Omaisilla huoli vanhuksista

0
Ikääntyneen luona käyvä aikuinen lapsi miettii, miten haluaisi itseään hoidettavan, kun omat voimat eivät riitä. Kuva: SSS-arkisto/Minna Määttänen

Salon Seudun Sanomien haastattelemien omaisten kertomukset vanhusten kohtelusta ovat karua luettavaa (SSS 21.12.). Ne kuvaavat tilanteita, joissa asiat eivät ole menneet niin kuin pitäisi.
Nimettöminä esiintyvät omaiset puhuvat vanhusten ihmisarvosta. Se on heidän mielestään heikentynyt niin hoitopaikoissa kuin koko yhteiskunnassa.

Salossa on juuri valmistunut vanhuspalveluiden kehittämisohjelma Ikäystävällinen Salo. Sen mukaan on huolehdittava, että kva vanhusten hoidosta, vanhuspalveluista ja vanhenemisesta muuttuu myönteisemmäksi ja sellaiseksi, että kenenkään ei tarvitse pelätä omaa tai läheisen vanhenemista.
Lehdelle asioista kertoneet omaiset haluavat pysyä nimettöminä siksi, että he pelkäävät omalla nimellä esiintymisen heikentävän vanhuksen hoitoa.
Huoli on toivottavasti turha. Palautteen pitäisi johtaa hoidon paranemiseen, ei siihen, että asiakas joutuu silmätikuksi.

Salon vanhuspalveluiden johtaja Salla Lindegrenin viesti omaisille on selvä: Mieltä vaivaava asia kannattaa ottaa puheeksi siinä yksikössä, jota asia koskee. On turha jäädä ihmettelemään, vaan kysyä, miksi asiat tehdään niin kuin tehdään.
Tämä on hyvä yleisohje muuallekin kuin vanhusten hoivakoteihin.

Omaiset ovat hyvin eri tavoin mukana vanhusten elämässä. Säännölliset käynnit antavat paremman kuvan laitoksen toiminnasta ja hoivan tasosta kuin satunnaiset vierailut. Paras tieto vanhusten kunnosta on todennäköisesti laitoksen työntekijöillä.
Ikääntyneen vanhempansa luona käyvä aikuinen lapsi miettii, miten haluaisi itseään hoidettavan siinä vaiheessa, kun omat voimat eivät riitä. Se on aivan käyttökelpoinen näkökulma.
Aina ei välttämättä ole kyse aivan siitä, miltä vierailijasta ensi silmäyksellä näyttää. Päivät ovat erilaisia, ja tilanteet muuttuvat.
Vanhusten hoidosta valtakunnallisesti nousseet kohut ja salolaisten omaisten yhdensuuntaiset kertomukset viestivät silti selvästi, että palveluissa on parannettavaa.