Powerfinn mukana mullistamassa akkuajattelua

Mainos | KUUKAUDEN VAIKUTTAJA: Powerfinn

0
Harry Lilja esittelee Powerfinnin tehtaalle rakennettua Faradayn häkkiä, joka suodattaa taustasäteilyt ja radioaallot. Tuotekehitys pääsee näin mahdollisiin häiriöihin kiinni jo varhaisessa vaiheessa.

Joustava, täysin integroitava, akkumarkkinat mullistava uudenlainen ajattelu.

Näin 30-vuotiaan latureita ja akkuvaraajia valmistavan Powerfinn Oy:n toimitusjohtaja Harry Lilja hehkuttaa uutta Lionbrix-akkujärjestelmää. Juuri valmistuneessa tuotantosolussa aletaan koota asiakkaalle satakiloisia kokonaisuuksia.

– Yhden moduulin sijaan asiakas saa korkealla lisäarvolla kuorrutetun paketin. Kolmen litiumionilaturin rinnakkaiskytkentään sisältyy runsaasti sekä kaapelointia että älyä. Erikoistuminen ja räätälöinti ovat kilpailuvalttimme, joita on vaikea kopioida, hän toteaa.

Asiakkaan tarvitsemaa tuotetta saatetaan suunnitella ja kehittää viitisen vuotta, sitä valmistetaan ympäristöystävällisesti 10-15 vuotta ja seuraavat viisi vuotta siihen tehdään varaosia. Kaikki toiminnot tuotekehityksestä ja testauksesta valmistukseen tapahtuvat 70 työntekijän voimin Meriniityn teollisuusalueella Salossa.

– Tuotteemme ovat laadukkaita, ympäristöystävällisiä ja pitkäikäisiä. Asiakaskohtaiset piensarjaräätälöinnit ovat korkean lisäarvon tuotteita, joissa erikoisosaamisen rooli korostuu. Tuotteiden pitkien elinkaarien ansiosta olemme tavallaan naimisissa asiakkaan kanssa, Lilja muotoilee.

Laadusta kertoo huolto- ja korjaustöistä laskutettavien tulojen osuus kymmenen miljoonan euron liikevaihdosta. Se on alle promillen luokkaa.

– Tuotteemme kestävät ihan liian hyvin käyttöä, Lilja toteaa tyytyväisenä.

Vuosi 2021 räjäyttää potin

Powerfinnin suurin asiakas on emoyhtiö, Micropower Group, jonka päämaja sijaitsee Ruotsissa. Sitä kautta tuotteet päätyvät 95-prosenttisesti ympäri maailmaa.

Kesällä tehtyjen mittavien investointien ansiosta tuotannon prosessit ovat vauhdittuneet. Esimerkiksi uuden ladontakoneen myötä tuotevaihdokset nopeutuivat huomattavasti.

Maailmantalouden ylikuumentuminen johti Harry Liljan mukaan tälle vuodelle arvioidun tilauskannan laskuun. Rattaat pyörivät yhä, mutta suunniteltua pienemmällä nopeudella.

– Suurin haasteemme on kristallipallon sumu, markkinoiden ennustettavuuden heikentyminen. Toisaalta kaikki toimijat joutuvat maalailemaan samalla epävarmuuden pensselillä.

Vuoden 2020 osalta Lilja ei odota suuria. Sen sijaan hän veikkaa, että vuodesta 2021 tulee ison kasvun vuosi.

– Pyrimme lähivuosina nousemaan Euroopassa johtavaan asemaan. Meillä on nyt valmisteilla enemmän uusia tuotteita kuin koskaan aikaisemmin. Seuraavina vuosina akkurintamalla tapahtuu sukupolvenvaihdos, jossa Lionbrix on eturintamassa, Harry Lilja toteaa.

Salon kauppakamariosasto
Annariina Aalto, asiamies
p. 044 778 2133
annariina.aalto@kauppakamari.fi