Sähköbussit yleistyvät – kaupunkiliikenteessä jopa puolet busseista saattaa kulkea sähköllä kymmenen vuoden päästä

0

Sähköbussien osuus taajamaliikenteessä nousee kymmeniin prosentteihin ensi vuosikymmenen aikana. Näin arvioi Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti.
– Jos ajatellaan taajamaliikennettä, se on erittäin vahva kehityssuunta minkä tahansa kaupungin kohdalla, hän sanoo.
Ajoneuvokantatilaston mukaan Suomessa on tällä hetkellä 56 sähköbussia. Pelkästään pääkaupunkiseudulla näistä ajaa 45 kappaletta, ja vuodenvaihteessa on tulossa viisi lisää.
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) tavoitteena on, että kuuden vuoden päästä noin joka kolmas bussi olisi sähköllä käyvä, ja vuosikymmenen lopussa sähköautoja olisi vähintään puolet.
– Nyt näyttää siltä, että päästäisiin tavoitteeseen eli yli 400 sähköbussiin 2025 mennessä, sanoo kalustoinsinööri Petri Saari HSL:stä.
Eniten sähköbusseja on Pohjolan Liikenteellä, jolla on nyt 30 ja vuodenvaihteessa 35 bussia liikenteessä. Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko uskoo, että 20 vuoden kuluttua dieselbusseja ei enää ole. Etenkin kaupunkiliikenteessä bussit kulkevat silloin pääasiassa sähköllä.

Esteenä liian lyhyet sopimuskaudet

Myös Turussa ja Tampereella on koekäytössä muutamia sähköbusseja. Myös esimerkiksi Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitoksen toimitusjohtaja Pekka Pirhonen arvioi, että sähköbussit tulevat olemaan tulevaisuuden yksi valtavirta investoinneissa.
– Pikku hiljaa kalusto muuttuu ja muuttaa muotoaan siihen suuntaan, hän sanoo.
Tampere on kokeillut sähköbusseja toistaiseksi yhdellä keskustan läpi ajavalla linjalla.
Pohjolan Liikenteen Alanko arvelee, että sähköbussien yleistymistä pienemmillä paikkakunnilla hidastaa toistaiseksi se, että investoiminen sähköjärjestelmiin on hankalampaa kuin perinteisiin dieselbusseihin. Paikkakunnilla saattaa olla liian vähän kilpailtavaa markkinalla ja sopimuskaudet ovat liian lyhyitä.
– Sopimuskaudessa pitäisi olla niin paljon pituutta ja markkinassa niin paljon kilpailtavaa, että on näkymä sille, että kun ensimmäinen sopimus päättyy, voit saada vielä toisenkin, Alanko sanoo.
Hän toivoo, että viranomaiset ymmärtäisivät, että sopimuskausia pitäisi pidentää selvästi.

Maantieliikenteeseen akut eivät riitä

Maantieliikenteeseen sähköbussit eivät vielä sovellu yhtä hyvin kuin kaupunkiliikenteeseen. Traficomin mukaan pidemmillä matkoilla maantieliikenteessä esimerkiksi eri kaupunkien välillä kulutus alkaa nousta eikä yhdellä akunlatauksella päästä niin pitkälle kuin kaupunkiajossa.
– Maantiellä tämän päivän tekniikalla akku riittää 2-3 tuntia. Kaupunkiliikenteessä päästään parhaimmillaan koko kuljettajan työvuoro yhdellä latauksella, Lahti sanoo.

STT

Kuvat:

Jätä kommentti