Tupurilaiset haukkuvat Paikun aikataulun

4
Seitsemällätoista reitillä ympäri Saloa ajaa nyt arkipäivisin kaksikymmentäviisi bussia.

Salossa elokuussa alkaneen Paikku-liikenteen reittejä ja aikatauluja on rukattu jo kertaalleen ja uusia korjauksia on luvassa. Joukkoliikenteen suunnittelijat ovat saaneet salolaisilta satamäärin palautteita.

– Liikenne on tässä muodossaan uutta ja aikatauluja sekä reittejä tarkastellaan jatkuvasti. Joihinkin vuoroihin saattaa tulla vielä muutoksia, kun liikenne on vakiintunut. Toistaiseksi liikennöidään kuitenkin jo julkaistujen aikataulujen ja reittien mukaan, liikennesuunnittelija Vesa-Matti Väistö Salon kaupungista sanoo.

Lapset ja nuoret ovat salolaisen joukkoliikenteen suurin käyttäjäryhmä. Nyt he kertovat, ettei bussilla pääse sujuvasti kouluun. Kovinta arvostelua saa bussilinja 2 Perttelin ja Tupurin välillä.

”Tupurin reitti on tehty joillekin muille kuin työssäkäyville ja koululaisille”, kommentoi yksi vastaajista, kun Salon Seudun Sanomat pyysi kaupunkilaisia kertomaan kokemuksistaan Salon uudistetusta joukkoliikenteestä.

Kyselyn perusteella erityisesti linja 3 Teijolle ja Mathildedaliin tuntuu saavan kovasti kiitosta.

Salo päätti syksyllä 2017 ottaa vastuun kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestämisestä. Samalla peruttiin salolaisen J. Vainion Liikenne Oy:n reittiliikennelupa, jossa oli kahdeksantoista kuukauden irtisanomisaika.

Kaupungin liikennepalvelut alkoi kiireesti suunnitella uudistettuja reittejä. Koska lapset ja nuoret ovat joukkoliikenteen ehdottomasti suurin käyttäjäryhmä, bussien aikatauluja pyrittiin sovittamaan koulujen alkamis- ja päättymisaikoihin.

– Käytettävissä olevalla kalustolla pyritään palvelemaan kaikkia kouluja. Se on aikamoinen palapeli, sillä kouluja on yli kolmekymmentä, joukkoliikennekoordinaattori Assi Honkala huomauttaa.

Honkalan mukaan suunnittelijat keskustelivat koulujen rehtorien kanssa aikatauluista reitti reitiltä. Koulujen aloitusaikoihin sovittiin porrastuksia, jotta koulumatkaliikenne sujuisi.

Verkkokyselyyn vastanneiden mukaan koulukyytien aikataulutus kuitenkin ontuu.

”Halikon lukiossa koulu alkaa tasan kello 8.00, ja bussi tulee koulun kohdalle noin 8.00–8.05. Silloin on jo myöhässä. Pitää valita aikaisempi bussi ja silloin saan lähteä tuntia ennen kuin koulu alkaa.”

”Kaivolasta 6.50 lähtevällä bussilla ei ehdi klo 8.00 alkavalle tunnille Halikon lukioon. Ongelmana on se, että vaihtobussi ei Linjurilla odota, vaan lähtee samaan aikaan, kun Perttelistä tuleva bussi saapuu.”

Liikennesuunnittelija Vesa-Matti Väistö myöntää ongelmat, mutta muistuttaa, että korjauksiakin on jo tehty. SSS:n kyselyssä muuan Vartsalassa asuva nuori kertoi, ettei hän ennätä bussilla Salon lukioon.

”Bussi Vartsalasta Salon linja-autoasemalle saapuu aikataulun mukaan klo 7.52. Bussi Salon lukiolle lähtee linja-autoasemalta lukiolle klo 7.50, joten en millään ehdi vaihtamaan bussia. Jos aikaa olisi tarpeeksi, voisin vaikka kävellä kouluun, mutta kun en ehdi.”

Väistön mukaan linjan 120 aikataulua on muutettu niin, että bussi Vartsalasta saapuu linja-autoasemalle kello 7.40. Vaihtoaikaa Salon lukiolle menevään bussiin jää nyt riittävästi.

”Käyn Perniön lukiota, ja aamutunnit alkavat 08.15. Aikataulun mukaan bussin pitäisi olla Perniössä 08.10 eli ehkä juuri ja juuri ehtisi tunnille, jos sitäkään. Oikeasti nousen bussista kuitenkin useimmiten vasta 08.17, ja olen aina myöhässä tunnilta 10 minuuttia, kun pitää kävelläkin vielä pieni matka koululle”, yksi lukiolainen kirjoitti.

– Asia on jo korjaantunut, Perniön yhteiskoulun ja lukion rehtori Arttu Karhulahti kertoo.

Koulun alkua päätettiin siirtää kymmenellä minuutilla eteenpäin, jotta Salon suunnasta tulevat kolmisenkymmentä oppilasta ehtivät oppitunnille. Paikku lisäsi reitille myös uuden pysäkin, josta on koululle matkaa sata metriä, kun lähin pysäkki oli aluksi neljänsadan metrin päässä.

