Turku varaamassa Tunnin junaan viisi miljoonaa euroa – Salossa odotetaan tarkempia lukuja ennen esitystä

30

Turku aikoo varata Tunnin juna -hankeyhtiön osakkuuteen viisi miljoonaa euroa. Kaupunginhallitus käsittelee asiaa ensi maanantaina.

Salossa ei ole vielä tehty esitystä hankeyhtiöön osallistumisesta eikä sijoitettavasta rahasta. Salon valtuusto käsittelee Tunnin junaa ensi tiistaina iltakoulussa.

– Meidän on saatava tarkempaa arvioita taustalle ennen kuin vien asiaa kaupunginhallitukselle, sanoo Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna .

– Aikataulu ei voi venyä loputtomiin, mutta katsomme ensin, miten neuvottelut etenevät. Turku luo varmasti neuvotteluihin hyvää valmiutta.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kertoi tällä viikolla, että Tunnin junan ja Suomi-radan eli pääradan suunnitteluun perustetaan hankeyhtiöt, joiden osakkaita ovat valtio, kunnat ja julkisesti omistetut yhteisöt.

Tunnin junan hankeyhtiön pääoma on 75 miljoonaa euroa. Valtion osuus on 51 ja prosenttia ja kuntien 49 prosenttia eli vajaat 37 miljoonaa euroa.

Summat pienenevät, jos suunnitteluun saadaan rahaa EU:lta. Enimmillään sitä voi tulla puolet.

Suunnittelun nykyiselle rahoitukselle tarvitaan jatkoa vuoden 2020 jälkeen.

Turun kaupunginhallitus käsittelee Tunnin juna -hankeyhtiön osakkuutta ensi maanantaina.

Osavuosikatsauksen yhteydessä lisätalousarvioon esitetään järjestelyä, joka mahdollistaa tässä vaiheessa viiden miljoonan euron sijoituksen yhtiöön. Lisätalousarviosta päättää kaupunginvaltuusto myöhemmin syksyllä.

Kuka tietää onko hyötyä

Muutenkin on Salosta rahat loppu, ei yhtään laiteta rahaa moiseen humpuukiin. Siitä hyötyy vain hesalaiset ja turkulaiset, miksi siis maksaa siitä että he olisivat perillä hieman aikaisemmin. Ja tuo tunnin juna on harhaanjohtava, mikään juna ei tunnissa pääse Turusta Hesaan. Eli Salo joutuu maksajaksi ja asukkaat joutuvat luopumaan kodeistaan, maistaan. Ei ole kyllä sen väärti ollenkaan.

Allan

Kokeneet Salolaiset johtavat poliitikot ovat vakuuttaneet, että investointimenot ovat eri aisia kuin talousmenot.

Niin ihmeellinen on kuntatalous.

Yritysmaailmassa investoinnit ja talousmenot menevät samasta laarista vaikka kirjanpidolliset tilit ovat eri nimisiä.

Paukkula

Salossa on paljon pk-seudulla töissä kävijöitä, jotka kärsivät tukkoisen 1-raiteisen radan häiriöstä ja remonteista. Eikä niistä taloista joudu ilman korvausta luopumaan. Moni haluaisi myydä torppansa, mutta ostajaa ei löydy.

Allan

”Eikä niistä taloista joudu ilman korvausta luopumaan.”

Ehkä ei.

Nyt varmaan kannattaa bisnesmielessä kiireen vilkkaa ostaa sieltä, radan vaikutusalueelta taloja ja maata.

Tuleva korvaushan on varma.

Matti

Jos Helsingissä käy 10 ihmistä junalla töissä, mitä se tulee maksamaan per henki?

Minä käyn maaseudulla töissä, ei ole junayhteyttä. Maksaako Salon kaupunki osan uudesta autostani, kun haluan päästä nopeammin työmatkan.

Töpseli

Salon työvoimasta noin 25% käy kunnan ulkopuolella töissä, noin 6 000 henkilöä yhteensä. Merkittävä osa Turussa ja pk-seudulla.

Allan

Niistä 6 000 henkilöstä suurin osa ei käy töissä junalla vaan linja-autolla tai omalla autolla, koska on kätevämpää kulkea omalla autolla tai linja-autolla omalta lähipysäkiltä ja jäädä matkan varrella työpaikan lähellä kyydistä.

Tunnin juna ei auta asiaa, koska työmatkapendelöijän tarvitsee kulkea kotoaan asemalle, jossa tunnin juna pysähtyy ja poistua asemalta Helsingissä tai Turussa ja siirtyä jollain kulkuvälineellä työpaikalle.

