Salon kokoomus haluaa leikata kaupungin henkilöstömenoja miljoonilla euroilla lähivuosien aikana.

Kokoomus ehdottaa, että kaupunki käynnistäisi henkilöstömenojen vähentämiseksi yt-neuvottelut, jossa tavoitteeksi otettaisiin 200 henkilötyövuotta vastaavan säästön löytäminen kolmen vuoden aikana. Rahassa puhuttaisiin 8–10 miljoonasta eurosta.

Avauksen takana ovat Salon taloustyöryhmän puheenjohtaja ja kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja Elina Suonio-Peltosalo, kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Arttu Karhulahti ja valtuuston puheenjohtaja Juhani Nummentalo.

Kolmikko sanoo haluavansa herättää julkista keskustelua Salon säästövaihtoehdoista ja toivoo, että muutkin puolueet esittelisivät omia vaihtoehtojaan keskustelun pohjaksi.

Elina Suonio-Peltosalo

Nummentalon mukaan kokoomus haluaa tarjota talouden tasapainottamiseksi muitakin vaihtoehtoja kuin perinteisen juustohöyläämisen ja epämääräisen vaatimuksen ”rakenteellisista uudistuksista”, mikä hänen mielestään tarkoittaisi käytännössä koulujen lakkauttamista.

Kokoomuksen kolmikon ajatuksena on, että kaupungin olisi mahdollista vähentää henkilöstöä ilman irtisanomisia tai palveluverkon karsimista. Käytännössä vähennyksissä hyödynnettäisiin esimerkiksi eläköitymistä. Kaupungilla on määräaikaiset mukaan lukien noin 3 600 työntekijää, ja heistä satakunta eläköityy vuosittain.

– Tämä ei tarkoita, että vähennettäisiin 200 henkilöä vakinaisesta henkilöstöstä, vaan että etsittäisiin viiden prosentin säästöä vastaava summa kaikista henkilöstömenoista. Se, mihin on tavalla tai toisella puututtava, on henkilöstömenot ja niiden jatkuva kasvu, Juhani Nummentalo alleviivaa.

Juhani Nummentalo

Henkilöstöä olisi Arttu Karhulahden mukaan mahdollista vähentää esimerkiksi lasten ja nuorten palveluissa, jossa lapsimäärän lasku johtaa ryhmien yhdistämiseen kouluissa ja päiväkodeissa.

Yt-neuvottelujen yhteydessä olisi mietittävä myös kaupungin palvelutasoa. Lisäksi kokoomus haluaisi selvittää, olisiko nykyinen palvelutaso mahdollista säilyttää hankkimalla vastaava palvelu ulkoa esimerkiksi puhtaanapidossa.

– On säästöjä ja on säästöjä. Me haluaisimme lähteä hakemaan säästöjä, jotka häiritsisivät mahdollisimman vähän kuntalaisia ja heidän arkeaan. Esimerkiksi lomautus vaikuttaisi suoraan kuntalaisten arkeen, eikä se ole siksi hyvä säästökeino, Arttu Karhulahti perustelee.

Elina Suonio-Peltosalon mukaan kaupungin säästöistä on käyty hyvää keskustelua taloustyöryhmässä. Ryhmän esityksestä lautakunnat ovat jo päättäneet korottaa kaupungin taksoja ja maksuja kautta linjan. Suonio-Peltosalon mukaan lautakuntien asiantuntijarooli on tärkeä niin säästöjä haettaessa kuin toimintoja jalostettaessa.

– Korotukset ovat talouden kannalta pieniä asioita, mutta merkittäviä. Nyt on suurempien linjausten vuoro. Haluamme rohkaista myös virkamiesjohtoa tekemään esityksiä, hän toteaa.

Arttu Karhulahti

Kokoomuksen johtokolmikko käyttäisi vahvaa harkintaa myös Salon investoinneissa. Käytännössä etusijalla olisivat kasvua ja elinvoimaa tukevat ”tulevaisuusinvestoinnit”, joilla olisi mahdollista luoda esimerkiksi uusia työpaikkoja. Lumenkaatopaikan siirron kaltaiset hankkeet, jotka eivät ole välttämättömiä, saisivat odottaa.

