Salon aurinkopaneelitehtaalle on investoitu lähes kymmenen miljoonaa – tuotanto moninkertaistuu

0
Toimitusjohtaja Anu Areva uskoo aurinkovoiman kasvun jatkuvan vahvana. Sen takia myös Salon aurinkopaneelitehtaaseen on uskallettu investoida miljoonia.

Salon aurinkopaneelitehtaalla valmistaudutaan tuotantomäärien moninkertaistamiseen.

Solar Finland Oy on investoinut lähes kymmenen miljoonaa euroa aurinkopaneelien valmistukseen ja tuotekehitykseen.

Astrum-keskuksessa sijaitsevalle tehtaalle on rakennettu muun muassa 80 metriä pitkä tuotantolinja, joka on pitkälle automatisoitu. Linja on yrityksen omaa suunnittelua ja Salossa rakennettu.

Uutta tuotantolinjaa on otettu käyttöön viime kevään aikana. Tehdas siirtyi kahteen vuoroon kesäkuun alussa, mutta kesälomien ajan toimittu vain yhdessä vuorossa.

Pysyvästi kahteen vuoroon siirrytään syyskuun loppuun mennessä. Samalla tuotanto kasvaa merkittävästi.

– Valmistusmäärämme on ollut 4,5–5 megawattia vuodessa. Uusi linjasto mahdollistaa huomattavasti suuremman määrän, tehtaan kapasiteetti täydellä teholla on noin sata megawattia vuodessa.

– Vielä kysyntää ei ole niin paljon, mutta uskomme, että jossain vaiheessa on. Olemme kauhean luottavaisia, emmekä olisi uskaltaneet tehdä tällaista investointia muutoin, toimitusjohtaja Anu Areva sanoo.

Aurinkopaneelien kysyntä on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Kesällä kysyntä oli Anu Arevan mukaan välillä jopa hurjaa, kun ihmiset havahtuivat taivaalla porottavaan aurinkoon. Samalla paneelien toimitusajat venyivät.

– Kysyntä tuo aina kasvupaineita. Olemme lisänneet väkeä, ja Solar Finlandissa työskentelee yhteensä jo noin 50 henkilöä. Meille on palkattu kesän aikana kymmenkunta henkilöä lisää tuotantoon ja asennuksiin, Areva kertoo.

Solar Finland Oy on emoyhtiö, jonka alla toimivat aurinkopaneeleita tuottava tehdas SaloSolar Oy ja myyntiyhtiö Areva Solar Oy.

– Tuotekehitys on ollut ja tulee olemaan merkittävässä roolissa yrityksissämme, Anu Areva sanoo.

Yhtiö myy aurinkopaneeleita suoraan Salon alueelle ja jälleenmyyjien kautta koko Suomeen. Merkittävä osa toimituksia lähtee kuitenkin sähköyhtiöiden kautta.

Salolaisvalmistaja tekee yhteistyötä verkkoyhtiö Carunan kanssa. Carunan tilastotkin kertovat vahvasta kasvusta.

– Vuonna 2017 heidän verkossaan oli 17 megawattia aurinkovoimaa, ja vuoden 2018 lopussa jo 33 megawattia. Tämän vuoden elokuun lopussa Carunan verkossa oli jo noin 5 500 aurinkovoimalaa ja lähes 50 megawattia, Anu Areva kertoo.

Salo kuuluu Suomen kärkikaupunkeihin aurinkovoiman käytössä. Aurinkovoimakaupunkien ykkönen on Espoo, Salo tulee toisena ja Lohja kolmantena.

– Salon talousalueelle Carunan verkkoon on asennettu tänä vuonna elokuun loppuun mennessä 120 voimalaa, Anu Areva sanoo.

Suomen lisäksi salolaisia paneeleita menee vientiin.

– Euroopassa on lisääntynyt suomalaisten paneelien kysyntä. Espanjaan ensimmäiset toimitukset ovat lähdössä. Baltian maiden toimitukset ovat jo säännöllisiä, ja muun muassa Tallinnan lentokentällä on suomalaiset paneelit käytössä, Areva kertoo.

Jussi Manninen valvoo juotoskoneen edessä, kun laite juottaa johtimet piikennoihin. Aurinkopaneelitehtaan tuotanto on pitkälle automatisoitu.

Salon aurinkopaneelitehtaan uudella linjastolla valmistetaan 1,6 neliön ja kahden neliön peruspaneeleita. Automatisoitu linja on tehtaan alakerrassa. Yläkerrassa toimiva puoliautomaatiotehdas tekee paljon käsityötä vaativia erikoispaneeleita ja alihankintaa esimerkiksi muille yrityksille.

Aurinkopaneelit ovat perinteisesti sinisiä tai mustia, koska väri mahdollistaa optimaalisen sähköntuoton. Arkkitehdit ja rakennusliikkeet saattavat tilata kuitenkin erivärisiä laseja, kennoja ja kalvoyhdistelmiä.

– Paneleita käytetään myös seinissä. Yritys voi haluta rakentamansa talon omiin väreihinsä, mutta varustaa sen myös aurinkopaneeleilla. Siksi seiniin asennettavien paneelien pitää olla oikean värisiä, Anu Areva kertoo.

Arkkitehti taas voi suunnitella talon katon tietyn väriseksi, ja haluaa paneelienkin sopivan väritykseen.

Aurinkopaneelien uusia tuulia käydään haistelemassa esimerkiksi alan messuilla, samalla kun tehdään markkinointityötä.

– Työtä riittää. Törmäämme messuilla edelleen siihen, että osalle on yllätys, että Suomessa valmistetaan aurinkopaneeleita, Anu Areva sanoo.