
Salon lukion auditorio täyttyi torstai-iltana ääriään myöten, kun Väylävirasto esitteli salonseutulaisille oikoratasuunnitelmia. Illan keskustelusta tuli myös odotetun tiukka, kun yleisö peräsi vastauksia oikoratasuunnitelmien järkevyyteen.
Yleisö tivasi Väylän ja muiden suunnittelutahojen edustajilta sekä Salon kaupungin edustajilta tarkempia tietoja muun muassa matkustajamääristä, investoinnin kustannuksista, järkevyydestä ja Lukkarinmäen kohtalosta.
Katso kysymykset ja eri tahojen edustajien vastaukset niihin videolta. Yleisökysymykset alkavat alla olevalla videolla noin kohdassa 1:26.
Tilaisuudessa esiteltiin ensin rata- ja tieteknisiä ratkaisuja sekä vaikutusarviointeja. Salon yleisötilaisuudessa keskityttiin erityisesti Salon seudun suunnitelmiin. Suunnitelmia esittelivät Väylän apulaisjohtaja Jussi Lindberg, Rambollin Markku Salo ja WSP:n Karoliina Saarniaho.
Väylän edustajien ja oikorata-konsulttien esitysten lisäksi paikalla olivat myös Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna, kaupunkikehitysjohtaja Mika Mannervesi ja Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtanen.
Salon lisäksi Väylä järjestää yleisötilaisuudet myös Lohjalla, Vihdissä, Kirkkonummella ja Espoossa.
Katso tästä Väylän tietopaketti hankkeesta.

SSS striimasi tilaisuuden kello 18 alkaen. Video on tallenne striimauksesta.
Kuvaus: SSS Johanna Käkönen.
Kyllä, junan tulee kulkea Salon keskustan kautta ja pysähtyä nykyisen aseman kohdalla. Ja kyllä, tunnin junan nopeiden yhteyksien pitää ajaa mahdollisimnan suoraa, nopeinta linjausta Salon ohi.
Silti 70-luvulla Turun taudin rehottaessa laaditusta kaavasta ei olisi järkeä pitää kiinni. Kun tehdään joka tapauksessa kahdet raiteet, voisi Hajalan kohdalta uusi raide kulkea suoremmin: Salon taajaman ohi etelä- tai pohjoispuolelta. Saataisiin minuutti, pari matka-aikaa kirittyä nopeammaksi.
Salon asemalle tultaisiin ja siitä lähdettäisiin nykyisiä raiteita, rata haarautuisi uuteen Lohjan suuntaan taajaman eteläpuolella ja tulisi toisen uuden raiteen rinnalle Muurlan jälkeen. Ei euroakaan kalliimpi ratkaisu.
Sellaisia terveisiä tapahtumaan, itse en valitettavasti pääse paikalle.
Väylän tämän hetkisen tiedon mukaan Salo-Turku välille tehdään kaksoisraideosuuksia, joten rata ei ole kokonaan kaksiraiteinen. Ja luuletko että Hajala-Salo välillä ei ole asumuksia? Tästä voisi sitten pistää samanlaisen kansanliikkeen kun Lukkarinmäessä. Hajala-Salo välille ei tahdota enää mitään, on jo rautatie ja moottoritie. Eikös ne riitä? Valtakunnallisesti merkittävään maisemaan ei niin vaan mitään ihmeellisiä muutoksia saa tehdä…
Tilaisuudessa kritiikkiä esittäneet näyttivät olevan sitä ikäluokkaa, että rata ei toteutuessaan tule enää heitä haittaamaan. Nyt rakennetaan mahdollisuuksia uusille sukupolville. Jos ei tehdä mitään, Salosta tulee eläkeläisten keskittymä, joka vähitellen kuihtuu pois.
Eli kaikki olivat vastaan huonosti esitettyä oikorataesitelmää.
Suuntana tulevaisuus, juurikin näin, olen samaa mieltä kanssasi. Suurin osa kuvan ihmisistä on minulle tuttuja, ja kuinka paljon vastustavat turhia asioita. Tämä junaratahanke tulee läpi ja tullaan tekemään. Piste. Salo muuten ajautuu eläkepisteseen.
Samalla kannatta rakentaa vielä raidejokeri, linja 5 ja metro. Ehkä vielä luotijunakin, niin ehtii lentokentälle Turusta 30 minuutissa.
Kesällä harrastan kotimaan matkailua ja kuuntelen paikallisia radioläheteyksiä. Niistä yleisenä aiheena tuli kulloisenkin paikkakunnan odotus junayhteyksistä.
Esimerkiksi Jyväskylä-Orivesi-väli on tukkoinen ja uudistuksen tarpeessa. Rataosuus on ollut käytössä vuodesta 1978. Oulun radalle pitäisi saada koko matkalle toinen raide. Rata Kolariin odottaa sähköistämispäätöstä. Rata Helsingistä itään odottaa päätöksiä.
Näiden tarpeiden rinnalla on ratamurheemme vain osa suuremmasta. Ei hätää, jos tuota rahaa olisi valtiolla käytettävissä. Jos luullaan, että kunnilla on varaa kustantaa noita miljardihankkeita, niin näkyvyys miljardilukujen nollista on hämärtynyt. Meilläkin kuntaveron maksajien määrä vähenee jatkuvasti.
En ymmärrä tuota intoa noin 10 omakotitalon puolustamisesta. Salossa on myynnissä valtava määrä asuntoja. Jos saa rahat kouraan, niin varmasti löytyy vastaava tai parempikin asunto.
