Saloon suunnitellaan 80 miljoonan euron sairaalaa

19

Salon sairaalanmäelle aiotaan perustaa kiinteistöyhtiö, joka omistaa sekä sairaalan että terveyskeskuksen tilat. Yhtiön puolestaan omistaisivat Salon kaupunki ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri.

Taustalla ovat sairaalanmäelle suunnitellut suuret rakennus- ja korjaushankkeet. Niiden rahoitus järjestettäisiin kiinteistöyhtiön kautta.

Tällä hetkellä sairaanhoitopiirin sairaala ja Salon terveyskeskus toimivat sairaalanmäen rinnakkain ja limittäin.

Salon sairaala 2023 -nimellä kulkevan hankkeen toiminnallinen suunnitelma valmistui kesällä. Siinä loppusumma oli 85 miljoonaa euroa, mutta sitä yritetään vielä pienentää, kertoo hankkeen sairaanhoitopiirin rakennusarkkitehti Marjo Ramela .

Yhtiöjärjestelystä huolimatta hankkeen maksajat ovat Salo ja sairaanhoitopiiri.

Nimen 2023 viittaa siihen, että hankkeen ensimmäinen uusi osa ottaa käyttöön vuonna 2023.

Työt jatkuisivat vuoteen 2028, jolloin kaikki uusi olisi valmista ja kaikki vanhat rakennukset olisi purettu.

Ensi vuosi käytetään vielä suunnitteluun. Salossa kaupunginjohtajan budjettiesityksessä hankkeelle on varattu ensi vuodelle 200 000 euroa suunnitteluun.

Sairaala on yksi Salon kaupungin kärkihankkeista. Sairaanhoitopiirin papereissa se on merkittävä vuonna 2020 käynnistyvä rakennushanke.

Sairaanhoitopiirin hallitus käsitteli tiistaina ensi vuoden talousarviota ja lähivuosien investointeja. Koska kiinteistöyhtiö on perusteilla investointisuunnitelmassa ei varata salon rakennushankkeelle suoraan euroakaan.

Ensimmäisessä vaiheessa rakennettaisiin laajennus Sairaalantien varteen. Se valmistuisi Marjo Ramelan mukaan vuonna 2022 ja otettaisiin käyttöön vuonna 2023.

Sen jälkeen korjattaisiin K-osan alimmat kerrokset lukuun ottamatta laboratoriota, joka peruskorjattiin viime vuonna.

Sairaalan A-osa purettaisiin vuonna 2024, ja sen paikalle rakennettaisiin uusi kuusikerroksinen rakennus 2024–2025. A-osa on keskellä nykyistä sairaala-terveyskeskuskokonaisuutta.

Uusien rakennusten valmistuttua vuorossa olisivat K-osan kolmas ja neljäs kerros.

Lopuksi purettaisiin vuonna 2028 L-osa ja M-osa, jossa oli aikoinaan muun muassa terveyskeskuksen päivystys.

Tyks Salon sairaalaan suunnitellaan erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon yhteistä sairaalaa, jossa sairaanhoitopiirin sairaalalla ja kaupungin terveyskeskuksella olisi esimerkiksi yhteisiä osastoja.

Tavoite on, että vuodepotilas pysyy samassa huoneessa riippumatta siitä, kumman puolen lääkäri häntä hoitaa.

Sekä sairaanhoitopiiri että Salon kaupunki vähentävät sairaansijoja, ja sairaalaan on tulossa yhteensä 130 vuodeosastopaikkaa. Vastaavasti tarkoitus on lisätä kotisairaalan palveluja, kotihoitoa ja kuntoutusta.

Jos suunnitelmat toteutuvat sairaalanmäellä toimii ympärivuorokautinen päivystys. Sairaalassa tehdään leikkauksia, siellä on tarkkailu- ja valvontaosasto, ja vähintään nykyisten poliklinikoiden toiminnan jatkuvat.