– Pientä korjausliikettä joudutaan tekemään jatkossakin. Väliaikoja on tarkasteltu ja sitä tarkastelua jatketaan. Jos jatkoyhteydestä aina myöhästyy, täytyy linjan aikataulua miettiä uudestaan. Suuria muutoksia emme kuitenkaan voi tehdä, Väistö sanoo.

Salon Seudun Sanomien tietojen mukaan kaikki koulut eivät pitäneet kiinni Paikku-palavereissa sovituista ajoista.

Vastausten kirjosta nousee selkeimmin esiin bussilinja 2, jota tupurilaiset moittivat jopa älyttömäksi. Palaute on kipakkaa.

”Tupurin aikataulut ovat aivan järjettömiä.”

”Tupurin linjan aikataulut eivät toimi lainkaan.”

”Aikataulu aivan onneton.”

”Tupurin reitti ei palvele mitenkään yläkoululaisia. Lähtee sellaiseen aikaan. Jos koulu alkaa klo 8, pitäisi lähteä klo 6.50 bussilla.”

”Tupurista ei pääse aamuisin kouluun, jos ei lähde tuntia ennen, koska bussit ovat keskustassa vasta kymmenen yli tasatunnin. Ketä tämä palvelee. Ei edes työssä käyviä, jos ei ole liukuva työaika.”

Tupurilaisten mukaan Paikun aikataulu ei sovi myöskään junien ja pikavuorojen lähtöaikoihin.

– Aikataulua pitää varmaan punnita vielä uudelleen ja tehdä joku korjausliike. Täytyy tarkkailla tilannetta vähän pidemmän aikaa, ettei tehdä mitään hätiköityjä ratkaisuja, liikennesuunnittelija Vesa-Matti Väistö vastaa.

Arvostelun vastapainoksi Paikku saa SSS:n kyselyssä myös paljon kiitosta. Erityisen tyytyväisiä tunnutaan olevan Teijolla ja Mathildedalissa.

”Hienoa, että kylille pääsee todella usein, ja todella edullisesti.”

”Linja toimii vihdoinkin loistavasti. Pääsee viikolla tunnin välein Teijolta Saloon ja toiste päin. Asioiden hoito sujuu vihdoinkin ja on mahdollisuus päästä torille, shoppailemaan ja asioimaan. Ja hintakin on järkevä.”

”Iso kiitos Salon kaupungille joukkoliikenteen parannuksesta Teijon suuntaan. Hieno homma, kun tunnin välein pääsee kaupunkiin aikaisin aamusta kuuteen asti illalla. Iso plussa uudenaikaisista kaupunkibusseista. Nyt kyllä meidän kelpaa täällä asustella.”

Seitsemällätoista reitillä ympäri Saloa ajaa nyt arkipäivisin kaksikymmentäviisi bussia. Tarjouskilpailussa reittejä voittaneet J. Vainion Liikenne Oy, Turun Linja-autoilijain Oy sekä Tilausliikenne Raasepori Oy alkoivat liikennöidä 8. elokuuta.

Puoli miljoonaa matkaa


Paikulla tehtiin kahden ensimmäisen viikon aikana 25 000 matkaa. Liikennesuunnittelija Vesa-Matti Väistön mukaan se tarkoittaa puolen miljoonan matkan vuosivauhtia.

– Näyttää yllättävän hyvältä, Väistö sanoo.

Salon kaupungin liikennepalveluita ilahduttavat myös viestit, joissa esimerkiksi omalla autolla töissä käyneet kertovat kulkevansa työmatkoja nyt bussilla.

4
Jätä kommentti

3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
MDI

Hommasin Waltti-kortin heti kun niitä sai ja ajelin muutaman kerran kesällä Kokkilaan, silloin vielä Vainion Liikenteen kyydissä. Nyt menin perjantaina ensi kertaa uuden liikennöitsijän kyydissä Salon kaupungin? haluamaa reittiä ja hämmästelin. Salo – Kokkila linja taitaakin olla se tunnin juna, Kokkilaan kesti nimittäin 55 minuuttia ja matkalla ajettiin samaa tietä edestakaisin ja ympyrääkin ajeltiin. Vaikea uskoa, että moinen kiinnostaisi luopumaan henkilöautosta esim. työmatkoilla.

Ei voi kun ihmetellä

”Bussirumba” on ihan mahdoton tällä hetkellä Vartsala-kokkila välillä. Siellä on kylien välillä oma ”juna”. Joka toinen auto ajaa tyhjillään, kun koululaiset saatu kotiin. Töihin sieltä ei kuitenkaan näillä vuoroilla ehdi ja harrastuksista ei pääse kotiin päin. Alkaa vaan olemaan aika vaarallista touhua kapeilla teillä tiukoilla aikatauluilla ja talvikelejä odotellessa. Mihin se maalaisjärki ja kohtuus on kadonnut, kun uudistuksia tehdään.

Valivali

Tupurilaiset on vaan tottuneet paikkuriin, toista se on täällä syrjäkylillä kun bussilla ei ole päässyt kunnolla kouluun tai töihin vuosikymmeniin. Nytten Paikun ansiosta se onnistuu. Vanha paikku kiersi Tupurin, mut ei pikkukylissä. Nyt täytyy vaan kestää, Tupurista sentään lyhyt matka kaupungin keskustaan.

Keijo K.

Liikkuvatkohan Väistö ja Honkala koskaan tuolla paikulla? Voisi olla hyvä joskus lähteä kyytiin ja kellotella aikatauluja matkustajana.