Itse myisin kernaasti tämän, jos pääsisin noin vaivattomasti eroon, ei tarvitsisi pitää taloa vuosikaupalla myynnissä. Jos itse myy, niin saa kuunnella loppumatonta narinaa ostajakokelailta kuten ”siinä yhdessä talossa oli niin paljon hienommat kaakelit vessassa, ja siinä toisessa taas niin paljon nätimpi keittiö”. Valtio sen sijaan lyö rahat näppiin.
Noiden radan alle jäävien talojen myyminenkin nykytilanteessa on muita helpompaa, koska ostaja tietää, että talo menee aikanaan kaupaksi.
Ne talot ovat joidenkin ihmisten koteja, edellisen sukupolven itse rakentamia, rakkaudella pidettyjä. Ratahanke jättää talojen asukkaat löysään hirteen – et voi myydä, kun olisi tarve siirtyä vaikka palvelutaloon, kukaan ei osta ratahankkeen kohdalla olevaa taloa. Korjausta ei kannata aloittaa, kun ei ole tietoa tulevasta. Nyt aiotaan pakkolunastaa Salon parhaimmalla alueella olevia taloja ja pilata iso pala vanhaa Saloa. Miksi kukaan ei ole tehnyt havainnekuvia Lukkarinmäestä ratahankkeen toteutuessa? Siksi, että lopputulos paljastuisi täysin järjettömäksi. Käy Lukkarinmäellä ja kuvittele junan tulevan tunnelista Uskelankirkkotielle, jonka molemmin puolin on rakennettu meluvallit, siinä EI silmä lepää!
Ei juna tule tunnelista Uskelankirkkotielle vaan se tunnelin toinen pää on Salon lukion kohdalla ja toinen Raivaajankadulla. Juna kulkee koko matkan tunnelissa, joka joudutaan teknisesti tekemään osittain avolouhinnalla, jonka päälle tulee kansi ja maisemointi. Lopputulos todennäköisesti kohentaa Lukkarinmäen ulkoasua.
Väylävirasto voisi teettää havainnekuvat, jotta tilanne selkiytyisi niille, jotka luulevat radan halkaisevan Lukkarinmäen.
Lunastukset pitää tehdä sujuvasti ja mahdollisimman nopeasti, kun päätökset on kasassa, niin ei tule ongelmia asukkaille.
Ostappa ihmeessä vaikka kaikki. Sijoitushan on varma ja rahantuloa ei voi estää.
Kuvitteletko, että radan alle myytävistä taloista saa markkinahinnan?
Moottoritien alle jääneistä taloista ei saanut kovinkaan kummoista hintaa.
Myytkö oma talosi samaan hintaan kuin radan alle jäävistä taloista maksetaan?
Voisiko Salkkari tehdä jutun siitä kuinka paljon lopulta moottoritien alle jääneistä taloista maksettiin?
Pakkolunastustilanteessa käypä arvo on markkinahinta, jonka ulkopuolinen toimija arvioi. Hirveän suuria nurinoita ei ole kuulunut näistä lunastuksista. Se on tietenkin toinen asia, jos joku ajattelee oman talonsa olevan arvokkaampi kuin markkinahinta, joskus erityisesti omakotitalojen kohdalla omistajan ja markkinanäkemyksen ero on iso. Lukkarinmäessä on tänä vuonna tehty muutama okt-kauppa, joten vertailuaineistoa löytyy nykyisestä hintatasosta.
Junaturvallisuus! Otsikko kertoo mistä ei kukaan ole sanallakaan kirjoittanut SSS-lehteen vielä, ei yksikään kansanedustaja, EK:hon kuuluva, ei Salon kaup.johtaja Inna, asuntoneuvos, nimeä en tiedä . Ilkka Kanerva aloitti saarnaamalla EU-tuesta niinkuin moni muu junaa puolustavaa, salolainen kansanedustaja lehtihaastattelussa että tämä on tuhannen taalan paikka, se summa on äkkiä kerätty veronmaksajilta sillä kansanedustajat matkustavat ilmaiseksi ja vieläpä 1lk:ssa, ovat niin fiinejä, olevinaan. Mutta nyt se junaturvallisuus, kerkisin palvella VR:ä 32v ja ykkösprioriteetti oli juuri junaturvallisuus, sitä käytiin säännöllisesti tenttaamassa Helsingissä ja jos reputti niin ei ollut tekemistä liikenteen kanssa. Veturinkuljettajilla oli pitkä koulutusjakso useammassa erissä, miten nyt mahtaa olla kun kaavaillaan… Lue lisää »
Miksi ei onnistuisi Suomessa, jos se onnistuu kaikkialla muualla maailmassa? Maailman nopeimmat junat ovat nyt Kiinassa ja Japanissa. Afrikkaankin rakennetaan luotijunarataa. Millä tavalla täällä on vaikeammat olosuhteet? Suomea eivät vaivaa tsunamit tai Saharan hiekkamyrskyt. Emme asu mannerlaattojen saumakohdassa, eivätkä norsut vaeltele radalle. Ehkä kiinalaiset ovet meitä älykkäämpiä, japanilaiset rikkaampia, afrikkalaiset ympäristötietoisempia tai keskieurooppalaiset vähemmän tottuneet oman auton käyttöön? Suomalaiset ovat kovia ylpeilemään sillä, miten edistyneitä täällä ollaan. Mutta todellisuudessa olemme pahasti kehityksestä jäljessä, eikä ainoastaan liikenneinfrassa. Muut maat ovat jättäneet meidät taakseen ajat sitten monella alalla. Meillä oli kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten mahdollisuus päästä ykkösiksi telekommunikaatiossa, cleantechissä, tuuli-ja aurinkovoimassa,… Lue lisää »