Salon itäisen ohitustien suunnittelu etenee – nyt päivitetään asemakaava

14
Salon itäisen ohitustien linjaus kulkee Mahlakankareen ja Palometsän asuinalueiden välistä.

Salon itäisen ohitustien toisen vaiheen suunnittelu jatkuu asemakaavoituksella.

Käytännössä kyse on siitä, että alueen vanhat kaavat päivitetään ajan tasalle ja että kokonaan kaavoittamattomille alueille laaditaan asemakaava, jossa uusi tie sijoitetaan paikoilleen.

Suunnittelualue alkaa nykyiseltä 110-tieltä Tupurinmäestä, kulkee Mahlakankareen ja Palometsän asuinalueiden välistä ja Anjalan teollisuusalueen ohi, ylittää Uskelanjoen ja yhtyy Somerontiehen Ollikkalan asuinalueen pohjoispuolella.

Lisäksi kaava-alueeseen kuuluu Hämeentie Vanutehtaankadulle asti ja Somerontie moottoritieliittymään asti.

Uuden tielinjauksen pituus on noin neljä kilometriä ja suunnittelualueen pinta-ala kaikkiaan 50 hehtaaria.

Asemakaavatyö teetetään konsultilla. Ramboll Finland Oy tutkii ohitustien linjauksen lisäksi Somerontien varren rakentamista ja Keskon kaupallista aluetta Ollikkalassa erillisenä toimeksiantona.

– Konsulttiin päädyttiin, jotta suunnittelussa päästään nopeammin eteenpäin, Salon kaavoitusarkkitehti Tarja Pennanen sanoo.

Ohitustien ensimmäinen kaavaluonnos on tarkoitus saada nähtäville ensi vuoden alussa, ja uusi kaava aiotaan tuoda valtuuston hyväksyttäväksi ensi kesänä.

Kaavan jälkeen vuorossa on tiesuunnitelma, joka on viimeinen askel ennen rakentamista.

Salon itäisen ohitustien toisesta vaiheesta valmistui viime talvena aluevaraussuunnitelma.

Siinä arvioitiin, että toisen osan rakentaminen maksaa kaikkiaan 32 miljoonaa euroa. Ensimmäinen osuus Perniöntieltä 110-tielle maksoi 11 miljoonaa.

Ohitustien toisen osuuden hintaa nostavat Uskelanjoen ylitys, useat sillat ja eritasoliittymät Inkereentien ja Somerontien liittymissä.

Salon kaupunki osallistui ohitustien ensimmäisen osan rakentamiseen 2,3 miljoonalla eurolla, ja todennäköisesti se maksaa osan myös pohjoisesta osuudesta.

Aluevaraussuunnitelmassa otettiin kantaa myös tien rakennusaikatauluun. Sen mukaan ohitustien rakennustyöt voisivat alkaa vuonna 2023, ja ne kestäisivät kahdesta kolmeen vuotta.

Salo on kiirehtinyt uuden tieosuuden rakentamista, koska Korvenmäkeen rakennettava jätevoimala tuo alueelle runsaasti raskasta liikennettä Turun suunnasta.

– Toinen merkittävä peruste on Hangon sataman kapasiteetin kasvu. Liikenne Hangon satamasta Salon ohi on lisääntynyt yllättävän paljon, Tarja Pennanen sanoo.

14
Jätä kommentti

4 Comment threads
10 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
Veronmaksaja

Jälleen konsultteja kehiin. Millainen organisaatio on nyt remmissä, joka ei pysty päivittämään ja digitoimaan vanhoja suunnitelmia nykytasolle. Jos on puute taidoista, vaihdetaan koko rakennuspuoli konsultteihin.

Savikerrokset on mitattu aikoinaan, mikä niissä olisi muuttunut 40 vuoden aikana? Tieosuus on Salolle tärkeä viimeistään jätevoimalan valmistuttua ja rekkarallin alkaessa. Tässä vaiheessa pitäisi myös huomioida kevyt liikenne eikä unohtaa, kuten kävi Mahtinaisentien ja 110-tien yhteydessä.

Ely tuo myös omat näkemykset, ja niillä saadaan aikaiseksi liikenneympyrän sijaan Kiskontien ja Mahtinaisentien tyyppisiä ratkaisuja.