– Meidän on koko ajan tehtävä töitä asukasluvun laskun kääntämiseksi. Salossa palvelutaso on edelleen hyvä, ja siitä on pidettävä kiinni. Jos laskemme palvelutasoa, menetämme yhden vetovoimatekijän uusien asukkaiden houkuttelemiseksi, Juhani Nummentalo sanoo.

44
Jätä kommentti

9 Comment threads
35 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
15 Comment authors
Keijo K.

Kannatan lämpimästi yt-toimintaa kaupungin henkilöstön suhteen, kun se vaan kohdistetaan oikein. Ylemmissä viroissa löytyy varmasti niin paljon päällekäisyyksiä, että lomautuksista ei mitään haittavaikutusta olisi.

Jos lähdetään jälleen suorittavan tason lomautuksiin, ollaan tuhon tiellä. Poliittisten luottamushenkilöiden palkkiot myös luupin alle, ja vuokra tilasta kaupungintalolla, jos ei ole työsuhdetta kaupunkiin.

ToinePäivitys

Haastanpa nyt kenet vain kertomaan edes yhden päällekkäisyyden ylemmissä viroissa. Virat ovat julkista tietoa, joten olemassa olevista täytetyistä viroista on helppoa saada tietoa. Väitän, että päällekkäisyyksiä ei ole ja tämän uutisen kommenttikenttä täyttyy samanlaisista kokemusasiantuntijoista kuin Keijo K. ja YksPäivitys. Näiden ”asiantuntijoiden” näkemys tuntuu aina olevan, että johdossa on löysää ja päällekkäisyyttä ilman mitään konkreettisia esimerkkejä. Koska näin nämä asiat nyt vaan koetaan. Ihan mielenkiinnolla odotan myös tietoa, että kuinka monta henkilöä johdosta voi karsia, että säästöt ovat miljoonien eurojen luokkaa eikä lomautuksista ole haittaa. Yt-neuvottelut voi olla hyvä järjestää, ja luottamushenkilöiden kokouskäytäntöjä sekä kokouksista maksettuja palkkioita voi laittaa ”luupin”… Lue lisää »

Jerppu

Mihin tahansa organisaatioon kohdistuvien vähennysten pitää luonnollisesti kohdistua vähintään yhtä paljon ylempiin kuin alempiin portaisiin. Totta kai johtajiston määrän täytyy olla suhteessa johdettavien määrään. Missään tapauksessa johtajien määrää ei tule ainakaan kasvattaa entisestään, jos suorittavan työn tekijöiden ja toimipisteiden määrää supistetaan. Oli sitten päällekkäisyyksiä tai ei. Pienellä ja köyhällä kunnalla nyt vain ei ole varaa ylläpitää monisataapäistä johtajalaumaa. Tehtäviä voidaan yhdistellä ja karsia, ja jos johtajat viettävät vähän vähemmän aikaa ns. edustustehtävissä golfkentillä ja kosteilla lounailla, niin ehkä ne työt ehtii tehdä paremmin? Sikäli kuin näillä johtohenkilöillä mitään oikeita töitä onkaan. Palkkamenoina toki on vaikea säästää kovin paljon miljoonia, mutta… Lue lisää »

ToinePäivitys

Eli Jerppu ei ainakaan tiedä eikä osaa vastata kysymykseen.

Ihan tiedoksi Jerpulle ja miksi ei muillekin viisauttaan jakaville, ”lasipalatsissa” istuvista suurin osa on sitä suorittavaa porrasta, nimittäin sosiaalipalvelut ja sen henkilökunta. On tietysti opetuspuolen ihmisiä, tietohallintoa yms.

Johtajia siellä ei montaa istu ihan siitä syystä, että Salossa ei ole monta johtajaa. On kaupunginjohtaja ja apulaiskaupunginjohtaja, on hallintojohtaja ja talousjohtaja. Lisäksi taitaa olla kaupunkikehitysjohtaja, joka istuu Halikossa. En tuossa kovin paljoa päälekkäisyyttä näe saati karsimisen varaa.

Kyseisten johtajien osaaminen onkin toinen kysymys. Ilman johtajia ei pärjää, ilman nykyisiä johtajia voisi pärjätä paljon paremmin.

Olli-Pekka Mustonen

No siinäpä oikein asiantuntijan lausunto – herranen aika sanon vaan.

Keijo K.

Pitääkö sanonta ”se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa” paikkansa?

YksPäivitys

Taitaapa pitää?

