Ukrainan Odessasta Georgiaan Kaukasuksen kainaloon

Batumiin saapuminen.

Kun Pikavuoro saapui illalla Ukrainan Odessaan, vastassa oli yksi reissun yllätyksistä. Hotelli, johon majoitukset oli varattu, olikin kokonaan suljettu remontin vuoksi. Ilmeni myös, että laivamme Mustanmeren yli Georgiaan oli vuorokauden myöhässä.

Tällaista sattuu maailmaa kolutessa. Kaikki kuitenkin lopulta järjestyi ja Odessassa viivyttiin yhteensä kolme yötä. Viehättävässä ja aurinkoisessa kaupungissa riitti vierailukohteita uimarannoista nähtävyyksiin, joista tunnetuimpia on Potemkinin portaat.

Potemkinin portaat.

Mustameri ylitettiin ro-ro-aluksella. Laivaan mahtui bussin lisäksi parisataa matkustajaa, kymmeniä rekka-autoja ja junanvaunuja. Merimatkalla oltiin autuaan tietämättömiä maailmanmenosta, sillä nettiyhteyttä ei merellä ollut. Paikallisista sim-korteistakaan ei ollut
ulapalla apua.

Laivamme matkasi kahdessa vuorokaudessa tuhat kilometriä. Rantauduimme Georgiassa viehättävään Batumin kaupunkiin, jonka upeaa profiilia olimme ihailleet jo mereltä. Yöllä alkoi sade, joka hillitsi hieman aamupäivällä kaupunkiin tutustumista. Paikka todettiin silti upeaksi.

Iltapäivällä lähdettiin porhaltamaan kohti Mestian vuoristoseutuja. Matkanopeus laski kuitenkin köröttelyksi rotkojen reunoja nuoleskellen kun noustiin kohti Euroopan korkeimmalla sijaitsevia asuttuja alueita. Saimme myös tottua siihen, että kotieläimiä, kuten sikoja ja lehmiä, kuljeskeli vapaina pitkin teitä ja aitovieriä.

Saavuimme perille vasta illan pimeydessä ja arvuuttelimme, millaiseen maisemaan aamulla heräisimme Unescon maailmanperintökohteen äärellä. Emme todellakaan joutuneet pettymään! Tuhat vuotta sitten rakennettuja puolustus- ja suojatorneja nökötti ympäri huikaisevaa vuoristomaisemaa.

Leena Kulmala

Jani Laine (vas.) ja Tuomas Pöyry aamupalalla Mestiassa ennen vaellukselle lähtöä.