Salon Teatterin ennätysvuosi jatkuu Sofi Oksasen vierailulla

0
Pauliina Salonius, Katjusa Leväniemi ja Mia Raivikko-Alhoranta Salon teatterin lavalla, jolla Puhdistus-näytelmän rekvisiitta on käytössä viimeistä kertaa ensi lauantaina. Kuva: SSS/Kirsi-Maarit Venetpalo

Vuosi 2019 jää kirjoihin Salon Teatterissa vuotena, jolloin tehtiin uusi yleisöennätys, uusittiin kahdet katsomot ja lämpiö, narikka sekä toimisto ja saatiin kokopäiväinen näyttämömestari.

– Meillä on ollut haastava, mutta positiivisesti ylöspäin suuntaava vuosi. Teatterin kävijämäärä on noussut hurjasti vajaasta 7 000:sta noin 15 000:een katsojaan – lopullinen määrä selviää vuodenvaihteen jälkeen, Salon Teatterin taiteellinen johtaja Pauliina Salonius iloitsee.

Katsojamäärän huikeasta kasvusta huomattava osa selittyy Vuohensaaren kesäteatterin Myrskyluodon Maijan menestyksellä. Suurmusikaali keräsi noin 8 000 katsojaa. Uusittu katsomo paljastui heti kättelyssä liian pieneksi.

– Kesä osoitti, että katsomoa pitää laajentaa 350:stä paikasta 400-paikkaiseksi, Salonius sanoo.

Kuluneeseen vuoteen mahtuu muitakin ilonaiheita. Salon Teatteri sai uuden 150-paikkaisen katsomon ennen Sofi Oksasen Puhdistus -näytelmän ensi-iltaa. Itse näytelmäkin on osoittautunut menestykseksi.

– Se on saanut kehuja kriitikoilta sekä yleisöltäkin. Että olemme uskaltaneet tarttua näin haastavaan näytelmään. Olemme pieni teatteri, mutta haluamme silti olla monessa asiassa edelläkävijöitä, tehdä uusia asioita ja kehittyä, Salonius sanoo.

Tekemisen taso on noussut kohti ammattiteatterimaisuutta.

– Sinne päin koko ajan mennään. Hyvin iso juttu on se, että nyt saimme vihdoin Timo A. Aallon freelancerista kokopäiväiseksi näyttämömestariksi. Se mahdollistaa vierailevien esitysten tuonnin Saloon aivan uudella tavalla, Salonius sanoo.

Samalla Salon Teatterin päätoiminen henkilöstömäärä nousee kahdesta kolmeen.

– Näyttömömestari varmistaa, että asiat ovat paikallaan, treenit voivat alkaa ajallaan ja taiteilijat voivat keskittyä ydintekemiseensä, lokakuun alussa kokopäiväisenä teatterilaisena aloittanut ja valosuunnittelijana edelleen jatkava Timo A. Aalto sanoo.

Syyskausi jatkuu mielenkiintoisella vierailulla, kun Suomen kansainvälisesti kuuluisimpiin lukeutuva kirjailija Sofi Oksanen tulee Saloon Teatteriin ensi perjantaina. Kirjailijavierailun aikana Oksasta haastattelee näytelmästä Puhdistus ja uutuusromaanista Koirapuisto toimittaja Päivi Palm kello 17.00 alkaen. Toisena haastateltavana on Salon Teatterin Puhdistus-näytelmän ohjaaja Tapio Väntsi.

Tilaisuus on maksuton ja sinne mahtuu 150 ensimmäistä. Haastattelun jälkeen lukijatapaaminen ja signeeraustilaisuus jatkuu lämpiössä aina kello 19 saakka, jolloin alkaa Puhdistus-näytelmän toiseksi viimeinen esitys. Viimeinen on lauantaina.

Oksanen jää myös seuraamaan käsikirjoittamansa näytelmän salolaisversiota.

Salon Teatterin tuttu yhteistyökumppani Purrrleskissat ry saapuu virittämään salolaisia pikkujoulutunnelmiin marraskuun 22.–23. päivinä.