Tyhjät tynnyrit

Ja tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

Allan

Ylempää johtoa voi huoletta lomauttaa, sillä suuri osa ylemmästä johdosta on käyttänyt useana vuonna vapaaehtoista palkatonta vapaata, eikä kaupungin toiminnoissa ole ollut ongelmia.

Lomautus ylemmälle johdolle on periaatteellinen kysymys ja työntekijöiden kannalta parempi vaihtoehto psykologisesti kuin vapaaehtoiset palkattomat vapaat.

Virkavastuu?

Miten mahtaa onnistua ylemmän johdon lomauttaminen, jotka ovat kenties johtajasopimuksilla ja virkavastuulla. Voiko lomauttaa vastuusta ja kuka silloin kantaa vastuun? Joku vastuun joutuu kantamaan kuitenkin 24/7 ja jos ylemmän johdon lomauttaa vastuu jäänee alemmalle johdolle. Ketään ei voi kuitenkaan ilmaiseksi pakottaa kantamaan vastuuta, joten alemmalle johdolle jouduttaisiin maksamaan korvaus siitä, että joutuvat tekemään ylemmän johdon töitä. Mikä olisi sitten ylemmän johdon lomauttamisen hyöty?

Näitä asioita Allan, Jerppu, Keijo K ja muut ovat varmasti miettineet. Eihän sitä muuten kehtaa ehdottaa ylemmän johdon lomauttamista.

Keijo K.

Millä tavalla se vastuunkanto on näkynyt esimerkiksi niissä tapauksissa, joihin on puuttunut eduskunnan oikeusaiamieskin?

Allan

Ylemmän johdon lomautuksesta, kuten kaikkien muidenkin lomautuksista vastaa virkavastuulla lomautuspäätösen antaja, eli kaupunginhallitus tai valtuusto siitä riippuen miten päätösvalta asiassa on delegoitu.

Kuntalaki kertoo valtuutettujen virkavastuusta.

Toisaalta miten ajattelit sen virkavastuun kulkevan vapaaehtoisen palkattoman loman aikana?
Niitähän on ylemmät viranhaltijat pitäneet useina vuosina, joten heillä on löysää työtehtävissä.

Et ole näköjään huomannut, että ylempi johto on pitänyt vapaaehtoisesti palkatonta vapaata vaikka erikseen siitä mainitsin.

Niin vähän ylimmän johdon vapaaehtoiset palkattomat lomat ovat vaikuttaneet kaupungin toimintaan, ettei kukaan ulkopuolinen ole havainnut lomien vaikutusta.

Heidät voi siis huoletta lomauttaa, jos lomautuksia tarvitaan.

Virkavastuu?

Huikeaa tulkintaa henkilöltä jolle julkinen palveluiden tuotanto näyttää olevan täysin ymmärtämättömissä. Kun vaikkapa kaupunginjohtaja ottaa palkatonta lomaa, apulaiskaupunginjohtaja toimii tuon ajan kaupunginjohtajana, saa kaupunginjohtajan palkkaa ja kantaa kaupunginjohtajan vastuun ja tekee ne työt jotka kaupunginjohtajalle kuuluu. Sama periaate toimii muidenkin johtajien osalla. Joku toimii aina virassa, josta kuntalaki määrää. Hieno ajatus, että kaupunginhallitus tai valtuusto sijaistaisi kaupunginjohtajaa ja muita johtajia. Se olisi halpa ratkaisu, kun maksetaan valtuutetuille kokouspalkkioita virkamiesjohdon tehtävien hoidosta. Ilmeisesti järjestämällä 50 henkilöä tekemään 5 henkilön työt kokouspalkkioilla on jotenkin ratkaisu jolla kaupunki sääästää? Ja muuten, kuntaissa määrätään kokouspalkkioista ja mm. kaupungin johtajan tehtävistä. Onko tullut luettua vain… Lue lisää »

Allan

”Kun vaikkapa kaupunginjohtaja ottaa palkatonta lomaa, apulaiskaupunginjohtaja toimii tuon ajan kaupunginjohtajana, saa kaupunginjohtajan palkkaa”

No ei saa. Apulaiskaupunginjohtajan palkassa on jo huomioitu kaupunginjohtajan sijaisuus. Sama koskee muitakin johtavia viranhaltijoita Salossa. He saavat jo sijaisuudestaan korotettua palkkaa. Sijaisten palkankorotuksista on kyllä ollut kaupunginhallituksen päätökset.

