Salon kaupunginhallitus varaa rahaa Tunnin junaan – jäähallin remonttia lykätään

7

Salon kaupunginhallitus on näyttänyt vihreää valoa rahan sijoittamiseen Tunnin junan hankeyhtiöön, joka suunnittelee Turun ja Helsingin välisen oikoradan seuraavan vaiheen.

Kaupunginjohtaja Lauri Inna on esittänyt ensi vuoden talousarvioon 15 miljoonan euron varausta vesiyhtiön pääomittamiseen ja hankeyhtiöön. Summa jakautuisi karkeasti siten, että Liikelaitos Salon Veden yhtiöittämiseen käytetään kymmenen miljoonaa euroa ja hankeyhtiöön enintään viisi miljoonaa. Luvut tarkentuvat ensi kevään aikana.

Hallituksen talousarviokokouksessa Simo Vesa (sd.) esitti, ettei Tunnin junaa varten varata rahaa. Hänen esityksensä kaatui selvin luvuin 9–4.

Määrärahavarauksen puolesta äänestivät keskustan Ulla Huittinen , Timo Lehti ja Johanna Riski , kokoomuksen Elina Suonio-Peltosalo , Marko Tapio , Anna-Leena Yli-Jama ja Pertti Vallittu sekä Saija Karnisto-Toivonen (sd.) ja Jonna Nyyssönen (vihr.).

Simo Vesan kannalla olivat Mikko Lundén (ps.), Saku Nikkanen (sd.) ja Marja Ruokonen (vas.).

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Saija Karnisto-Toivonen sanoi pitävänsä äänestystulosta aika odotettuna.

Hänen mielestään Salon pitää olla mukana suunnittelusta vastaavassa hankeyhtiössä, mutta oikoradan rakentaminen on asia erikseen.

– Sellaista mahdollisuutta ei ole, että jäätäisiin pois suunnitteluvaiheesta. Rakentaminen on oma juttunsa. Isossa kuvassa sellainen, että kunnat osallistuvat merkittävällä tavalla isoihin infrahankkeisiin, ei ole mahdollista, Karnisto-Toivonen kommentoi.

Kaupunginhallituksen budjettikokous kesti tiistaina peräti kymmenen tuntia. Sen aikana äänestettiin useita kertoja, mutta suuria muutoksia tapahtui vain vähän.

Yksi suurimmista on jäähallin peruskorjauksen tai uudisrakennuksen siirtäminen myöhemmäksi.

Kaupunginjohtaja Lauri Inna esitti, että jäähallin suunnitteluun olisi varattu ensi vuodeksi 60 000 euroa ja rakentamiseen kolme miljoonaa euroa vuosina 2021–2022. Jonna Nyyssösen esityksestä hanketta lykätään vuodella. Päätös syntyi äänin 5–8.

Vuohensaareen johtavan tien parantamista taas aikaistettiin Marja Ruokosen esityksestä yksimielisesti siten, että hankkeelle varataan 175 000 euroa sekä vuodeksi 2021 että 2022. Lauri Inna esitti koko 350 000 euron summaa vuodeksi 2024.

Liikuntapaikoista puhutti myös Salohallin vesikaton korjaus. Kaupunginjohtajan esityksenä oli, että 170 000 euron remontti tehdään kolmessa osassa vuosina 2020–2022.

Elina Suonio-Peltosalo ehdotti, että remonttia aikaistetaan ja se tehtäisiin kokonaan ensi vuonna. Hänen esityksensä hävisi äänin 7–6.

Mikko Lundén esitti uudelleen päällystettävien katujen asvaltointiin 700 000 kaupunginjohtajan ehdottaman 500 000 euron sijasta. Lundenin esitys kaatui äänin 11–2.

Padel-kenttään esitetty 100 000 euron määräraha poistettiin budjetista Jonna Nyyssösen esityksestä äänin 5–8.

Nyyssönen esitti myös lumenkaatopaikkoihin varatun investointirahan aikaistamista siten, että vuodeksi 2021 varattaisiin 500 000 euroa ja vuodeksi 2022 sama summa. Kaupunginjohtaja esitti 1,1 miljoonan euron määrärahaa vuodelle 2024. Nyyssösen esitys kaatui äänin 11–2.

Salon kaupunginvaltuusto päättää talousarviosta lopullisesti 2. joulukuuta.

7
Jätä kommentti

4 Comment threads
3 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
Keijo K.

Milloin saamme lukea uutisen, että kaupunginjohtaja esittää ensi vuoden talousarvioon 50 euron määrärahaa vanhushuollon parantamiseksi?

Veronmaksaja

Ei tuo suunnittelua kannattava viisi miljoonaa tee Salon asukkaille jaettuna kuin hieman yli satasen maksuosuuden omakohtaisista veromaksuista. Summa on sama, asuit joko Raaseporin rajalla tai Someron kainalossa.

Salo maksaa, muut peesaa

Salo laittaa viisi miljoonaa ja Turku seitsemän miljoonaa euroa. Väkilukuun suhteutettuna Salo maksaa enemmän.

Miksi on pakko olla viisi miljoonaa, voiko joku kertoa, miten tähän summaan on päästy?

Eikö vaikka miljoona euroa riittäisi? Kuten jutussa lukee kyseessä on vain suunnittelu. Ja miksi siihen suunnitteluun enää rahaa laitetaan? Onhan jo päätetty, mihin se rata tulee.

Make

Varaaminen ei tarkoita, että juuri se määrä käytetään. Kukaanhan ei vielä tiedä tarvittavaa määrääkään. Suhdeluku varmasti muuttuu vielä.

Jerppu

Hyvä uutinen. Jäähalli ei ole tärkeä, nopeampi rata on.

Jos ei työssäkäyvien muuttovirtaa pois kaupungista saada pysäytettyä, ei täällä kohta tarvita mitään jäähallejakaan.

Ex-noksu

Eikä jäähalli hyödytä kuin porvareita, joiden jälkikasvun mopoautot täyttävät jäähallin parkkipaikan. Porvarit taas voivat elellä Salossa, vaikka täällä ei olisi yhtään työssäkäyvää, pääomatulojensa avulla.

Marco

No, tuohan ratkaisisi kaikki ongelmat.