Neljä lahjatoivetta Bottaksen pukinkonttiin

0
Valtteri Bottaksella oli kädet täynnä ohitustöitä kauden päätöskilpailussa, jossa hän nousi viimeisestä lähtöruudusta neljänneksi. (kuva: Lehtikuva/AFP/Giuseppe Cacace)

Ylivoimainen formula ykkösten maailmanmestaruus ja viimeisen kilpailun ylivoimainen voitto eivät riittäneet Lewis Hamiltonille Abu Dhabissa. Britti halusi yhdellä yksittäisellä tempulla asettaa muille riman ensi kaudeksi.

Kaksi kierrosta ennen maalia ajettu kilpailun nopein kierros vajaan puolen sekunnin erolla tallikaveri Valtteri Bottakseen liki loppuun (27 kierrosta) ajetuilla kovilla renkailla oli voimannäyttönä vielä suurempi kuin itse osakilpailun voittaminen näytöstyyliin.

Kyse on tietysti vain yhdestä kierroksesta, mutta viesti oli selvä: Hamilton halusi näyttää ennen kaikkea Bottakselle, että samalla autolla ja samoilla renkailla heidän eronsa on kaikesta viime aikaisesta löysästä uhosta ja muusta puhkumisesta huolimatta edelleen valtava.

Bottas ilmoitti kaksi viikkoa sitten Brasilian GP:n jälkeen, että hänellä on valmis suunnitelma Hamiltonin lyömiseksi ensi kaudella. Kuin vakuudeksi aikeistaan Bottas yllätti kaikki vain pari päivää ennen päätösosakilpailua eroilmoituksella vaimostaan Emilia Bottaksesta. Avioeron syyksi mainittiin ura, joka vei paria eri suuntiin.

Viesti on selvä: Bottas todellakin aikoo kääntää jokaisen kiven Hamiltonin lyömiseksi. Ja Hamilton viestitti Abu Dhabin kierroksella 54 takaisin.

Mitä Hamiltonin voittaminen sitten vaatisi yksityiselämän mullistamisen lisäksi? Realistisesti ajateltuna mahdollisuudet ovat olemattomat, mutta Formula 1:ssä rakastetaan spekulointia, joten spekuloidaan seuraavan neljän joululahjatoiveen myötä:

1) Raakaa nopeutta 1–2 sekunnin kymmenystä kierrokselle. On totta, että Bottas pystyi pistämään Hamiltonin varsinkin aika-ajoissa äärimmäisen ahtaalle tällä kaudella. Paalupaikat menivät tasan 5–5, ja lopullinen aika-ajovertailu britille 14–7. Aika-ajoissa pienellä parannuksella britti alistetaan jo useammin nastolalaisen taakse kuin eteen lähtöruudukossa. Kun kisaan pääsee Hamiltonin edeltä, voi paremman taktiikan turvin olla jopa aavistuksen hitaampi voittaakseen, kuten Azerbaidzhanissa keväällä kävi.

2) Renkaiden hallintaa. Kun raakaa nopeutta on saatu riittävästi lisää Hamiltonin lyömiseksi suurimmassa osassa kauden aika-ajoista, pitää britti lyödä myös riittävän usein kisamatkassa. Ja se vaatii valtavasti parempaa kykyä hallita renkaita kuin menneellä kaudella. Siinä missä Hamilton takoi usein kisan nopeimpia kierroksia 15–25 rinkiä ajetuilla kumeilla, hyytyi Bottas järjestään kymmenen kilpailukykyisen kierroksen jälkeen.

3) Aggressiivisuutta. Abu Dhabissa Bottaksen nousua joukon hänniltä hidasti avattavan takasiiven käyttökielto kisan alussa, mutta muissa kauden 20 kilpailussa ohittaminen on ollut takasiivenkin kanssa liian tuskaista. Röyhkeydessä mallia voi ottaa esimerkiksi Max Verstappenilta tai Daniel Ricciardolta. Kun osoittaa radalla, että on valmis vaikka kolaroimaan voittaakseen, alkaa tilaa jatkossa tiukkoihin paikkoihin syntyä pyytämättäkin.

4) Verstappenin apua. Verstappen on jo osoittanut olevansa kuljettaja, joka saa jopa Hamiltonin varpailleen röyhkeillä ohitusyrityksillään. Jos Red Bull–Honda jatkaa ensi kaudella siitä, mihin talli tämän kauden lopussa jäi, voi hollantilainen olla todellinen lisäkanto Hamiltonin kaskessa. Muutama kolistelu hallitsevan mestarin kanssa sataisi suoraan Bottas 3.0:n laariin.

Jätä kommentti