19
Jätä kommentti

7 Comment threads
12 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
15 Comment authors
Z.Z.Zalolainen

Paremmassa tarpeessa rahat ovat sairaalan korjauksessa kuin turhassa tunnin junassa.

Paukkula

Tunnin junaa eivät eläkeläiset tunnu arvostavan.

Yksi maksaja

Tunnin juna kuljettaa veronmaksajia, jotka rahoittavat korjauksen. Ei sekään siis ihan turha ole.

Matti

Ei kaikki siinä kulje. Jos sen radan maksaisivatkin vain ne, jotka kulkevat, niin ok.

Salolaislle ei mitään järkeä koko radasta.

Jerppu

Samalla logiikalla meidän, jotka kuljemme junalla, ei varmastikaan tarvitse sitten rahoittaa sairaalaa, terveyskeskusta, vanhainkoteja, kouluja, päiväkoteja, päihdeongelmaisten hoitoja, toimeentulotukia, eläkkeitä, työttömyystukia ja niin edespäin, jos emme niitä käytä? Ehkä vain ne sitten rahoittavat, jotka käyttävätkin. Reilua, eikö totta?

Edelleen olen sitä mieltä, että salolaiset sitä rataa nimenomaan tarvitsevat jos ketkä. Turkulaiset ja helsinkiläiset kyllä pärjäävät ilmankin.

Hölmöläisten kaupunki

Ihan kun salolaiset eivät pärjäisi ilman junarataa. Meillä on jo moottoritie, käyttäkää sitä, kun sekin oli pakko saada. Onko kaikki maisemat pakko repiä rikki siksi, että joku on Helsingissä vähän nopeammin?

Itse käyn päivittäin Turussa, autolla, koska jos menisin junalla, joutuisin ajamaan väärään suuntaan melkein 10 km. Siinä ajassa olen jo ajanut Paimioon asti. Jos Salo investoi junarataan, niin summan pitäisi olla paljon pienempi kuin viisi miljoonaa, koska Turku maksaa seitsemän, joten salolaiset maksavat nuppia kohden kohtuuttoman paljon.

Mitä hyötyä junasta on? Kumminkaan nopein juna ei pysähdy, joten ajallisesti hyöty on todella pieni, ja usein tuo hyöty menee siinä, kun junat myöhästelevät.

Jerppu

Tämä keskustelu on kyllä käyty jo monta kertaa, mutta otetaan nyt kertauksen vuoksi muutama pointti: Nopein juna ei luultavasti pysähdy Salossa, mutta se joka pysähtyy, on miltei puolet nopeammin silti Helsingissä ja hieman nopeammin myös Turussa kuin nykyiset junat. Helsinkiin hiukan vajaassa tunnissa nykyisen puolentoista tunnin sijaan. Se tekee tunnin päivässä vähemmän istumista junassa niille, jotka käyvät Helsingissä töissä. Minusta se ei ole aivan pieni hyöty, mutta tietysti olen puolueellinen, kun itse käytän junaa. Junat myöhästelevät joo. Pisin myöhästyminen tänä vuonna on tainnut olla 20 minuuttia, joka ei ole aivan vielä edes tulevan junayhteyden ja nykyisen välisen aikaeron vertaa. Suurin… Lue lisää »

Yrmy

Kiitos Jerppu, kun jaksat vääntää näiden kanssa. Vastustajat ovat jo saaneet väsytettyä valtaosan keskustelijoista inttimisellä.

Matti

Ainoastaan hölmöläiset ajavat tunnin junaa eteenpäin. Rahoitusta ei ole, eikä luultavasti yksityiseltä puolelta tulekaan. Siksi ihmetellään, miksi rataa suunnitellaan, vaikka rahoitusta ei ole.

Kaupunkien, niin kuin Salon, on hyvä luvata, eihän lupaajilla ole vastuuta siitä päätöksestä. Eivätkä jotkut kaupungin virkamiehet taida edes veroäyrillä olla siinä mukana. Onhan siinä se hyvä puoli, että pääsee isojen herrojen kanssa pöytään toisten rahoilla.

