Salosta halutaan Suomen akkupääkaupunki

3
Valmet Automotiven akkutehtaan toivotaan houkuttelevan Saloon muitakin uusia yrityksiä. (Kuva: SSS/Minna Määttänen)

Salolla on mahdollisuudet nousta tulevaisuudessa yhdeksi Suomen akkuteollisuuden keskuksista. Näin uskoo kaupungin elinkeinoyhtiö Yrityssalo Oy.

Yrityssalo on käynnistämässä kehityshanketta, jossa kootaan yhteen sähköisen liikkumisen kanssa tekemisissä olevia yrityksiä, osaajia ja oppilaitoksia.

Kehittämispäällikkö Maija Pirvolan mukaan tavoitteena on paitsi houkutella uusia yrityksiä Saloon, koota yhteen alan toimijat laajemmin.

– Visiomme on, että haluamme ottaa koko Lounais-Suomen akkuekosysteemin haltuun toimintaympäristönä ja saada Salon sen veturiksi, Pirvola sanoo.

Pirvolan mukaan hankkeen taustalla on Valmet Automotiven päätös akkutehtaan perustamisesta Saloon. Sen uskotaan houkuttelevan kaupunkiin uutta yritystoimintaa, mutta Yrityssalossa on haluttu katsoa alaa laajemmin kuin pelkkänä akkubisneksenä.

Sähköinen liikenne kasvaa, ja Suomesta löytyy tarvittavia akkumateriaaleja. Lisäksi maassa on osaamista prosessitekniikassa, metallurgiassa ja kierrätyksessä. Suomessa kehitetään ja valmistetaan myös vähäpäästöisiä ratkaisuja liikenteeseen, työkoneteollisuuteen ja energiajärjestelmiin.

– Emme me tiedä välttämättä vielä itsekään, mitä kaikkea sähköisen liikkumisen sateenvarjon alle mahtuu, Maija Pirvola muistuttaa.

Tavoitteena on, että vuonna 2030 Salon akkupakettivalmistuksen rinnalla toimii akkukennotehdas, ja maakuntaan on keskittynyt maailmanluokan osaamista liittyen akkujen järjestelmäsuunnitteluun, hallinta- ja oheisjärjestelmiin, testaukseen ja diagnostiikkaan sekä sähköisen liikkumisen ohjelmistoratkaisuihin.

– Tarkoituksena on, ettei pelkästään selvitetä alan toimijoita, vaan järjestetään yrityksille konkreettisia matchmaking-tilaisuuksia ja avoimia keskustelutilaisuuksia, joissa yritykset voivat löytää toisiaan, Maija Pirvola suunnittelee.

Varsinais-Suomen liitto on myöntänyt Yrityssalolle 30 000 euron rahoituksen hankkeen käynnistämiseen. Rahoituksella muun muassa palkataan projektille vetäjä.

Ajatuksena on, että seitsemän kuukauden aloituksen jälkeen käynnistyy laajempi kehityshanke, jossa ovat mukana myös Turku Science Park ja Porissa toimiva Prizztech.

– Hankkeessa on kovasti potentiaalia, elinkeinopäällikkö Petteri Partanen Varsinais-Suomen liitosta kehuu.

Partanen lisää tavoitteisiin myös kansainvälistymisen. Hänen mukaansa sähköiseen liikkumiseen saadaan lisää kestävyyttä, jos ekosysteemiä voidaan rakentaa Euroopasta tai Suomesta löytyvästä malmista asti. Nykyisin Eurooppa on vahvasti Kiinasta tuotavien akkujen varassa.

– Kasvun mahdollisuudet alalla ovat kansainvälisesti suuret, Petteri Partanen sanoo.

3
Jätä kommentti

1 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
It Senior

Nyt pitäisi jättää utopistiset unelmat ja googlettaa sanat Varkaus ja akkutehdas. Asiassa pitää nyt ensin edetä varovaisin askelin sitoutumatta mahdollisiin jälkiseurauksiin.

Make

Googletin ja yleinen mielipide on, että Varkauden akkutehdas oli liian aikaisin liikkeellä. Ei ollut kysyntää akuille, koska sähköautot eivät tuolloin vielä olleet yleistymässä, kuten nyt viimeisen 24 kuukauden aikana ovat olleet.

Kaikki automerkit mukaan luettuna Daimler panostavat sähköautoihin ja hybrideihin, muutamia vuosia sitten ei juuri mikään. Akkuteollisuus on tämän hetken juttu, ja se kantaa varmasti melko pitkään.

veronmaksaja

Näin oli. Nyt vain pitäisi siirtää tuotantolaitokset rakennuksineen Saloon! Odotellaan toki ensin infoa montako miljoonaa maksaa centerin tehtaiden muutos Valmetin tarpeisiin.