Ylemmät viranhaltijat itse ovat sanoneet viime lomautusten aikana, että esimerkiksi lomautusten aikaisten ja lomautuksesta johtuvien potilasvahinkojen viimekätinen vastuu on kaupunginhallituksella lomautusten aikana.

Tätä terveydenhuolto henkilöstö kysyi viime lomautusten aikana.

Valehtelivatko ylemmät viranhaltijat?

Allan

Kv-tessin mukaan vasta yli kahdeksan viikon sijaisuudesta on mahdollisuus saada sijaistettavan tehtävän mukaista palkkaa, jos sijainen toimii normaalisti muissa tehtävissä ja on jonkun, esimerkiksi esimiehen varahenkilö.

Ex-noksu

Montako vanhojen kuntien viranhaltijaa on vielä hätäpäissä keksityissä viroissa 2009 kuntaliitoksen jäljiltä? Minulle on hyvin jäänyt mieleen kuntaliitoksen jälkeen varsin omituisia titteleitä, kun irtisanoa ei voinut eikä palkkaa alentaa.

Monia vanhan kunnan korkean viranhaltijan nimiä kuitenkin tupsahtelee yhä esiin Saloa koskevassa uutisoinnissa, vaikka suoja-aika loppui jo 2014.

Perniöläinen

Ei yhtään. Vanhojen kuntien viranhaltijoita jotka olivat päällekkäisiä ei ole yhtään jäljellä. Ns. muutosjohtajia ei ole ollut vuosiin.

Tarkoitatko että jos olet ollut jossain vanhassa kunnassa korkeassa virassa, et saa olla enää missään töissä uudessa kunnassa suoja-ajan päätyttyä. Jos oli ennen Perniössä rehtorina, et saa olla rehtorina Salon alueella 2014 jälkeen?

Ei työt hävinnyt kuntien yhdistämisessä muilta kuin kaupunginjohtajilta eli niiltä muutosjohtajilta.

Mielenkiintoista että kun yritysmaailmassa tapahtuu isojen yritysten fuusio, ollaan huolissaan työntekijöistä eikä kukaan oleta fuusion tapahtuvan linjatyöntekijöiden toimesta.

Kun mitä tahansa tapahtuu julkisella sektorilla, heti alkaa vinkuminen että potkut johdolle ja palkka pois työntekijöiltä. Kunnan palvelut kuitenkin kelpaa.

Ex-Noksu

Ehkäpä ”Perniöläinen” ei tarkoituksella halunnut ymmärtää kommenttiani, kun kääntää suoja-ajan aivan joksin muuksi kuin se kuntalaissa määritellään. Minun kommenttini koski enemmänkin niitä 2- ja 3-tason johtajia. Tarvittiinko ”Uudessa Salossa” 9 kpl teknisiä johtajia, 9 kpl perusturvajohtajia, 9 kpl hallintojohtajia jne…

Perniöläinen

Ei tarvittu ja siksi niitä ei ole. On yksi tekninenjohtaja, on yksi hallintojohtaja, ei ole yhtään perusturvajohtajaa.

Niitä nyt vaan ei ole enää vuosiin ollut. Kannattaa päivittää tietonsa.

Erkki Peltonen

Kaikissa organisaatioissa on päälekkäisyyksiä, koska on sama työantaja. Mutta Salon kaupungissa ei tarvita kuin yksi johtaja, seuraavat olisivat alempaa toimihenkilöä, kuten työnjohtajia ja seuraavat esimiehiä. Vaikka yt-neuvottelut käytäisiin, niin en antaisi lopputiliä kenellekkään, koska hän on aikanaan työpaikan saanut, ja se on myös terveysriski sekä mahdollisesti myös kortisto, joten se maksaa aina yhteiskunnalle. Toinen asia on poliisien päivystyksen siirto Turkuun, se on alkusiirtoa Salon kohtalolle. Näin kävi suur-Saloa perustatesssa, päätäjät yksi toisensa jälkeen selostivat, että mikään ei muutu, mutta kuinka kävikään. Kaikki muuttui, ja olemme nyt nurkkakuntalaisia Saloon verrattuna, jonne nyt tehdään tarpeettomasti tunnin junayhteyttä suuntaansa. Perniöstä menee juna 120… Lue lisää »

Lomautukset varakkaammasta päästä

Mitä näitä kaupungin työntekijöiden säästökohteita olla voisi: laitoshuoltajat, lähihoitajat, fysioterapeutit, opettajat, lastenhoitajat, jätehuolto, lääkärit, terveydenhoitajat, keittäjät, puutarhurit ym.

