Tunnin juna -kaupungit hoputtavat ministeriötä ja vaativat tarkistamaan matkustajamääräarvion

5
Tunnin juna -hanke lyhentäisi matka-aikoja nykyiseen rantarataan verrattuna. Kuva: SSS-arkisto/Essi Seppälä

Salo, Turku, Espoo, Vihti, Lohja, Kirkkonummi sekä Varsinais-Suomen ja Uudenmaan liitot vaativat hallitukselta pikaisia päätöksiä nopean junayhteyden rakentamisesta.

Kaupungit julkaisivat maanantaina yhteisen tiedotteen, jossa kritisoidaan liikenne- ja viestintäministeriön aiemmin esittämää matkustajamääräarviota.

– Nykyisen yksiraiteisen, epävarman ja matka-ajalla mitattuna hitaan rantaradan matkustajamäärä oli vuonna 2018 yhteensä 1,6 miljoonaa matkaa. Samaa lukua on käytetty kaksiraiteisen ja matka-ajaltaan puolet nopeamman Tunnin junan matkustajaennusteena vuonna 2030.

– Ministeriöllä on kirittävää omissa arvioissaan ja tavoitteeksi tulee asettaa riittävän kunnianhimoinen päätöksentekotahti, kaupungit vaativat.

Väylävirasto on puolestaan arvioinut, että Tunnin junalla on sen valmistumisvaiheessa 2,5 miljoonaa vuosittaista kaukoliikenteen matkaa. Ennusteen mukaan matkustajamäärä nousee ajan kuluessa 3 miljoonaan vuosittaiseen matkaan. Lisäksi Tunnin juna mahdollistaa Länsi-Uudellamaalla lähiliikenteen Espoosta Veikkolan ja Nummelan kautta Lohjalle.

Kaupungit alleviivaavat myös sitä, että hankkeelle voitaisiin hakea EU-tukea jo tällä rahoituskaudella.

– Suomi ei ole tähän asti kotiuttanut EU-tukea liikennehankkeisiin onnistuneesti. Hankkeen suunnitteluvalmiuden johdosta ja Turun Tunnin junan ollessa yksiselitteisesti osa ydinverkkokäytävää nykyisessä CEF-asetuksessa on tukea mahdollista saada jo tämän rahoituskauden aikana.

Kustannukset

Kyllä kaksoisraidekin voi olla epävarma. Junat kun kulkevat sähköllä, ei tarvita kuin pieni häiriö sähkönsaannissa, niin junat hidastelevat tai seisovat. Siinä ei auta vaikka olisi 10 rataa vierekkäin, jos yksikään juna ei liiku. Näitä on ollut Helsingin päässä monesti.

Toiseksi, ovatko tutkijat ottaneet huomioon savimaan? Nopea rata tarvitsee vakaata junarataa, ja sen saa savimaalle vain paaluttamalla. Montako paalua mahtaa mennä välille Turku-Salo? Entä Salosta Helsiinkiin päin?

Jerppu

Eivät ole ottaneet huomioon, kukaan ei ole tutkinut maaperää ollenkaan, eivätkä radan suunnittelijat ole kuulleetkaan Varsinais-Suomen savikoista, ne ovat suuri salaisuus, jonka vain harvat ja valitut salolaiset tietävät. Näinhän kaikki isot ratahankkeet ja maantiet on aina rakennettu, ihan tuurilla vaan. Voi pyhä yksinkertaisuus. Ja totta tosiaan, sähkönsaantiongelmathan ne suurimmat ongelmat ovat raideliikenteessä, harva se päivä on ajojohtimista virrat poissa ja junat hidastelevat sen takia. Ei oikeastaan kannattaisi koskaan tehdä mitään, kun kuitenkaan ei onnistu ja tappiota vain tulee, eikä mikään kuitenkaan muutu paremmaksi ja ihmisiltä viedään vaan talot ja pellot eikä mitään hyötyä ole mistään. Oikeastaan kannattaisi nykyisetkin kiskot vain… Lue lisää »

Töpseli

Tunnin junaa suunnitellaan väylävirastossa ja kolmessa infrastruktuurirakentamiseen käsittääkseni erikoistuneessa insinööritoimistossa. Keväällä hankkeen esittelytilaisuuksissa taustoitettiin asiaa, ja aivan yksiselitteisesti kerrottiin, mistä syystä rantarataa ei voi modernisoida riittävästi.

Mistä se lie kumpuaa ihmisessä, että tavan sukankuluttaja kokee tietävänsä asiat paremmin kuin kymmenien asiantuntijoiden organisaatio.

Ellette tiedä muuta tunnin juna -hankkeesta niin tietäkää edes tämä: nykyistä rantarataa ei ole mahdollista muuttaa nopean junayhteyden vaatimuksia vastaavaksi. Sitä ei yksinkertaisesti voi tehdä. Lyhyesti, maaston geometria ja vuosittaiset siirtymät estävät tämän. Näitä asioita ei voi muuttaa millään kuviteltavissa olevalla määrällä rahaa.

Make

Tämä rantaradan asiaa olisi avattava hieman enemmän jossakin lehdessä vaikkapa. En ole aiemmin kuullut tuollaista perustelua, vaikka aika paljon näitä tulee seurattua. Loppuisi se rantaradan korjauksesta haihattelu, kun asiaa avattaisiin enemmän.

Timo Lähteenmäki

Turkulaista matematiikkaa: Jos matkustajamäärä on yksiraiteisella radalla noin 1,6 miljoonaa vuodessa, niin kaksiraiteisella se on tietysti 3,2 miljoonaa vuodessa.