Töpseli

Hyvä juttu! Tätä tieosuutta on tosiaan odotettu. Moottoritien saavutettavuus kaupungin etelän ja idän puolelta helpottuu merkittävästi, ja raskas liikenne ohjaantuu paljon järkevämmin. Myös Keskon maapohjan hyödyntäminen Somerontien vieressä ilmeisesti lähtee viimeinkin eteenpäin.

Salon Yrittäjät ovat tietääkseni ajaneet Somerontien varren hyödyntämistä ties kuinka kauan. Ja hyvästä syystä, liikepaikat ovat siellä, missä liikennevirrat ovat.

Kehtaan väittää, että kaukoliikenteen osalta Piihovin linjaliikenteen pysäkki on suuremmassa käytössä, kuin mitä Linjurin keskustassa.

Make

Paitsi että rambollin aluevaraussuunnitelmassa, joka taannoin julkaistiin, suosituksena on vaihtoehto, jossa ei ole mitään pääsyä Somerontien ”joen puoleiselle alueelle”.

Tarkoittaa käytännössä sitä, ettei liittymiä tehdä myöskään myöhemmin. Ely-keskus ei kovin suopea ole ylimääräisille liittymille kantatieverkossa. Ehkä sinne ei sitten mitään tarvita ja alue jätetään hyödyntämättä.

Jalankulkusiltaa ei olla tekemässä ”tässä yhteydessä” eli oletettavasti ei tehdä koskaan, jos ei tehdä samalla. Olisi erittäin kaivattu yhteys Inkereentieltä joen yli, mutta taas jätetään puolitiehen.

Tutustukaa kansalaiset materiaaleihin ja vaikuttakaa vielä kun voitte.

Jerppu

On totta vie outoa, miten Salossa jätetään kerta toisensa jälkeen kevyt liikenne täysin huomioimatta, kun uusia teitä ja katuja rakennetaan. Kuitenkin jo ilmastonmuutoksen torjunnan ja kansalaisten terveyden kohentamisen vuoksi jalan ja polkupyörällä liikkuminen on avainasemassa, ja jopa hallitusohjelmassa on kävelyn ja pyöräilyn kasvattaminen kolmellakymmenellä prosentilla. Salo ja Ely-keskus eivät liene kuulleetkaan asiasta? Jalankulku- ja pyöräilyreittien rakentaminen pitäisi tässä vaiheessa olla ykkösprioriteetti ja autotie tehdä sitten, jos rahaa jää. Prio1-kohteet voitte katsoa vaikkapa Salon kaupungin teettämästä kevyen liikenteen kehittämisohjelmasta vuodelta 2016 (löytyy netistä hakemalla vaikka noilla hakusanoilla). Montako kohtaa muuten Salo on kyseisen suunnitelman kehittämisehdotuksista toteuttanut? Taisivat mennä hukkaan siihenkin kartoitukseen… Lue lisää »

Maija

Älä ny noi san.
Kyl Salos o osattu pyärätiät tehdä ja aika pianki. Es ol nähny et Tupuri autojen oikopolu viärehe o tehty pyärätiä? Käviki vähä äkki. Pali noppemmi ko muurlalaiste tai kokkilalaiste orottama pyärätiä.
Et kyl vaa Salos osata. Olla noppioi.
Se Mahtnaisentiä o kyl jääny ilma pyörätiät vaik se o 80 tiä. Ja Kokkilantiä ilma piantareit.

Töpseli

Nyt en täysin ymmärtänyt. Mihin uuden tien pitäisi liittyä Somerontien joen puoleisella alueella? Se yhdistyisi nykyiseen Somerontie 52:n niin, että siitä pääsee Piihovin liittymiin, sen kuin itse tiedän.

Nykyisen Somerontien lisäksi ei joen puolella ole kuin vanha Perttelin hiekkatie Ollikkalan puolella.

