Bik Bok ja Carlings lopettavat Salossa – asiakasmäärä ei riitä

0
Bik Bok ja Carlings tulivat Saloon vuonna 2015. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Vaateliikkeet Bik Bok ja Carlings lopettavat toimintansa Salossa tammikuun lopussa. Nykyisin vierekkäin sijaitsevat myymälät avautuivat kauppakeskus Plazan uudella puolella vuonna 2015.

– Valitettavasti liiketoimintamme Salon yksikössä ei ole ollut kannattavaa alhaisen liikevaihdon takia. Täten emme jatka toimintaa Plazassa vuokrasopimuksemme päätyttyä, Bik Bokin maajohtaja Mia Karras sanoo.

Asiakasmäärät ja liikevaihto ovat laskeneet, eivätkä ennusteet Karraksen mukaan lupaa nousua tänä vuonna. Hän kertoo, että kaikki mahdolliset säästö- ja tehostustoimet on tehty.

Avautuessaan odotukset molemmissa yrityksissä olivat korkealla.

– Tässä vaiheessa uskottiin vahvasti, että asiakasmäärät uusien toimitsijoiden ja lisääntyneen muodin tarjonnan myötä tulisivat riittämään, Carlingsin maajohtaja Emmi Hintsala kertoo.

Carlingsin päätuote ovat naisten ja miesten farkut. Bik Bok myy nuorten naisten muotivaatteita. Molemmat ovat norjalaisia liikkeitä ja kuuluvat Varner Groupiin. Myymälöitä on Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa.

Karras ja Hintsala sanovat, että lyhyessä ajassa ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut paljon.

– Siihen vaikuttavat varmasti monet eri asiat, kuten verkkokaupat ja kulutuskäyttäytyminen, Karras sanoo.

Hintsalan mielestä ostokäyttäytymisen muutos vaikuttaa varsinkin pienemmillä paikkakunnilla.

– Yksinkertaisesti ostovoima ei riitä, jotta liiketoiminta Salossa olisi kannattavaa. On myös otettava huomioon, että lähiympäristöön on avattu tai remontoitu kauppakeskuksia. Ihmiset käyvät mielellään paikoissa joista ”yhden pysähdyksen taktiikalla” saa kaiken tarvittavan.

Hän viittaa kauppakeskuksiin Raisiossa ja Turussa.

Syksyn aikana molemmissa yrityksissä on käyty yt-neuvottelut niiden piiriin kuuluvien henkilöiden kanssa. Myymälöiden toiminta jatkuu normaalisti joulu- ja alennusmyynteineen.

Bik Bokissa on kolmeä työntekijää sekä lisäksi tarvittaessa töihin kutsuttavia myyjiä. Karras sanoo, että ketään ei ole vielä irtisanottu.

– Työt jatkuvat normaalisti Salon liikkeessä sulkemiseen saakka tammikuun lopulle ja tarjoamme henkilökunnallemme vapautuvia työpaikkoja muista liikkeistämme.

Myös Carlingsissa on kolme työntekijää sekä tarvittaessa töihin kutsuttavia työntekijöitä.

– Henkilökunnan osalta liikkeen toiminnan lopettaminen johtaa lähtökohtaisesti koko henkilökunnan työsopimusten irtisanomiseen taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Tarjoamme henkilökunnallemme vapautuvia työpaikkoja toisissa myymälöissä, Emmi Hintsala toteaa.

Bik Bokilla on tällä hetkellä Suomessa 32 liikettä ja Carlingsilla 33. Molemmat ovat viimeksi avanneet liikkeen Mall of Triplaan Helsingissä.

Rasilainen: Yritämme vielä saada heidät jatkamaan

Plazan kävijämäärä kasvoi syys- ja lokakuussa viime vuodesta.

– Meidän näkövinkkelistämme asia on vielä auki ja yritämme saada heidät jatkamaan. Meille ei ole tullut ehdotonta eitä, vaikka asia ilmassa onkin, Plazan kauppakeskusjohtaja Anni Rasilainen sanoo.

Bik Bokilla ja Carlingsilla on vuokralla yhteensä 330 neliötä.

– Onhan se tyhjää tilaa ja erittäin ikävää asiakkaille ja muille vuokralaisille, jos he lähtevät. Mutta, niitä palveluja, joita täällä halutaan säilyttää, niitä pitäisi täällä käyttää, hän toteaa.

Asiakkaita vievät sekä verkkokauppa että lähikaupunkien kauppakeskukset. Rasilainen sanoo miettineensä paljon verkkokaupan ja kivijalkakaupan plussia ja miinuksia.

– Kotisohvalla voi olla helppo tehdä ostoksia, mutta kivijalkaliikkeen esillepano antaa enemmän elämyksiä ja ideoita. Nuoret ostavat verkkokaupasta ja nuoret peräänkuuluttavat tekoja ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Ilmastonmuutos ei suinkaan vähene verkkokaupan trafiikissa. Toivon, että tämä menee perille.

Plazan l iikkeiden kokonaismyynti elo- ja syyskuussa oli parempi viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Elokuun myynti parani 6,3 prosenttia ja syyskuun 9,4 prosenttia. Yksi syy ovat veronpalautukset ja myyntiluvuissa näkyvät myös liikkeiden myynti- ja tarjouskampanjat.

Kauppakeskuksen kävijämäärä nousi edellisvuoteen verrattuna syyskuussa 7 prosenttia ja lokakuussa runsaat 4,4 prosenttia. Kävijämäärään on vaikuttanut Espresso Housen avautuminen elokuun lopulla.

– Kahvila on tuonut uusia asiakkaita kauppakeskukseen, Anni Rasilainen iloitsee.

Kauppakeskuksen tyhjistä liiketiloista käydään jatkuvasti neuvotteluja.

– Meillä on hyviä neuvottelukumppaneita ja potentiaalisia vuokralaisia on käynyt vierailulla. He ovat kiinnostuneita Salosta ja Plazasta, mutta neuvottelut voivat kestää vuosia.

Hän kertoo, että esimerkiksi Espresso Housen kanssa neuvottelut kestivät lähes 3 vuotta ja kaksi vuotta sitten avautuneen Stadiumin kanssa 2,5 vuotta.

– Vuokralaisyhtiöissä päätöksiä tehdään aiempaa hitaammin. Se johtuu mielestäni epävarmasta toimintaympäristöstä.

Jätä kommentti