– Kahdessa Parempi minä, vaikka väkisin -burleskiesityksessä on tällä kertaa mukana myös miehiä – naiset huomio! Esityksen nimi viittaa siihen, kuinka joulun alla ihmiset yrittävät kovasti löytää itsestään ne parhaat puolet, kertoo Katjusa Leväniemi, Purrrleskissat ry:n puheenjohtaja.

Leväniemen mukaan kyse on hyväntuulisesta, huumorilla varustetusta ja täysin uudesta Purrrleskissat-showsta. Leväniemi muistelee, että kyse on jo kahdeksannesta yhteistyöproduktiosta Salon Teatterin kanssa.

Joulutunnelmissa ollaan myös Musiikkiteatteri NYT:in seurassa 11. ja 12. joulukuuta. Vain jouluelämää esityksissä käydään joulun kimppuun tuttua televisioformaattia mukaellen.

NYT on kuuden musiikkiteatteriin erikoistuneen näyttelijän muodostama ryhmä, joka on perustettu Lahdessa syksyllä 2016. Ryhmän tavoitteena on tehdä ajankohtaisiin aiheisiin pureutuvaa musiikkiteatteria nuorten tekijöiden näkökulmasta.

– Heidän lokakuussa Lahdessa ensi-iltansa saanut Opus Deus -esitys arvioitiin Etelä-Suomen Sanomissa ”täyden kympin musiikkidraamaksi”. Toiminnaltaan ainutlaatuinen ryhmä ammattilaisia tekee tosi mielenkiintoista teatteria, kuvailee Salonius.

Salon Teatterin vuoden päättää ja seuraavan aloittaa Susan Hillin kauhuromaaniin perustuva Mustapukuinen nainen. Psykologisen trillerin ensi-ilta on uudenvuodenaattona eli 31. joulukuuta. Näytelmää on esitetty Lontoossa yhtäjaksoisesti vuodesta 1989 lähtien. Salossa helmikuun alkuun asti esitettävän näytelmän ohjaa Pauliina Salonius.

– Näytelmän käsikirjoitus on mielettömän kiehtova ja yllättävä. Se lähtee viemään kuin varkain, katsoja ei osaa yhtään odottaa mitä tuleman pitää, ennen kuin huomaa olevansa keskellä hirvittävää kauhutarinaa, Salonius kertoo.

Pääosissa ovat Mikko Rosendahl ja Jerry Sarlin. Mukana on myös mysteerinen kolmas hahmo, jonka roolin tekee Johanna Saarinen.

Rosendahl ja Sarlin näyttelevät useita rooleja. Roolin vaihdokset ovat Saloniuksen mukaan niin uskottavia, ettei yleisö osaa kyseenalaistaa näkemäänsä.

– Roolit tehdään fyysisesti ja ääntä muuntelemalla, ei ulkokohtaisesti puvuilla koreilemalla, Salonius sanoo.

Saloniuksen mukaan kyse on näytelmästä, jona aikana uskaltaa hädin tuskin hengittää.

 

Varsinais-Suomen ensimmäiseksi muistiystävälliseksi teatteriksi

Yksi lisämauste Salon Teatterin menestysvuoteen on uutinen, että se on nyt yksi Suomen hyvin harvoista muistiystävällisistä teattereista.

– Olemme ensimmäinen muistiystävällinen teatteri ainakin Varsinais-Suomessa, eikä koko maassakaan taida olla monia, kertoo puoli vuotta teatterin tuotantosihteerinä toiminut Mia Raivikko-Alhoranta.

Muistiystävällisyys tarkoittaa, että Salon Teatterin henkilökunta on käynyt Salon Muistiyhdistyksen kurssin, jossa henkilökuntaa koulutettiin toimimaan oikein muistisairaiden asiakkaiden kanssa.

– Yleisömme joukossa on paljon ikäihmisiä ja aistimuutostestien avulla havainnoimme, miltä muistisairaista voi tuntua tänne tultaessa. Opittua sovelletaan teatterin ympäristön suunnittelussa, Raivikko-Alhoranta sanoo.

 

Korjattu Sofi Oksasen vierailun aloitusaika; Oksasen ja Väntsin haastattelu alkaa klo 17.

Jätä kommentti