Mainosten eettisyys

0

VESA TUOMINEN. Mainosten eettinen taso on tärkeää. Nykyään sähköisissä viestimissämme vilisee monen tasoisia mainoksia.
Osa mainoksista pyrkii johtamaan vääränlaisiin kulutustottumuksiin, kuten pelimainokset; osa on ihmisarvoa alentavia, kuten automainos, jossa isä asuu koirankopissa.
Huumorilla ei ole mitään tekemistä tällaisten yliampuvien tekeleiden kanssa. Paremminkin annetaan outo kuva perhe-elämästä ja isän roolista perhe-elämässä.
Miesten tasa-arvoliike ei ole reagoinut tähän mainokseen, mutta naiseen kohdistuessaan mainos saisi heti feministit takajaloilleen.

Mainoksissa ei ole kielletty käyttämästä lapsia tai eläimiä. Molempia käytetään kuitenkin kyseenalaisin keinoin. Mainoksilla pyritään herättämään ihmisten mielenkiinto mainostettavaan tuotteeseen, mutta ne voivat kääntyä itseään vastaan esimerkiksi silloin, kun ne ovat pelottavia, vastenmielisiä tai epäeettisiä.
Hyvän tavan vastaisia tai väärää tietoa sisältäviä mainokset eivät saa olla. Rienaus tai pilkkaaminen eivät tuota hyvää tulosta. Yritys, joka toimii näin, ei menesty. Se pitäisi yrityksen mainosta tehdessäänkin ymmärtää.
On myös syytä pohtia, millaisen hiilijalanjäljen mainostettava tuote jättää. T-paitoja voidaan valmistaa monella tavalla. Valmistamiseen tarvittavasta veden määrästä voidaan säästää jopa 90 prosenttia.
Miten mainokset siten vaikuttavat meihin? Ne on suunnattu alitajuntaamme ohjaamaan ostotottumuksiamme. Osa meistä ihmisistä nielee mainokset sellaisenaan eikä pohdi niitä sen enempää. Silti ne vaikuttavat alitajuisesti meihin, jotka seuraamme niitä.
Syntyy vääränlaisia ja vahingollisia kulutustottumuksia. Sen seurauksena muun muassa Veikkaus vähentää peliautomaatteja tuntuvasti, koska monelle pelaajalle syntyy peliriippuvuus.
Millainen sitten on hyvä mainos? Se voi olla hauska ja huumorilla höystetty. Pitäytyessään tosiasioihin ja antaessaan ihmiselle tilaa valita se on hyvä.
Vanhan ajan pesuainemainokset toimivat. Niissä mainittiin vain mainostettava merkki eikä haukuttu kilpailijoita. Hyvä tuote voi mainostaa itseään siten, että vain harva tietää sen brändiarvosta kuten Lacoste -paita aikanaan.
Mainosten lähetysaika vaikuttaa niiden tehoon. Puhtaasti aikuisille suunnatut televisiomainokset pitää lähettää myöhäisempään katseluaikaan ja valvoa lasten tv-katselua.

Hyvä informatorinen mainos sopii kaikille. Mainoksissa hyvien arvojen tuotteiden suosiminen on mielestäni hyväksyttävää. Terveellisyyden korostaminen, kun se perustuu tosiseikkoihin, on myös hyväksyttävää. Tuotteen kestävyys ja laatu on myös kerrottava rehellisesti.
Kaiken informaatiotulvan keskellä me kuluttajat valitsemme.
Valitkaamme tuote, joka kestää laadun vertailun ja on rehellinen ja eettinen.

Kirjoittaja on Paimion kirkkoherra.