Vossloh Cogiferin Teijon tuotantoa uhkaa siirto Ruotsiin tai Puolaan

4
Vossloh Cogifer Finland Oy:n Teijon tehtaalla työskentelee yhteensä 17 ihmistä. Yt-neuvotteluissa ratkaistaan, jatkuuko työ Teijolla vain siirtyykö vaihde- ja risteyskomponenttien valmistus Ruotsiin tai Puolaan.

Salon Teijolla toimiva Vossloh Cogifer on aloittanut tuotannon henkilökuntaa koskevat yt-neuvottelut. Vossloh Cogifer valmistaa rautatievaihteita ja -risteyksiä. Yt-neuvottelujen piirissä on Teijon tehtaalla 15 henkeä, kertoo torstainen Perniönseudun Lehti.

– Taustalla on konsernin suunnitelmat keskittää tiettyjen komponenttien valmistusta isompiin yksiköihin, mikä tässä tapauksessa tarkoittaa Ruotsia ja Puolaa, kertoo SSS:lle Vossloh Cogifer Finland Oy:n toimitusjohtaja Pekka Rautanen .

Teijolla tuotannon piirissä on 15 henkeä, yhteensä Teijon yksikössä on töissä 17 ihmistä.

– Yksi vaihtoehto on sekin, että tuotanto loppuisi Teijolla kokonaan, Rautanen sanoo.

Rautasen mukaan Teijolla on nyt kaksi tuotantolinjaa, joissa valmistetaan rautatievaihteiden teräsosia, kielisovituksia ja risteyksiä.

– Kaikkia vaihtoehtoja pohditaan. Tietenkin näiden tuotantolinjojen osittaista jatkoakin täytyy pitää vaihtoehtona, Rautanen sanoo.

Rautasen mukaan neuvottelujen tuloksista tiedetään enemmän lakisääteisen kuuden viikon jälkeen.

– Käytännössä voidaan sanoa, että vuodenvaihteen paikkeilla on päätösten aika, Rautanen sanoo.

Raudan valmistamisella ja rautateollisuudella on Teijolla ja Mathildedahlissa pitkät perinteet. Teijon ruukki perustettiin 1686. Rautatievaihteita alettiin valmistaa Mathildedahlissa 1940-luvulla, Teijolla niitä on tehty puoli vuosisataa.

Yhteensä Vossloh AG -konserni työllistää yli 3 000 henkeä ja sillä on 30 tuotantolaitosta 20 maassa kaikilla mantereilla. Suomessa konsernilla on toimipisteet Teijon lisäksi Espoossa ja Kaipiaisissa. Konsernin ydinliiketoiminta on rautateiden infrastruktuurin tarvitsemien tuotteiden valmistus.

– Konsernissa on tapahtunut isoja muutoksia tämän vuoden aikana ja se on keskittymässä nimen omaan rautatieinfrakomponentteihin. Liikkuvan kaluston, vetureiden, valmistus on myyty pois ja yrityskauppojen myötä henkilöstömäärä on vähentynyt aika paljon, Rautanen kertoo.

Vossloh AG ilmoitti veturiosastonsa myynnistä kiinalaiselle CRRC:lle elokuussa. Marraskuun alussa International Rail Journal uutisoi, että Saksan hallitus saattaa yrittää estää kaupan toteutumisen.

4
Jätä kommentti

3 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Itku pitkästä ilosta

Salosta olikin viime päivinä kuulunut liian paljon hyviä uutisia työrintamalla.

Armi von Harmi

Tämähän on täysin odotettavissa. Ei ulkomaiset omistukset Suomessa pysy.

Hitsari

Mutta eihän tuolla suomalaisia ollut vuosiin enää töissä?

Jari-Matti Välkkynen

40 vuoteen täällä ei ole ulkomaalaisia töissä ollut. Ulkomaalaisia vierailijoita kyllä on käynyt. Kannattaisi ottaa asioista selvää.