Pankkitilin saldo, kertynyt maallinen omaisuus, osakeomistukset, verotustiedot. Lomauttaa voisi sieltä varakkaammasta päästä työntekijöitä. Pääsisivät pitkäaikaistyöttömät palkkatuella kokeilemaan työntekoa.

Matti

Lomautukset eivät riitä mihinkään Salon kaupungin tilanteessa. Tarvitaan uutta ajattelua. Johtoporrasta reilusti vähemmäksi, ja jaostoja lopetettava. Kaikki ylimääräinen (ei lakivelvotteinen) on lopetettava. Kun tilanne on parempi, voi alkaa uudestaan isottelemaan erilaisilla toiminnoilla.

Täytyy nyt hyvänen aika muistaa se, että nämä kaikki toiminnot on tarkoitettu kuntalaisen palvelemiseksi.

Kaikilla kunnan työntekijöillä on myös vastuu rahan käytöstä kuntalaisille. Tämä vastuu virkamiehiltä ja luottamushenkilöiltä on kadonnut kokonaan.

Änkyrä

Katujen päällystäminen ei ole lakisääteistä hommaa.

Matti

Ei Salossa ole asvalttifirmaa. Sen voi tehdä yksityiset yritykset. Tulee kaikin puolin halvemmaksi.

YksPäivitys

Kannatan kyllä, mikäli nämä yt:t kohdentuu hallintoon ja niiden päällekkäisyyksien karsimiseen. Siellä on varmaankin petrattavaa?

Eläköitynyt kustannuslaskija

Eikö kaupunki voisi lisätä tuottojaan nostamalla sisäisen laskutuksen hintoja!

Allan

Niin sillähän olisi sama laskennallinen vaikutus kuin vesilaitoksen yhtiöittämisellä.

Sitten kaupunki voisi alkaa verottaa pimeää ainetta, jota löytyy kuulemma joka kodista.

Näin on eräs suomalainen tutkija kertonut erään blogin mukaan.

Venho

Jotain täytyy kuitenkin tehdä. Jostain täytyy saada se säästö aikaiseksi.

Sivusta seurannut

Ehdotan, että olisi korkea aika harmonisoida viimein Salon kaupungin palkat muiden kaupunkien palkkoihin ja ottaa se Salo-lisä pois sitä ansaitsevilta. Paljon on ulkopaikkakuntalaisia palkkalistoilla nykyään, ennen vaadittiin muuttoa paikkakunnalle, jos halusi työpaikan. Salosta ei kannata lähteä edes pääkaupunkiseudulle töihin ykköspalkkaluokkaan, kun täällä tienaa kuulemma paljon enemmän. Nykyinen palkkaharmonisointi ollut lähinnä hyvävelijärjestelmää ja teennäisesti korotettu osan palkkoja. Etenkin kun näistä korotuksista ei saada selvyyttä kyselyistä huolimatta. Olisiko tässäkin eduskunnan oikeusasiamiehelle pohdittavaa?

Haltija

Kuulopuheet ovat loistava peruste puuttua ihmisten palkkoihin. Pitäisikö harmonisoida esim. 25% pois palkasta kaikilta Salon kaupungin työntekijöiltä, koska joku on joskus kuullut, että jopa pääkaupunkiseudulla jotkut tienaavat vähemmän kuin Salon kaupungin työntekijät. Sivusta seuraava voisi astua vihdoinkin eturiviin ja tehdä kuntalaisaloitteen asiasta. Tuollainen aloite ei voi olla menemättä läpi. Kaikkein paras on jätetty loppuun, eli joistakin määrittelemättömistä korotuksista henkilöllä ei ole tietoa, mutta kyllä niiden täytyy olla hyvävelikorotuksia ja teennäisiä. Jos et kerran tiedä, niin kannattaako olla varma? Kyllä ihmisillä on paha olla, kun pitää puuttua kunnan työntekijöiden palkkoihin pelkkien kuulopuheiden perusteella. Ilmeisesti julkisen sektorin kiky-kuritus, mm. lomarahojen leikkaus ei… Lue lisää »

Palkankorotukset

Onko joku informoinut eduskunnan oikeusasiamiestä asiasta, kenties sinä?