Virkailija

Rivien välistä se on luettavissa, mutta avataan sama marina taas. Ei tunnin juna pysähdy Salossa, Salo unohtuu ja taivaskin putoaa niskaan.

Ei tunnin juna -uutista saa julkaista ilman, että valituskuoro alkaa laulamaan pysähtymisistä.

Allan

Olennaista varmaankin on vastustajien mielestä se, ettei uutta rataa kannata rakentaa sen takia, että vain hitaammat junat pysähtyvät ehkä Salossa.
Nytkin Salossa pysähtyy hitaita junia, joten uutta rataa ei tarvita sen takia.

Pysähtymisistä valitetaan, siksi, ettei Salon kannata tuhlata vähäisiä rahoja sen takia, että ”tunnin juna” pääsee ohittamaan Salon.

Ajatuksena on varmaankin, että maksakoot ne sen ohituksenkin osuuden, jotka ovat todellisia hyötyjiä ” tunnin junasta”

Jos se ” tunnin juna” olisi kultakaivos, niin Salon tietysti kannattaisi rakennuttaa rata yksin.

Jotta hanke olisi kannattava pitäisi matkustus määrien olla vähintään 9 miljoonaa matkaa Turun ja Helsingin välillä EU: n tilintarkastustuomioistuimen tarkastuskertomuksen mukaan.

Matti

Kerropa virkailija, miksi Salon tilanne on tämä kuin on. Syynä ei ole Nokia, senhän tiedät. Syynä on se, ettei Nokian lähtöön kukaan reagoinut, vaikka se oli nähtävissä monta vuotta. Sen jälkeen on tehty vain vääriä päätöksiä ja heitelty salolaisten veronmaksajien rahoja mihin milloinkin ilman varmaa tietoa ja tutkimusta, onko niistä hyötyä.

Kun pääsee lobbareiden kanssa lounaalle, niin sehän on kivaa. Jotain tarttis tehdä, ettei tarttisi valittaa.

Virkailija

Tehkää, älkää valittako ja odottako, että joku muu tekee. Nokian lähtö on suora syy. Epäsuoria syitä on sitten enemmän. Uskottiin Nokian loputtomaan rahasampoon eikä edes yritetty järkevää taloussuunnittelua, monipuolistaa yrityskulttuuria tai varautua tulevaisuuteen, jossa Nokiaa ei ole.

Nokian jälkeen on tosiaan heitetty rahaa turhiin hankkeisiin, päätöksenteko on ollut enemmän omien etujen ajamista kuin kokonaiskuvan kehittämistä ja kaupungin etuken ajamista. Lisäksi päättäjät kinastelevat keskenään eikä minkäänlaista konsensusta ole kyetty löytämään, miten Salon taloudellista tilannetta kohennettaisi.

Kiitos tästä kuuluu äänestäjille, jotka äänestävät niitä, joita aina ennenkin on äänestetty, kaupungin ylimmälle virkamiesjohdolle ja tietysti ennen kaikkea valtuutetuille.

Yksi ihmettelevä

Jos on pääkaupunkiseudulla töissä, niin miksi ei asu siellä. Samoin, jos on Turussa töissä, miksi ei asu Turun seudulla? Pääseehän ystäviä ja sukulaisia nytkin tapaamaan junalla, linja-autolla ja omalla autolla.

YksPäivitys

Siksi, ettei halua asua siellä. Yksinkertaisesti. Ihmisellä on ainakin vielä toistaiseksi vapaus valita asuin-ja työpaikkansa.
T. Omalla autolla pk-seudulle päivittäin ajava

Jerppu

Koska Helsinki on kallis, ahdas, epämiellyttävä, vaarallinen, ruuhkainen, saasteinen, ruma ja sanoinko jo epämiellyttävä. Minulla ei ainakaan olisi palkallani ikinä varaa edes likimain samaan asumismukavuuteen Helsingissä eikä koko pk-seudulla, kuin mitä on Salossa. Itse asiassa, se ei olisi edes mahdollista paremmallakaan palkalla, koska vastaavia asuinpaikkoja ei ole olemassakaan siellä. Ja vaikka olisi, en haluaisi. Omistusasunnosta ei myöskään niin vain lähdetä toiselle paikkakunnalle. Se on iso operaatio, ja voi tulla suuriakin taloudellisia tappioita varsinkin, kun tietääkseni Salossa tällä hetkellä asuntokauppa ei varsinaisesti ole kuumentunut. Monella perheellä myös puolison työt ja lasten koulut ovat Salossa, ei se nyt niin yksinkertaista ole, että… Lue lisää »

Matti

Tuo kaikki ei pidä paikkaansa. Helsinki ei ole ruma eikä kallis. Siellä maksaa ainoastaan asunto huomattavasti enemmän kuin Salossa. Salo on Suomen rumimpia kaupunkeja. Kaikki muu siellä on saman hintaista tai halvenpaa. Verotus on edullisempaa jne.

