Talvinopeusrajoituksiin aletaan siirtyä tänään – talvirenkaiden vaihto on ajankohtaista kautta maan, muistuttaa Liikenneturva

3

Liikenneturva kehottaa autoilijoita varmistamaan, että auton alla on keliin sopivat renkaat. Sää on laskenut pakkasen puolelle eteläisessäkin Suomessa, ja tiet ovat monin paikoin liukkaat. Erityisesti aamulla kesärenkaat voivat jo olla vaaraksi kaikkialla Suomessa.
Talvirenkaiden vaihto onkin Liikenneturvan mukaan laajalti ajankohtaista, vaikka joissain ajoympäristöissä kesärenkailla saattaa vielä pärjätä. Sopimattomilla renkailla varusteltu auto on syytä jättää kotiin.
Vaihdon yhteydessä renkaiden kunto on syytä tarkistaa, Liikenneturva muistuttaa. Oleellista on varmistaa, että renkaissa on riittävät urasyvyydet ja niiden paineet ovat kohdillaan.

Ajonopeuksia alennetaan

Talvinopeusrajoituksiin aletaan siirtyä koko Suomessa tänään. Ajonopeuksia alennetaan valtaosalla moottoriteitä ja maanteitä.
Talvinopeudet tulevat voimaan viikonloppuun mennessä siihen tahtiin kun urakoitsijat ehtivät vaihtaa liikennemerkkejä.
Maanteillä nopeus lasketaan yleensä 80 kilometriin tunnissa. 100 kilometrin nopeusrajoitus jää voimaan osalla vähäliikenteisistä teistä.
Moottoriteiden nopeudet alennetaan 100 kilometriin tunnissa. Poikkeuksena ovat moottoritieosuudet, joilla on vaihtuvat nopeusrajoitukset. Niillä voi olla käytössä 120 kilometrin nopeusrajoitus valoisana aikana säästä riippuen marraskuun loppuun.

STT

Kuvat:

3
Jätä kommentti

2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Esa Sairio

Suomessa talvinopeusrajoitukset tulevat taas voimaan lähipäivinä. Minkä takia talvirajoituksia oikein käytetään Suomessa? Onko niin, että suomalaiset autoilijat ovat huonompia kuin ruotsalaiset tai norjalaiset autoilijat, jonka takia suomalaisia autoilijoita pitää rangaista talvinopeusrajoituksilla? Ruotsissa ja Norjassa ei talvirajoituksia käytetä, ja nopeusrajoitusten taso Ruotsissa on koko vuoden jotakuinkin sama kuin Suomessa kesällä – siis Ruotsin maanteillä 80, 90, 100, 110 tai 120 km/h. Totta kai onnettomuudet ja teiden kuluminen saadaan nollaan, jos kielletään koko autoilu. Tähän päätelmään ei tarvita mitään tutkimuksia. Minusta Suomessa pitää luopua koko talvinopeusjärjestelmästä ja luottaa autoilijaan, kuten luotetaan Ruotsissakin. Kyllä autoilijan tulee osata suhteuttaa ajonopeutensa kelin mukaan ilman turhia… Lue lisää »

Vastarannan koira

Tässä harrastetaan ylilyöntejä viittaamalla autoilun kieltämiseen. Autoilija ei tutkimusten mukaan pysty arvioimaan ajon aikana pinnan liukkautta. Ja vaikka päätie olisi sula, ei – tutkimusten mukaan – liukkaalta sivutieltä punnertava kuormuri pääse ajoissa tielle.

Ne talviset lumivallit kaistojen välissä ovat jännä juttu, osalle autoilijoista ne ovat vain hidaste, eivät este ohittamiselle. Kun sutimisen estojärjestelmät tulivat autoihin, moni kuski kiroili kun automokoma ei suostunut ylittämään vallia. Eli se autoilijan viisaudesta, kun autoistakin tuli heitä viisaampia.

Liukkaalla sattuu ulosajoja, kohtaamisonnettomuuksia jne. Nelivetoisille ulosajoja sattuu jostain syystä enemmän. Kun ajaa kovemmassa vauhdissa ulos, sattuu lisäksi pahemmin. Ja talvella touhutaan siellä tien päällä pimeässä mitä touhutaankin.

Maija

Harmi, ettei muistutettu myös ajovalojen käytöstä.

Persaus pimeänä ajaa edelleen moni aamuhämärässä eikä ota edes keliä huomioon. Pimeä on pimeä sumuisenakin aamuna