Kun ei tiedä, ei voi pohtia.

YksVaa

Paras tapa kihentaa Salon taloutta on kunnallisveron nosto ja palvelumaksujen nosto.

Jätetään polliset kunnan pienipalkkaiset työntekijät rauhaan. Niin johto kuin suorittava porras. Ei se herkkua ole kuunnella kuntalaisten valitusta päivästä toiseen.

Matti

Täytyy toimia niin, ettei valiteta. Nyt ei voi muuta kuin valittaa. Organisaatiota yläpäästä on kevennettävä heti ja vastuuta enemmän työtätekevälle tasolle.

Mitä se auttaa veronnosto, parin vuoden päästä on nostettava lisää, kun on johdossa epäpätevää porukkaa, valtuutetut ja ylin johto.

Virkailija

Mitä se keventäminen auttaa, jos kerran porukka on epäpätevää? Pienempi määrä epäpäteviä ei tee jäljelle jäävistä päteviä.

Vai ylin virkamiesjohto ja valtuutetut kokonaan pois? Olisihan se isku lähidemokratialle ja rikottaisiin aika montaa lakia, mm. perustuslakia, mutta ilmeisesti se jotenkin vaan parantaa kunnan taloutta?

Ehkä Matti osaat kertoa, miten kunnan talous tuolla tavalla kohentuu?

Vai vaihdetaanko valtuutetut? Eli uudet kuntavaalit ja toivotaan, että kuntalaiset äänestävät eri tavalla sillä kertaa?

Tuossakin vaihtoehdossa on hyvin suuria perustuslaillisia ongelmia, mutta ehkä ne eivät Matin mielestä ole ratkaisemattomia.

Voisitko Matti vähän tarkentaa ehdotustasi? Sitten kuntalaisaloite kaupungille, ja voit nauttia maineesta sekä kunniasta, kun pelastit Salon talouden.

Työssäkäyvä

Liikennevaloista vastaavat on jo irtisanottu. Sepänkadun ja Uhrikähteenkadun risteyksessä Turusta päin Uhrilähteenkadulle kääntyvät, tänäänkin, pahimpaan ruuhka-aikaan, jonottivat kuudet liikennevalojen vaihtumiset, ennen kuin pääsivät. Joka viikko sama juttu.

Matti

Muutetaan kaikki kiertoliittymiksi. Hiilijalanjälki on pienempi, turhat pysähtymiset ja tyhjäkäynnit jäävät pois. Kiertoliittymä on huomattavasti turvallisempi.

Matti

Taisi osua oikeaan paikkaan. Eikö se aina ole niin, että kun rahat ei riitä, on vika rahan käyttäjässä. Täytyy elää tulojen mukaan. Elääkö virkailija aina nyt ja tulevaisuudessa samoin vaikka tulot pienenisivät? En ole kunnalla töissä, jos olisin niin tietäisin. Kyllä ihmisen pitää kantaa vastuu. Silloin, kun ei enää pärjää, hakeutuu muualle. Ratkaisemattomia ongelmia ei ole olemassa. Kun on pitkään ollut tilanteessa, missä ei joudu kilpailemaan minkään muun tuottajan kanssa, tulee lepsuksi ja menettää otteen asioista. Onhan joskus sanottu, että kun jossain toimistossa on noin 30 henkilöä, heillä on kädet täynnä työtä vaikka ulkopuolelta ei tulisi yhtään ärsykettä. Asenteesta huomaa… Lue lisää »

Virkailija

Ei osunut, ja et osannut edes vastata kysymyksiin. Et tarkentanut kommenttiasi. Kerroit vain lisää asioita asian vierestä ja ohi. Mielipiteitä on kiva esittää, mutta jos haluat kritisoida ihmisten työtä ja laittaa henkilöitä työttömäksi, pitäisi edes auttavasti osata perustella mielipiteitään. Näyttää siltä, että et ole perillä kunnan toiminnasta, viranomaisia koskevasta lainsäädännöstä tai edes pienen organisaation taloudenpidosta. Kun kritisoin mielipidettäsi ja kuinka kaukana todellisuudesta sen toteuttaminen on, aloit puhumaan jälleen ihan muista asioista. Voit toki todistaa olevani väärässä ja vastaat viime kommentissani esittämiini kysymyksiin. Salon kaupungilla on noin 3 000 työntekijää, joten työnantajana Salon kaupunki on todella suuri. Mikään organisaatio ei toimi… Lue lisää »