Kun puhutaan Helsingistä, on alue kyllä laaja. Sieltä löytyy kyllä viihtyisiä asuinalueita. Ostimme osakkeen Puotilasta, metroasema 300 metrin päässä, Itäkeskus 10 minuuttia kävellen ja asunto täysin puistoisella rauhallisella paikalla.

Se on totta, että monet joutuvat olemaan Salossa asunnon takia. Jos on vielä paljon velkaa, niin myynnin jälkeen jää vielä lainaa. Mutta näyttää siltä, että huonommaksi menee. Vähemmän häviää, mitä nopeammin myy.

Vapaa Kanaherra

No onpas jutut! Ei ole ruma eikä kallis, ja sitten jo kävelläänkin Itiksessä ja nautitaan metrotunneleiden tuoksusta.

Jerppu

Eiköhän se kauneus ole katsojan silmässä. Jos minä sanon, että se on ruma kaupunki, niin kyllä se minulle silloin on. Mitä kalleuteen tulee, Helsingissä asuminen on niin kallista, että oikeastaan millään muilla kustannuksilla ei olekaan mitään merkitystä – mutta kyllä siellä kallista on ihan kaikki muukin.

Salossa on vielä salomaita, missä ei tarvitse naapureita katsella. Eikä ole kaupungin keskustakaan ruma, mitä nyt jotain viljavarastoja ja muutamia muita röttelöitä on vielä purkamatta pois rumentamasta muuten nättiä kaupunkia.

Jos Salossa nyt jotain on huonoa, niin julkinen liikenne ja muutamat perusnegatiiviset asukkaat.

Mietitkös?

Sekin vähäinen määrä joka haluaisi asua työpaikkakunnallaan tuskin siihen pystyy. Asunnon myyminen on ollut joskus helpompaakin. Siinähän lähdet kun omistamisi kämppä jää tänne. Harvalla on varaa moiseen leikkiin kun vielä huomioi, että kasvukeskukset ovat kalliimpia. Vuokralla asuville nuorille helpompaa ja sen takia heitä onkin vähän.

Volkan

Luin teidän keskustelut, mutta todella harmillisia tekstejä. Joku haukkuu Helsinkiä tai Saloa rumaksi tai kalliiksi. Kuka oikeasti suomalainen haukkuu omia seutuaan?

Minä vastaan lyhyesti. Asun itse Salossa. Käyn päivittäin töissä omalla autolla. Joudun vaihtamaan joka vuosi autoani, kun kilsoja tulee riittävästi.

Nyt on sellainen juttu, että jos tämä juna tulisi tänne niin yhtälailla Salo hyötyy tästä. Jonkun ajan päästä Saloon voi tulla tehdas, joka työllistää myös pääkaupunkiseudun ihmisiä tänne.

Matti

Minäkin asun Salossa. Siitä huolimatta pitää olla rehellinen ja sanon, että Salo on rumimpia kaupunkeja mitä ole nähnyt. Pitää myöntää tosiasiat, muuten ei synny uutta ja parannuksia asioihin.

Ei tänne tarvitse tulla Helsingistä kenenkään töihin. Täällä tarvitaan veronmaksajia sekä sitä myöten asukkaita, perheitä jne.

Salo ei hyödy junasta pätkääkään. Maksajana Salon kaupunki taas.

Volkan

Se on Matti sinun mielipiteesi. Toki olen syntynyt Salossa, ja täällä ei ole oikestaan mitään. Esimerkiksi puhutaan, että onko ihmisillä jotain muutakin tekemistä kuin istuskella Plazan kerroksissa ja juorua toisistaan.

Minun mielestäni Salo on kuihtumassa ja homehtumassa.

