiöön, niin ei ole mitään nokan koputtamista asiaan.

Ei varmasti kiinnosta kenenkään ajaa salolaisten etua ja odottaa, että joku puhuisi Salon puolesta, jos Salo ei ole mukana. Maksajia varmasti löytyy muualta, mutta sen jälkeen meille käännetään selkä.

Pahaan paikkaan köyhät kunnat silti laitetaan tällaisilla vaatimuksilla.

Tavoitteet korkeammalle

Kyllä Salon tavoitteet pitää olla huomattavasti korkeammalla, eli kärkihankkeeksi on saatava avaruusalusten laukaisualusta.

Sopiva paikkakin löytyy nykyisen Uskelan kirkon kohdalta. Siitä on lyhin matka avaruuteen.

Humpuukia

Hukkaputki vielä puuttuu. Ei taida Espanjassakaan olla mitään valmista, aika hiljaista siellä saralla. Salo on valmis menemään mukaan kaiken maailman humpuukeihin, hinnasta viis.

Tuosta rautatiestä eivät hyödy kuin hesalaiset ja turkulaiset. Nopein juna ajaa ohi, ja hitaimpien junien hyöty on samaa luokkaa kuin nyt. Ja mistä niitä uusia matkustajia yhtäkkiä tulee puolet enemmän?

Junien täytyy tulla paljon varmemmiksi, ihmiset ennemmin kulkevat autoilla tai busseilla.