Matti

Kerron nyt lyhyesti, että ymmärrät. Asia eikä neuvonta kuulu minulle. Minulla on oikeus ja velvollisuus vaatia valtuutetuilta ja kaupungin johdolta sellaista talouspolitiikkaa, johon kaupunki pystyy lainaa ottamatta.

Valtuutetut ja kaupungin johto ovat käsittääkseni lupautuneet hoitamaan asioita kuntalaisten parhaaksi.

Missään yrityksessä ei hyväksyttäisi tällaista taloudenhoitoa. Nämä vastuuhenkilöt olisivat tällaisella taloudenhoidolla saaneet lopputilin.

Lopetan tähän tämän kirjoittelun.

Virkailija

Voi ymmärsin jo paljon aikaisemmin, että asia ei kuulu sinulle eikä sinulla ole osaamista eikä ymmärrystä neuvoa mitenkään. Silti mielestäsi ihmisille pitäisi antaa potkut. Velvollisuutta vaatia sinulla ei ole, mistään ei ole sinulle tuollaista velvollisuutta asetettu eikä voida asettaa. Oikeutta vaatia ei myöskään ole, eikä vaatimuksiasi missään nimessä tarvitse kenekään noudattaa. Sinulla on sanan ja mielipiteen vapaus. Olkoonkin mielipide ja sana kuinka väärin perustein muodostettu ja vailla todellisuuspohjaa, kuten aiemmin todistin. Valtuutetut ja johto ajavat lain edellyttämällä tavalla kunnan ja kuntalaisten parasta parhaaksi katsomallaan tavalla. Tuo tapa saattaa erota, ja hyvä että eroaa, sinun käsityksestäsi parhaasta tavasta. Kaikissa yrityksissä hyväksytään… Lue lisää »

Ex-noksu

Kyllähän tuo Salon tilanne huonolta näyttää ja suunta ei ole ainakaan parempaan päin. Kun Salo joutuu valtionvarainministeriön hallintaan, niin ongelmaksi tulee, mihin kuntaan tuo velkakasa pakolla liitetään.

Turun suuntaan välissä ovat myös heikossa hapessa olevat Paimio ja Sauvo. Turun suunnassa ainoa hyvin pärjäävä kunta on Kaarina. Turkukin tekee juuri paniikkisäästöjä vanhuksista ja lapsista, mutta viheeiden pitää ratikka saada.

Milloin?

Koska tällainen valtiovarainministeriön hallintaan joutuminen tapahtuu?

Tulot

Kuinka monella kiinteistöllä on luvattomia piharakennuksia, leikkimökkejä, katoksia ym.

Läpikäymällä nämä luvattomat rakennukset kunta saa sakottamalla lisätuloa, eikö?

Jerppu

Läpikäymällä piharakennuksia saa kyllä työllistettyä rakennusvalvonnan henkilöstöä täysin tarpeettomaan työhön. Lisätulon määrä on kyllä niin vähäinen, että sillä tuskin kunta saa tuon työn menoja kuitattua. Lisäksi, kunnalla ei ole sakotusoikeutta, joten tulot tulisivat lähinnä rakennuslupien myöntämisestä jo rakennetuille piharakennuksille. Miksi haluaisit kiusata kiinteistönomistajia, joilla noita menoja ja velvotteita on ennestään jo vaikka ja kuinka? Jotta Saloon saataisiin uusia veronmaksajia, järjestelmää pitäisi päin vastoin siivota keveämmäksi ja rakennuslupien saantia helpottaa. Salon maine Suomen tiukimpana kuntana mitä rakennusmääräyksiin ja -valvontaan tulee, pitäisi saada muutettua paremmaksi, jotta ihmiset uskaltaisivat rakentaa tänne. Kaava-alueella ymmärrän, ettei pihaan saa aivan mitä tahansa rakentaa, mutta ketäpä ne… Lue lisää »