
Varsinais-Suomen ely-keskus on päättänyt lisätä sorateiden murskerahoitusta pitkään jatkuneiden sateiden teiden kunnolle aiheuttamien haittojen vuoksi.
– Murskeisiin lisätään 100 000 euroa Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella, jossa on kymmenen alueurakkaa. Salon ja Someron alue on yksi niistä. Lisärahaa tulee 10 000–20 000 aluetta kohti, ja se on pois ensi kesän päällysterahoista, sanoo toiminnanohjauspäällikkö Pekka Puurunen Varsinais-Suomen ely-keskuksesta.
– Ei 100 000 eurolla saada sorastusta kauheasti lisättyä, mutta sillä saadaan ensiapua sorateille. Lisäraha murskeeseen käytetään tänä tai ensi vuonna tarpeen mukaan, sanoo Puurunen
Salon ja Paimion urakoiden aluevastaava Markus Salmisen mukaan kaikilta urakoitsijoilta on tullut viestiä, että tarvetta on lisärahalle, koska kaikki menee nyt kelirikon hoitoon, eikä normaaliin sorastukseen jää rahaa.
– Rannikoiden soratiet ovat isoissa ongelmissa, aina Porista Särkisaloon, sanoo Salminen.
Jatkuva sade muuttaa soratiet ajokelvottomaksi velliksi. Vaikka soraa lisätään tienpinnalle, niin se uppoaa kuoppiin, liejuuntuu ja nousee ajettaessa ylös kuopista.
Ruskolaistentien yksityistien hoitokunnan puheenjohtaja Kimmo Savonen Marttilasta on tilannut juuri sorakuorman kuoppien tasaamiseksi. Osa on Salon, ja osa Marttilan puolella kymmenisen kilometriä pitkästä yksityistiestä, joka alkaa Hämeen Härkätieltä ja jatkuu Heinäsuontielle.
Hoitokuntaan on yhdistetty metsäautotie, joten kaksi hoitokuntaa vastaa yksityistien kunnossapidosta nyt yhdessä. Osakkaita hoitokunnassa on kuutisenkymmentä. Kunnostusrahat alkavat olla tältä vuodelta vähissä.
– Tämän vuoden kunnostusrahat on käytetty, joten soralaskut menevät ensi vuodelle, laskee Savonen.
Yksityistien sorastukseen on Savosen mukaan varattu rahaa 3000 euroa, ja Marttilan kunnan avustus on reilut 4600 euroa.
– Pahin ongelma tielle on jatkuva sade. Tie ei pysy kunnossa toimenpiteistä huolimatta, koska tie ei pääse kuivumaan välillä lainkaan. Tie on liejuinen ja on sitä lanattukin. Mutta ei se auta, vaan tien kunto tulee melkein pahemmaksi, selvittää pari vuotta hoitokunnan puheenjohtajana toiminut Savonen.
Salon seudun, Marttilan ja Kosken alueella kuntia ja yksityisteitä palveleva tieisännöitsijä Esa Ojanen sanoo, että maaseudulla on joka paikassa huonossa kunnossa olevia sorateitä.
– Yksi kuorma-autoilija kertoi juuri, ettei hän pysty tuomaan sorakuormaa Raatalassa olevalle Heinäsuontielle, joka on valtion tie. Soratien pinta on niin pehmennyt. Pahimmassa tapauksessa suureen kuoppaan ajava saa myös henkilöautonsa rikottua, sanoo Ojanen.
Ojasen mukaan vähäliikenteiset soratiet eivät ole varautuneet tällaisiin koko syksyn kestäviin vesisateisiin. Osalle yksityisteistä on tehty perusparannukset, jolloin teiden kantavuuskin on parempi. Yksityisteillä rakennekerrokset ovat kuitenkin ohuita, kun tien pinnalle on lisätty soraa entisen päälle, eikä kunnollisia rakennekerroksia tiessä ole.
Teiden kuopat eivät saisi kasvaa liian suuriksi, kun tiet ovat heikkokuntoisia ja tien reunatkin sortuvat. Henkilöautoilijoiden on syytä väistää raskaita puutavarakuormia sorateillä. Kun tien kantavuus on heikko, ei myöskään pitäisi ajaa aina samaa uraa myöten.
– Jos tulisi pakkasta, niin talviaika pärjättäisiin paremmin sorateillä. Pahin teille on nollakeli.
Salon seudulla on satoja yksityisteitä, jotka saavat kunnan avustusta sekä pienempiä, kiinteistöjen omia teitä, jotka eivät ole järjestäytyneitä eivätkä saa avustusta.
Myös yksityisteillä on ongelmana kunnossapidon rahoitus kuten yleisillä sorateilläkin, jossa valtion rahoitus on Ojasen mukaan riittämätöntä.
Salon kaupungin avustus yksityisteille on tänä vuonna noin 380 000 euroa. Avustuksia hakee Salossa noin 400 yksityisteiden hoitokuntaa.
– Kaupungin ja kuntien avustukset ovat kuitenkin tärkeä osa, sillä muuten hoitokuntien osakkaat kustantaisivat yksityistien kunnossapidon itse. Kustannukset nousevat erityisesti kahden yleisen tien välissä olevilla yksityisteillä, missä on paljon liikennettä ja läpikulkua. Näin esimerkiksi Perttelissä Tattulantiellä, selvittää Ojanen.
Salon ja Someron urakka-alueen sorateiden tämän vuoden kunnostusrahoja ei ole vielä käytetty, vaikka soraa on mennytkin teiden pintakelirikon hoitamiseen, sanoo työmaapäällikkö Petri Suomi YIT Rakennus Oy:stä. Varsinais-Suomen ely-keskus on varannut lisärahaa tälle vuodelle sorateille, jos sateet jatkuvat.
– Seudun sorateiden peruskunnostusrahaa on noin 300 000 euroa tälle vuodelle, sanoo Suomi.
Suomen mukaan ihan joka tielle ei ehditä, kun alueella on 300 kilometriä valtion sorateitä. Pahin sorateiden kunto on Someron Häntälän suunnalla savisessa maastossa, kun taas Perniön suunnalla tiet ovat säilyneet hieman paremmin, arvioi Suomi.
Tarkoitus on, että kerran viiden vuoden aikana sorastetaan aina yksi tie kokonaan uudestaan.
Sorateillä liikennemäärät
ovat yleensä pieniä
Koko maakunnan alueella on kaikkiaan 2000 kilometriä sorateitä.
Sorateiden osuus Varsinais-Suomen ja Satakunnan maanteistä on 25 prosenttia, mutta liikenteestä niillä ajetaan vain kaksi prosenttia.
Sorateiden hoitoon on vuositasolla 2–2,5 miljoonaa euroa.
Kaikki tiet pidetään liikennöitävässä kunnossa, mutta suurimmat panostukset kohdentuvat vilkkaimmille teille.
Yhä yleistyviä syksyn pintakelirikkoja ei pystytä hoitamaan riittävässä määrin murskeella, jota levitetään vain pahimpiin pintakelirikkokohtiin.