Make

Töpseli: Somerontie/52 käännetään sinne Palometsään päin ja joen yli. Tältä uudelta tieltä tehdään liittymä ja ramppi keskustan suuntaan suunnilleen samasta kohtaa kuin nykyinen tie 52 menee, ehkä jonkun verran lähempänä jokea. Mutta, jos haluttaisiin hyödyntää noita peltoja rakentamiseen Somerontien varrella Piihovin suuntaan, sinne tietysti pitäisi saada kulkuyhteydet. Ollikkalan puolelle uutta tietä onnistuu, muttei sinne toiselle puolelle, koska on valittu ramppityyppi jolta kulkua ei voi järjestää.

Kannattaa katsoa Kaupunkikehityslautakunta
Pöytäkirja 22.01.2019. Siellä on suunnitelmasta kuvat yms. Löytyy salo.oncloudos.com osoitteesta

Töpseli

Minun mielestä rakentaminen, ainakin asuintalojen osalta, olisi järkevää pitää Somerontien ”yläpuolella.” Noissa kuvissa ilmeisesti Hämeenojankatua jatkettaisiin, joka toisi tällaisen yhteyden, jos sinne päätettäisiin rakentaa?
Sinänsä en itse varsinaisesti näe että peltoja joen puolella olisi tässä vaiheessa järkevää varata rakentamiselle. Jos tällainen joskus tulee eteen niin vanhan Perttelintien alkupätkän voisi varmaan käyttää liityntään alueelle? Se taitaa alueena olla muutenkin sitä kulttuurimaisemaa ja lienee oma hommansa että sitä edes saisi kaavoitettua rakentamiselle.
Alueen kaupalliseen hyödyntämiseen riittänee ainakin alussa varmaan se havainnekuvassakin ollut iso rakennus, jahka sellainenkin saadaan tehtyä ja täytettyä.

Make

Näytti, että suunnitelman ensimmäisessä vaiheessa ei myöskään tulisi Inkereentien pohjoisramppia. Eli siis Tupurin/Hähkänän suunnasta ei edelleenkään pääsisi sujuvasti Piihoville ja sitä kautta motarille Turun suuntaan. Samoin kevyenliikentaan väylä joen yli Inkereentie ja Somerontien välille olisi aivan ehdoton.

Make

Samalla nimimerkillä tullut toinenkin Make, mutta ajo uudelle tielle VE1 mukaan Hähkänän suunnasta tapahtuisi ajamalla uuden ohitustien yli ja kääntymällä vasemmalle. Eli kyllä sinne pääsee. Tosin siihen tulee vaarallinen risteys uudelle tielle ja todennäköisesti sitten on 60 km/h nopeusrajoitus.

Kaupalliseksi/teolliseksi alueeksi tuo Somerontien varsi sopisi ja sellaiseksi sitä on himoittu. Moottoritien melun takia en sieltä ainakaan asuntoa ostaisi enkä rakentaisi. Mutta onhan ne joillekin kelvanneet Tupurissakin, siellä toki metsää joka vaimentaa huminaa. Silti pelto johon asuntoja ei oikein kiinnosta.

Älytöntä

On se kumma, kun pitää rakentaa radat ja ohitustiet kulkemaan asuinalueiden ja lähiöiden keskelle. Onko tämä kiima ihan perisalolaista typeryyttä vaiko pelkkää henkistä laiskuutta. Älytöntä!

Maata menettänyt monta kertaa

On se kumma, kun tänne maaseudulle vedetään aina moottoritie tai junarata. Harvemmin ne keskellä kaupunkia menee.

Ihan hyvä vaan, että välillä joutuu keskustan väkikin kärsimään tie- tai raidehankkeista.

Oikealla paikalla

Tuon linjauksen alle ei ainakaan jää kenenkään talo, eikä se tule yllätyksenä, kun maa-alue on varattu jo vuosikymmeniä sitten.

M-kankareen asukas.

Muistaakseni Kirjolankadulla halutaan vähentää raskasta liikennettä koska lähellä on pientaloalue, Mahlakankare ja Palometsä eivät ilmeisestikään ole pientaloalueita, jätteenpolttolaitos kun tuo ko. alueelle aikamoisen ”rekkarallin”, lisänä vielä tie n:ro 52:den koko muu liikenne. Ovatko Mahlakankare ja Palometsä ”huonompia” alueita kuin Kirjolankadun alue??