Paukkula

Matin mielestä pk-seudulla ja Turussa työssä käyvät ovat ”hölmöläisiä”. Kerro mistä Salossa saisi töitä tilalle?

matti

Älä laita minun suuhuni sellaista mitä en ole kirjoittanut. Löytyy sellaisellekin joku nimitys kun syyttää toista sellaisesta mitä ei ole kirjoittanut.
Kyllä valtakunnallisesti ihmetellään tunnin junan suunnittelua, koska siihen ei ole rahoitus kunnossa. Tuskinpa tuleekaan rahaa mistään muista paikoista kuin kunnilta ja valtiolta.
Kaupunginjohtaja Inna varmaan mielellään laittaa siihen Salon rahoja, onhan hän turkulainen ja maksaa sinne verot.

Miljoonat käytössä

Tuo on tärkeä investointi Saloon, ja summa jää huomattavasti alle jätteenpolttolaitoksen budjetoitujen investointimenojen. Salon Kaukolämmöllä on varaa ottaa 50 prosentin osakeosuudella 60 miljoonan vastuut lämpölaitoksesta.

Sairaalan tarve jatkuu varmasti tulevaisuuteen, kun taas polttolaitos voi loppua EU:n päätöksellä parin vuoden kuluttua.

Marko

Ei polttolaitos mihinkään lopu. EU on päättänyt, että vuoteen 2035 mennessä jätteestä pitää kierrättää 65%. Eli sen jälkeenkin, siis vuoden -35, löytyy varmasti raaka-ainetta poltettavaksi.

Suomi kierrättää nykyjätteestä 41%, joten ei kauheasti kannattaisi viljellä näitä mutu-mielipiteitä, kun joku aivan varmasti uskoo ja pahoittaa mielensä niin kuin tuntuu jo käyneen.

Allan

Salon ainut oikea kärkihanke. Tätä suurin osa salolaisista kannattaa, vaikka rahaa kuluukin.

Minäkin kannatan.

Toimivat terveyspalvelut kohtuullisella etäisyydellä on aito vetovoimatekijä myös uusille asukkaille.

Kankkulan kaivoon

Kuka takaa, että terveyspalvelut ovat toimivat?
Rahan haaskuuta, jos taso on nykyisenlaista!

MDI

Salosta tulee kiinteistön ”iloinen” omistaja ja sijoittaja, kun sairaanhoitopiiri keskittää hommat Turkuun.

Kaupungin terveyskeskuksen käyttöön aivan turhan paljon tilaa ja tietysti kaikki peruskorjausiässä.

Kuntalainen K.

Olivatkohan lehtijutun kuvassa punaiseksi värjätyt alueet väistötiloja? Niille kun en löytänyt jutussa selitystä.

Kyllä se nopea kaksiraiteinen junayhteys Turun ja Helsingin välille tarvitaan. Silloin saatetaan päästä jopa perille aikataulun mukaan.

Sarkasm

Ei mitään sairaalainvestointeja. Salo joutuu maksajaksi ja turkulaisia siellä kuitenkin hoidetaan. Lisäksi kuitenkin pakkolunastetaan sairaalan alta vanhoja homeisia asuntoja, jotka ovat Salon kulttuurimaisemaa. Ja mihin ihmiset sitten muuttaa.

Ja että vielä yhtiöitetään ja se muka säästää rahaa vaikka oikeasti vain piilotetaan yhteisiä rahoja, jotka jokainen maksaa veroista.

Ihan varmasti yhtiön johtoon saadaan hyvävelijärjestelyillä kaveri isolle palkalle. Ei enää lisää johtajia. Kyllä hoitajien pitää pystyä johtamaan itseään, niin saadaan rahat työtätekeville.

Yleisestikin vastustan joka ikisen euron käyttöä, joka kaupungilla on.

Volkan

Siis minkä takia? Mitä ihmettä? Salossa ei ole elämää. Miksi tehdään uutta sairaalaa? Palkatkaa uusia lääkäreitä.