Jerppu

Toki sinulla on Matti oikeus olla sitä mieltä, mutta minusta tuo kyllä kertoo, ettet ole paljon Salon ulkopuolella matkustellut, ulkomaista puhumattakaan. Minulle Helsingin haukkuminen ei ollut itsetarkoitus, enkä yrittänytkään mitään yleisluonteista kuvausta Helsingistä, vaan vastasin siihen, miksi minä henkilökohtaisesti en voisi kuvitellakaan muuttavani kauniista ja rauhallisesta pikkukaupungistamme – tarkemmin sanottuna sen vehreältä ja viihtyisältä maaseudulta – Helsinkiin tai pääkaupunkiseudulle ylipäätään. Ilmeisesti muut kommenttini pointit jäivät joko huomiotta, tai sitten ne hiljaisesti hyväksyttiin, kun melko epäolennaiseen ja hyvin henkilökohtaiseen esteettiseen näkemykseeni tuli useampi kommentti, mutta niihin huomattavasti tärkeämpiin pointteihin ei yhden yhtäkään? Eli pitäisikö perheiden hajota, jotta muualla työssä käyvä voisi… Lue lisää »

Volkan

Kiitos Jerppu sanoistasi. Juurikin näin, ketään ei voi pakkottaa muuttamaan toiseen paikkaan tai myydä asuntoaan pilkkahintaan. Meidän pitäisi oikeasti ymmärtää asioita, jotka voivat tuoda valoa Saloon ja sen lähiympäristöön.

En vastusta tätä hanketta. Ja tämä tuo meille oikeasti helpotusta työelämään sekä omaan arkeen. Sen kun ajan autolla 75 km edestakaisin, miltä se tuntuu talvisin? Oikeasti.

Tiedän, että tämä juna pelastaa tai ainakin helpottaa jonkin verran elämää.

Amaryllis

Ketään ei voi pakottaa muuttamaan toiseen paikkaan? Entä ne, joiden koti jää radan alle?

Virkailija

Ei kait radan alle jäävien talojen asukkaita sentään Helsinkiin tai Turkuun pakoteta muuttamaan? Aika kamalaa, jos näin on. Siinä tapauksessa allekirjoitan mielelläni adressin lukkarinmäen puolesta. Ihan luulin, että talot lunastetaan käypään hintaan ja asukkaat saa muuttaa minne haluaa, vaikka muualle Saloon

Paukkula

Siitä talosta saa rahaa ja Salossa on myynnissä 140 omakotitaloa.

Matti

Enhän voi olla ilman mielipiteitäni, jollei minulla olisi tietoa muista kaupungeista ja maista. Voin kertoa, että Pietari on ylivoimaisesti kaunein kaupunki, jonka olen nähnyt. Sen jälkeen seuraa Puolan Gdansk, saksalaiset kaupungit ym. Hävettää kulkea ulkomailla, kun muistaa olevansa Suomesta ja Salosta. Suomi on kotimaa ja synnyimaani, mutta ahdasmielinen, kateellinen ja valtavan roskainen. Olen ollut monissa maissa, missään ei ole samaa siivottomuutta kuin Suomessa. Kun tulee Norjasta Suomeen pohjoisessa, huomaa heti tienvarsista ja taukopaikoista, että maa on vaihtunut Suomeen. Suomessa on pajon hyvää, kaunis maaseutu, marjoja ja sieniä voi poimia vapaasti ja ne ovat puhtaita. Kalastaa voi jne. Perhe ja ystävät… Lue lisää »

Volkan

Se on totta Matti. Kauniimpia maita ja seutuja löytyy.

Ja jos minulla olisi mahdollisuus itselläni niin muuttaisin hetimiten nyt pois kokonaan Suomesta. Mutta tämä ei ole siis sen takia, että Suomessa on huono ilma tai vesistö, vaan ihmisten takia. Juurikin se kateellisuus, ei tasa-arvoa eikä kunnioitusta toista kohtaan. Ei tietenkään kaikilla tuollaista asennetta ole, mutta suurimmalla osalla.

Make

Salon keskusta (jona siis pidän Turuntien ja Helsingintien vartta ja lähialueita) on kyllä ruma. Rumia vanhoja taloja joista ei pidetä huolta.

Salon vetovoimatekijänä pitäisikin olla keskustan ulkopuolinen maailma. Ei tarvitse kauas mennä, niin riittää tilaa temmeltää, ja luonto on lähellä.

Kaupunkiympäristössä viihtyvät ei-eläkeläiset eivät varmasti muuta Helsingistä Salon keskustaan, vaan syynä pitää olla joku muu kuin uusi kerrostalo Horninkadulla. Puhdas luonto ja harrastusmahdollisuudet. Lapsille hyvät oppimisympäristöt jne.

Volkan

👍🏻 Juurikin näin.